Una manera diferent d’aprendre ortografia tot aprenent a
reflexionar sobre la llengua
Divendres 30 de maig de 2014, de 16:00 a 17:00, uns alumnes de 4t d’ESO van
venir a presentar-nos una activitat d'ortografia organitzada com una recerca.
Ho van fer a partir d'un material que m'he inventat jo (Xavier Fontich)
basant-me en les idees del grup de recerca al qual pertanyo, GREAL (Grup de
Recerca sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües, UAB).
Aquest grup ha desenvolupat un gran nombre d’estudis sobre educació
lingüística, de temàtiques de vegades ben diferents, però sempre amb un
denominador comú: perquè els alumnes aprenguin a usar la llengua amb eficàcia
és imprescindible que els ensenyem a reflexionar sobre la llengua. L’activitat
que les persones fem quan reflexionem sobre la llengua té un nom: ‘activitat
metalingüística’.
He intentat portar a la pràctica aquesta idea sobre un tema que rep molta
atenció a l'escola (i que no sempre sabem com treballar): l'ortografia. I l'he
posada a prova inicialment amb un nen de 5è, el Nil. L’objectiu ha estat
promoure l’activitat metalingüística del nen amb un conjunt de tasques diverses: manipular, observar, classificar, escriure textos, fer llistes, revisar,
identificar, etc. Aquestes activitats s'organitzen en un cicle que es pot repetir tantes vegades com calgui i que he batejat amb una expressió de la nostra llengua que és ben bonica: "Peix al cove!".
Les tasques s’orienten a escriure textos (alguns d'oberts i d'altres de
tancats, és a dir dictats) intentant d'aconseguir (al llarg de l'escriptura de
vuit o nou textos) de rebaixar al màxim el nombre de faltes, o el que és el mateix: d'escriure el màxim nombre possible de paraules sense falta. Això darrer
es pot quantificar fàcilment: és la proporció de paraules per falta, que
s’aconsegueix sumant totes les paraules d’un text i dividint-les pel nombre de
faltes. Resultat: tantes paraules per falta, com més paraules millor.
El Nil per Nadal de 2013 feia 3 paraules per falta. A l'escola només
l'avaluaven i no li explicaven com millorar, per això suspenia català i
castellà. Això va fer que es pensés que no escrivia bé (que no tenia idees
interessants per posar per escrit) i no volia escriure (escriure era per a ell
una acció de risc). Cinc mesos després (maig de 2014) d'haver fet diversos cicles de tasques que promouen l'activitat metalingüística fa textos amb 30, 50, 70 i 80 paraules per falta (recordem que la
mitjana dels alumnes de 2n d’Educació Primària, UAB, curs 2013-2014, grup 41,
és de 54 paraules per falta); ara escriure no li sembla una acció de risc, li agrada i sap que té coses
interessants a dir.
Tot seguit us mostro alguns dels textos que va fer el Nil. Per escriure en
català vam aprofitar lectures que havia fet de les adaptacions de Geronimo
Stilton (espero que endevineu a quines obres corresponen...!). Per escriure
textos en castellà les temàtiques estaven lligades a les aficions d'un nen de
5è. La part en negreta és la part que proposava jo i la resta és la
del Nil.
Aquests són dos textos que va escriure al cap de tres setmanes d'estar
fent les activitats de "Peix al cove!" (gener de 2014). Com es pot
comprovar ràpidament no només supera les tres paraules per falta sinó que
sembla que té coses interessants a dir sobre les seves (singulars) aficions i
sobre les lectures que fa.
Quan el Jim sent la veu de John Silver...
... no sap si
plorar o riure, la seva veu es molt greu sobretot quan canta. Però lo que fa
més por d’en John Silver es la pota que li quede, com que només en te una
semble bastant indefens, però si alguna persona o pensa jo mateix li diria que
està equivocat. (53 paraules)
El Buck és realment valent, perquè...
... quan
s’enfrenta a l’Spitz, demostra una valentia de acer, i també quan aconsegueix
desclavar del gel i arrosegar uns quants metres un trineu amb una carrega d’uns
cinc-cents Kg (30 paraules)
… los aviones
de papel. En Internet encontré una página para aprender a hacer aviones de
papel. Hay aviones de muchos tipos como el avión de Recor Mundial o el
Excelente Planeador también hay el avión F-14. Las instrucciones son un vídeo
de una persona que mientras hace el avion lo grava. Aveces al final del vídeo
sale toda la persona que tira tres o quatro aviones de papel para ensenyar al
receptor cómo vuelan. Si lo aces correctamente el avion vuela mui vien, si te
ecivocas demasiado el avion cae mui pronto. (85 palabras)
A veces voy a una plaza para…
… hacer volar aviones de papel. Los aviones de papel
vuelan de distintas maneras. Uno de ellos vuela muy recto otro vuela aciendo
giros grandes y lentos y otro lo tiras vertical y hace como votes en el aire
mientras vaja y va aterrizando. (43 palabras)
He anat a presentar aquestes idees al claustre de dues escoles i als
mestres els han agradat. El sistema en què es concreten les idees que defenso es
diu "Peix al cove!". Però l'important són les idees. Us he escanejat, com heu vist,el tríptic de l'exposició del 30 de maig de 2014. La següent imatge inclou les preguntes que qualsevol de nosaltres hauria de formular-se, en la meva opinió, quan es disposa a ensenyar ortografia als nens; la imatge de més avall hauria de ser el punt d'arribada de les activitats que els proposem de fer.



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada