Sabem que l’aprenentatge de la llengua és
molt important, ja que és una de les principals conductores de l’aprenentatge. Moltes
vegades, però, aquest aprenentatge es planteja d’una manera massa seriosa i
conceptual, sense tenir en compte que per un bon aprenentatge de la llengua és
important despertar el gust per aquesta i les ganes d’aprendre-la. Sense
aquesta motivació, probablement, els resultats seran més estancats i feixucs. És
per això que m’he decantat per explicar una proposta de Montserrat Fons sobre
l’ús literari. Tant els contes, com les poesies, rodolins, dites, refranys,
endevinalles, enganyifes i embarbussaments són elements que, si es treballen
bé, poden desenvolupar en els infants el gaudi de la llengua i les ganes d’aprendre’n
més.
D’aquests elements, he triat les poesies, rodolins, dites i refranys
perquè crec que són conceptes que es treballen a l’escola en moments puntuals
(quan arriba el Nadal, l’inici d’una estació...) i que, en canvi, s’haurien de
tenir presents durant el curs sencer de tota l’etapa educativa. Amb les poesies, rodolins, dites i refranys
els alumnes poden jugar amb la llengua i passar-s’ho bé, però hem de tenir en
compte que també són elements importants d’aprenentatge.
L’objectiu principal del tractament dels
textos poètics a l’escola, tal com diu Fons, és potenciar la sensibilitat necessària per ser partícip de la bellesa
literària (FONS, Montserrat, 1999). Per fer això, hem d’acompanyar a l’alumne en la descoberta i
gaudi d’aquesta bellesa literària i posar-li a l’abast una gran varietat de
textos poètics perquè pugui conèixer
el llenguatge poètic i, més endavant, en produeixi
de propis. Montserrat Fons proposa fer aquesta coneixença a partir d’una seqüència didàctica d’activitats
(elecció, primeres impressions, audició-lectura, aprofundiment, memorització,
recitació-lectura i escriptura del poema memoritzat), però a mi m’agradaria
centrar-me en l’activitat de producció que poden fer els alumnes a l’aula, proposada per Montserrat Fons (p.249-251).
La producció de textos poètics pot ser
iniciada a partir de models o imitació d’estructures. Un recurs que es pot
emprar per la imitació d’estructures són les cançons, ja que tenen una rima concreta (les cançons infantils els
resultaran més familiars i fàcils als nens i nenes). És important que els alumnes revisin el text
que han escrit i busquin formes de millora, modificant el text perquè n’estiguin
satisfets, tasca que pot comptar amb el suport del o la mestra. El primer contacte
que poden tenir els infants amb la producció de textos poètics, pot ser elaborant
rodolins. Una bona activitat per a aquesta producció seria començar per l’elaboració
individual de rodolins amb el propi nom, per després prosseguir a fer grups de
quatre o cinc alumnes, elaborant un rodolí per a cada nom dels companys del
grup. És important que en aquesta activitat tots els alumnes estiguin satisfets
tan amb el rodolí que li han fet, com amb el rodolí que li estan fent al seu
company. A més, és valuós que els alumnes s’adonin que allò que han fet no ha
sigut per passar l’estona ni només com a joc. Per exemple, si es penja al
vestíbul de l’escola, on ho puguin veure pares, mares i companys, o es guarda
dins d’una carpeta, l’alumne notarà que el que ha fet és important i els altres
tenen interès en veure-ho. Per tant, l’escriptura del rodolí no només serveix
com a entreteniment, sinó que permet conèixer el codi amb tasques tan complexes
pels alumnes com decidir quines paraules del rodolí van a la primera línia i
quines a la segona o veure que la terminació de les paraules pot ser rodolí
encara que soni igual però s’escrigui diferent.
Font: Imatge que reflecteix un mural amb rodolins que poden haver fet nens i nenes i on hi
apareixen rodolins amb noms de nens, com s'explica a l'activitat de Montserrat Fons.
Segur que més d’un de nosaltres alguna
vegada quan ha fet un rodolí espontani (és a dir, sense la intenció de produir
un rodolí) se n’ha adonat i ha acabat dient: “rodolí!”. El fet que això ho
facin els nens i nenes és important perquè vol dir que estan captant les rimes
i l’estructura d’un rodolí i, per tant, desenvolupant capacitats lingüístiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada