dissabte, 3 de maig del 2014

A la classe dels pallassos hi ha 22 nassos i 44 ullassos!

Sabem que l’aprenentatge de la llengua és molt important, ja que és una de les principals conductores de l’aprenentatge. Moltes vegades, però, aquest aprenentatge es planteja d’una manera massa seriosa i conceptual, sense tenir en compte que per un bon aprenentatge de la llengua és important despertar el gust per aquesta i les ganes d’aprendre-la. Sense aquesta motivació, probablement, els resultats seran més estancats i feixucs. És per això que m’he decantat per explicar una proposta de Montserrat Fons sobre l’ús literari. Tant els contes, com les poesies, rodolins, dites, refranys, endevinalles, enganyifes i embarbussaments són elements que, si es treballen bé, poden desenvolupar en els infants el gaudi de la llengua i les ganes d’aprendre’n més.

D’aquests elements, he triat les poesies, rodolins, dites i refranys perquè crec que són conceptes que es treballen a l’escola en moments puntuals (quan arriba el Nadal, l’inici d’una estació...) i que, en canvi, s’haurien de tenir presents durant el curs sencer de tota l’etapa educativa.  Amb les poesies, rodolins, dites i refranys els alumnes poden jugar amb la llengua i passar-s’ho bé, però hem de tenir en compte que també són elements importants d’aprenentatge.

L’objectiu principal del tractament dels textos poètics a l’escola, tal com diu Fons, és potenciar la sensibilitat necessària per ser partícip de la bellesa literària (FONS, Montserrat, 1999). Per fer això, hem d’acompanyar a l’alumne en la descoberta i gaudi d’aquesta bellesa literària i posar-li a l’abast una gran varietat de textos poètics perquè pugui conèixer el llenguatge poètic i, més endavant, en produeixi de propis. Montserrat Fons proposa fer aquesta coneixença a partir d’una seqüència didàctica d’activitats (elecció, primeres impressions, audició-lectura, aprofundiment, memorització, recitació-lectura i escriptura del poema memoritzat), però a mi m’agradaria centrar-me en l’activitat de producció que poden fer els alumnes a l’aula, proposada per Montserrat Fons (p.249-251).

La producció de textos poètics pot ser iniciada a partir de models o imitació d’estructures. Un recurs que es pot emprar per la imitació d’estructures són les cançons, ja que tenen una rima concreta (les cançons infantils els resultaran més familiars i fàcils als nens i nenes). És important que els alumnes revisin el text que han escrit i busquin formes de millora, modificant el text perquè n’estiguin satisfets, tasca que pot comptar amb el suport del o la mestra. El primer contacte que poden tenir els infants amb la producció de textos poètics, pot ser elaborant rodolins. Una bona activitat per a aquesta producció seria començar per l’elaboració individual de rodolins amb el propi nom, per després prosseguir a fer grups de quatre o cinc alumnes, elaborant un rodolí per a cada nom dels companys del grup. És important que en aquesta activitat tots els alumnes estiguin satisfets tan amb el rodolí que li han fet, com amb el rodolí que li estan fent al seu company. A més, és valuós que els alumnes s’adonin que allò que han fet no ha sigut per passar l’estona ni només com a joc. Per exemple, si es penja al vestíbul de l’escola, on ho puguin veure pares, mares i companys, o es guarda dins d’una carpeta, l’alumne notarà que el que ha fet és important i els altres tenen interès en veure-ho. Per tant, l’escriptura del rodolí no només serveix com a entreteniment, sinó que permet conèixer el codi amb tasques tan complexes pels alumnes com decidir quines paraules del rodolí van a la primera línia i quines a la segona o veure que la terminació de les paraules pot ser rodolí encara que soni igual però s’escrigui diferent.


Font: Imatge que reflecteix un mural amb rodolins que poden haver fet nens i nenes i on hi 
apareixen rodolins amb noms de nens, com s'explica a l'activitat de Montserrat Fons.

Segur que més d’un de nosaltres alguna vegada quan ha fet un rodolí espontani (és a dir, sense la intenció de produir un rodolí) se n’ha adonat i ha acabat dient: “rodolí!”. El fet que això ho facin els nens i nenes és important perquè vol dir que estan captant les rimes i l’estructura d’un rodolí i, per tant, desenvolupant capacitats lingüístiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada