Prova del dia 27 de juny de 2014

A continuació hi trobareu tres tipus d’informacions:

·         Comentaris de cada pregunta, amb una mostra d’algunes de les millors respostes que alguns de vosaltres heu donat.
·   2 gràfics: el de la quantitat d’exàmens que han tret EXCEL·LENT, NOTABLE, APROVAT i INSUFICIENT i la mitjana de paraules per falta segons la nota.
·         La llista amb la vostra nota i la quantitat de paraules per falta que vau fer.
·         Algunes dates importants.


Comentaris de cada pregunta, amb una mostra d’algunes de les millors respostes que alguns de vosaltres heu donat.

Pregunta 1.
Comenta: “Cal entendre l’alfabetització com el progressiu domini en la producció i interpretació de gèneres discursius, és a dir, de textos inserits en contextos comunicatius i funcionals; l’escola ha d’aprendre a reproduir aquests contextos.”

Punt calent. Efectivament, alfabetitzar-se és un procés de domini progressiu de gèneres diversos (pràctics, científics, literaris), un procés que no s’acaba mai; l’escola si vol alfabetitzar ha de mostrar com funciona la llengua en el marc de diversos gèneres (cartes, notícies, contes, etiquetes, etc.); això vol dir que ha de situar sempre els gèneres en relació als contextos funcionals on tenen sentit.
Resultats. 52 persones heu donat una resposta que va de l’acceptable a l’excel·lent; exemples d’aquest darrer tipus de resposta:

“L’alfabetització és un procés progressiu d’apropiació dels gèneres discursius que es generen en cada esfera de l’activitat humana. Per tant, si a l’escola ens limitem a ensenyar als alumnes un codi no estem formant persones capaces de llegir i escriure per viure en la societat (...) Aquests gèneres es produeixen en situacions funcionals (...) per tant l’escola no pot estar desvinculada d’aquesta realitat i ha de d’ensenyar a llegir i escriure a partir de contextos reals (...).”

“Tal i com ens exposa E. Ferreiro, ensenyar a llegir i a escriure és un procés que permetrà als infants l’entrada a un món alfabetitzat i per això, el procés d’alfabetització que s’ha de donar a l’escola ha de contemplar els gèneres discursius que utilitzem quotidianament (interpretar un mapa, llegir un prospecte, etc.). M. Fons  (...) ens exposa activitats per contextualitzar l’aprenentatge dels gèneres discursius, que es classifiquen en activitats d’ús pràctic, d’ús científic i d’ús literari (...) Tal com hem dit a classe sovint, crear contextos d’aprenentatge significatius pels alumnes és la millor manera de transmetre’ls els objectius dels seus propis aprenentatges, possibilitant així una visió funcional de les activitats que estan realitzant (...).”

“Depenent del context comunicatiu en el qual es trobi, un text adoptarà les característiques d’un gènere discursiu o d’un altre. Per exemple, no és el mateix una carta a un amic que un text científic, ja que el gènere amb el qual està escrit és diferent. Com a mestres hem d’intentar que els nostres alumnes dominin un ampli ventall de gèneres discursius, que responen a textos que pertanyen a diferents contextos. D’aquesta manera podran tenir un domini molt elevat de la llengua (...).”

“L’alfabetització és un procés que dura tota la vida i, com indica una de les autores treballades, nosaltres els universitaris encara estem en aquest procés. L’escola ha de fer veure als estudiants que la lectura i l’escriptura és usada en múltiples contextos diaris, és a dir, de forma contextual. Per tant, és molt important transmetre l’ús real d’aquesta poderosa eina (...).”


Pregunta 2.
Comenta: “La interacció oral és una bona metodologia per aprendre a llegir i escriure però no sempre funciona.”

Punt calent. Cal argumentar que no podem reduir la interacció a simple metodologia i cal argumentar que respon a una manera de conceptualitzar l'ensenyament i l'aprenentatge.
Resultats: 
a)    25 persones teniu 0 punts. Heu equiparat ‘interacció oral’ i ‘mètode’.
b)    16 persones teniu la màxima puntuació.
c)    La resta de persones heu fet respostes molt adequades però "marejant una mica la perdiu".

Exemples de bona resposta d’alumnes del grup b):
“La interacció oral respon a una cultura que condiciona la manera de treballar a l’aula. No és una metodologia perquè no només és una manera de fer, sinó que és una manera d’entendre l’educació i l’aprenentatge (...) La conversa és un potent motor d’aprenentatge (...) es pot adaptar a (...) totes les metodologies existents (...).”

“La interacció oral no és una metodologia, sinó que tal com hem comentat a les classes i queda explicat a les valoracions del blog de l’assignatura, és un canvi cultural que [reclama] fer servir metodologies diverses per tal d’introduir la interacció oral a classe. Segons Vygotsky aquesta interacció és el motor del desenvolupament humà (...) La interacció oral funciona sempre i quan es tingui present que s’ha de promoure la parla exploratòria (...).”

“La interacció oral no és una metodologia sinó un motor de desenvolupament humà (...) Si considerem que la interacció és una manera d’entendre l’aprenentatge (...) buscarem metodologies per fer que la conversa tingui èxit (...).”


Pregunta 3.
Comenta: “Les fases de l’alfabetització que hem estudiat mostren que és essencial que els infants treballin des d’un bon principi i d’una manera intensiva l’associació grafia-so”.

Punt calent. Els estudis sobre el procés d’alfabetització mostren que l’associació grafia-so és molt costosa; això suggereix basar l’acció educativa en aquesta relació pot convertir l’ensenyament en una tasca a la qual l’aprenent no pot atribuir sentit; autors com M. Fons mostren, en canvi, l’enorme potencial que tenen els enfocaments funcionals perquè l’alumne progressivament vagi entenent aquesta associació.
Resultats. 46 persones heu donat una resposta que va de l’acceptable a l’excel·lent; exemples d’aquest darrer tipus de resposta:

“L’alfabetització comença abans que  l’alumne estableixi una associació entre grafia i so”.

“Tot i que aquest pensament és el més extens en el món educatiu i, a més, tot i el mètode d’aprenentatge de l’escriptura i la lectura que el contempla (el model ascendent), diversos estudis han demostrat que treballar des d’un bon principi l’associació grafia-so és un mètode incorrecte i mal plantejat. la idea “cada grafia representa un so” és molt abstracta per presentar-la als infants que comencen a introduir-se en el mon alfabetitzat. Hi ha altres elements que componen el text i que poden donar informació que únicament amb la decodificació del text no es contemplen. Per aquesta raó és important ensenyar a llegir i a escriure tenint en compte el context on està situat el text (...)”.


Pregunta 4.
Exposa: “La Rosa dels Vents fa referència a vuit aspectes clau de l’ensenyament i aprenentatge de la llengua, especialment de la llengua escrita”.

Punt calent. Calia organitzar de manera intel·ligible i ordenada la llista i un conjunt d’explicacions de cada punt.
Resultats. En general s’ha vist que alguns de vosaltres teníeu una idea força clara de les 8 puntes de la Rosa dels Vents i que d’altres no les teniu clarament instal·lades.


2 gràfics: el de la quantitat d’exàmens que han tret EXCEL·LENT, NOTABLE, APROVAT i INSUFICIENT i la mitjana de paraules per falta segons la nota.



Comentari: dos terços dels alumnes heu aprovat; destaca que la quantitat de suspensos és inferior a la suma de les dues notes més altes, la qual cosa indicaria que el nivell de l’aula és força alt. Pel que fa a les paraules per falta, els resultats mostren que hi ha una relació directa entre el resultat de la prova i el nivell de domini de la llengua escrita. Mostren també que el vertiginós nivell dels exàmens amb nota més alta (299 paraules per falta) no ens ha d’impedir de veure que la mitjana de gairebé 100 paraules per falta dels exàmens suspesos indica una clara millora: recordeu que la mitjana de la classe era fa uns mesos de 54 paraules per falta. [Disculpeu que les imatges dels gràfics hagin quedat lleugerament tortes].

La llista amb la vostra nota i la quantitat de paraules per falta que vau fer.

nota
paraules per falta
niu
8,5
93
1331849
5,25
119
1337957
7,5
645
1334981
9,25
144
1335570
7,25
340
1333326
7,25
99
1334538
2,75
85
1332074
4
68
1259126
3
67
2149744
1,25
27
1331914
7
31
1334843
3
85
1335253
NP
NP
1332536
9,25
109
1337787
7
450
1333464
4,5
80
1338342
7
93
1273976
7,25
91
1330117
3,25
133
1306164
9,25
203
1334041
2,75
53
1335169
NP
NP
1356091
9,25
133
1333354
7
171
1332671
0
0
1303672
1,25
46
1332882
0
0
1306929
2,75
52
1330625
8,75
147
1333081
7,75
59
1331725
5
45
1360618
10
124
1338300
8,75
187
1311213
6,25
237
1338165
10
218
1331185
4,75
53
1331985
3,75
53
1335415
8,25
160
1329702
6,5
63
1331059
1,25
79
1329753
5,5
148
1334680
7,75
82
1337522
4,5
54
1332042
8
103
1331883
9,75
786
1219389
2,25
71
1335249
10
450
1334781
4,5
139
1330792
3,5
141
1333744
6,75
169
1331784
5,75
77
1334168
9,5
328
1331878
4
435
1332522
7,75
170
1337815
6
199
1198051
3
49
1335061
4,5
202
1212519
6,5
54
1338257
5,25
223
1252360
9,75
489
1330686
NP
NP
1272810
6,25
34
1333183
9,5
310
1332038
0,75
27
1329804
3,75
96
1305720
8,75
175
1195615
2,75
69
1331906
8,5
171
1278127
6,25
75
1334807
8
120
1337304
7,25
97
1331258
8,5
698
1330547
4,5
43
1332787


Algunes dates importants.

-          Dilluns, 7 de juliol, de 15:00 a 16:30, despatx G5-131; tutoria.
-          Dimarts, 8 de juliol, de 17:00 a 18:30, aula 31: prova.
-          Dimecres, 9 de juliol, de 15:00 a 17:00, despatx G5-131; tutoria.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada