En aquesta activitat, en la qual podia triar
el comentari de textos o experiències, he trobat més interessant llegir les
experiències que els meus companys han tingut. El motiu d’això és que els
textos ja els he llegit però, en canvi, les experiències d’aprenentatge dels
meus companys em poden fer volar la imaginació per inventar o idear com serien
les classes de llengua que a mi m’agradaria dur a terme com a mestra. Poder
observar les experiències dels companys de classe m’ha agradat perquè he pogut
observar activitats relacionades amb la llengua, que fan les escoles o
instituts, per proporcionar als seus alumnes un aprenentatge de la llengua.
Però, sobretot, m’ha agradat poder detectar quines emocions han tingut els meus
companys en l’aprenentatge de la llengua i com es sentien en la realització d’aquestes
activitats.
Les experiències que he triat són diferents,
però crec que totes tenen dues característiques: són experiències enriquidores per
als alumnes i tenen un punt d’originalitat que les fa diferents i especials. He
escollit aquestes quatre experiències perquè, al llegir-les, m’han creat
curiositat i m’han fet pensar que a mi també m’agradaria haver-les fet o, si
més no, fer-les com a mestra.
La primera experiència que m’agradaria
comentar m’ha cridat l’atenció des del primer moment per la manera divertida en
què està explicat el text. Llegir un text en què l’autor et faci partícip del
que s’està explicant involucra molt més al lector, i crec que el meu company ho
ha aconseguit amb aquest escrit. Crec que l’activitat que explica és molt
interessant pel fet d’aprendre paraules noves sense necessitat de recaure en un
model tradicional i avorrit. A més, aquesta manera d’aprendre-les permet
generar un nou significat a partir dels coneixements previs, que són els que
discuteixen amb el grup a l’hora d’elaborar la definició. Trobo que és
important que, des de 3r de primària (curs en el qual es porta a terme l’activitat)
es doni importància a l’ús del diccionari i, a sobre, s’encari d’una manera
divertida, ja que moltes vegades els alumnes veuen el diccionari com un llibre
antiquat, avorrit i feixuc. En definitiva, la manera de la mestra de motivar
als alumnes amb l’aprenentatge de la llengua crec que és un exemple de l’actitud
que hauríem de tenir tots els mestres per a l’ensenyament no només de la
llengua, sinó de totes les matèries.
Admiro la mestra de la segona experiència que
comentaré. Ha aconseguit que una persona adulta recordi els sentiments i les
activitats de quan tenia quatre o cinc anys. Això vol dir que no només ha
proporcionat l’aprenentatge necessari als seus alumnes, sinó que ha fet que
aquests sentin plaer per aprendre, i en especial per aprendre llengua. La
fascinació en com està explicat el text mostra la passió en què es vivia
aquesta activitat, una activitat que motiva alhora que desenvolupa la capacitat
d’imaginació. Crec que activitats com aquestes són molt interessants perquè,
des de ben petits, els alumnes comencin a tenir un gust per la lectura i es
sentin interessants cada vegada que es plantin davant d’un llibre desconegut.
La tercera experiència m’ha recordat al text
de Mª Rosa Gil (2010), en la qual el fet d’elaborar textos reals, amb una
finalitat concreta i uns destinataris reals, era una tasca imprescindible per
aprendre a escriure. Crec que aquesta activitat avarca molts aspectes que
permetran als alumnes ser cada vegada més competents: treballa l’escriptura,
promou el treball cooperatiu i el treball de cerca d’informació, fomenta la
capacitat de síntesi, ajuda a elaborar comentaris crítics sobre fets que esdevenen
al barri, etc. Trobo que és una activitat interessant per treballar a classe,
ja que permet que els alumnes elaborin un treball en grup i després amb tota la
classe, tenint com a finalitat fer un diari. A més, motivant als alumnes ja que
després es publicarà al web i tota la comunitat educativa ho podrà veure.
Finalment, la quarta experiència. Aquesta consisteix
en dues activitats que intenten transmetre alguna cosa més que aprendre
llengua: intenten transmetre passió per la llengua. Crec que les dues
activitats mostren l’entusiasme dels alumnes al realitzar-les. A més, permeten
que els alumnes s’involucrin totalment en l’activitat.
L’elecció d’aquestes quatre activitats m’ha
permès reflexionar sobre dos fets. El primer és la importància que té fer una
activitat en la qual els alumnes siguin el centre de l’acció educativa pel fet
de tenir una participació totalment activa. El segon és que l’aprenentatge de
la llengua no és només el fet de transmetre uns coneixements ni realitzar
activitats interessants amb els alumnes, sinó que l’essència del treball de la
llengua es trobi en incentivar les ganes dels alumnes d’aprendre llengua, de jugar
amb la llengua, i de trobar el plaer i la passió en la lectura i l’escriptura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada