dissabte, 3 de maig del 2014

I com han viscut l’aprenentatge de la llengua, els meus companys?

En aquesta activitat, en la qual podia triar el comentari de textos o experiències, he trobat més interessant llegir les experiències que els meus companys han tingut. El motiu d’això és que els textos ja els he llegit però, en canvi, les experiències d’aprenentatge dels meus companys em poden fer volar la imaginació per inventar o idear com serien les classes de llengua que a mi m’agradaria dur a terme com a mestra. Poder observar les experiències dels companys de classe m’ha agradat perquè he pogut observar activitats relacionades amb la llengua, que fan les escoles o instituts, per proporcionar als seus alumnes un aprenentatge de la llengua. Però, sobretot, m’ha agradat poder detectar quines emocions han tingut els meus companys en l’aprenentatge de la llengua i com es sentien en la realització d’aquestes activitats.

Les experiències que he triat són diferents, però crec que totes tenen dues característiques: són experiències enriquidores per als alumnes i tenen un punt d’originalitat que les fa diferents i especials. He escollit aquestes quatre experiències perquè, al llegir-les, m’han creat curiositat i m’han fet pensar que a mi també m’agradaria haver-les fet o, si més no, fer-les com a mestra.

La primera experiència que m’agradaria comentar m’ha cridat l’atenció des del primer moment per la manera divertida en què està explicat el text. Llegir un text en què l’autor et faci partícip del que s’està explicant involucra molt més al lector, i crec que el meu company ho ha aconseguit amb aquest escrit. Crec que l’activitat que explica és molt interessant pel fet d’aprendre paraules noves sense necessitat de recaure en un model tradicional i avorrit. A més, aquesta manera d’aprendre-les permet generar un nou significat a partir dels coneixements previs, que són els que discuteixen amb el grup a l’hora d’elaborar la definició. Trobo que és important que, des de 3r de primària (curs en el qual es porta a terme l’activitat) es doni importància a l’ús del diccionari i, a sobre, s’encari d’una manera divertida, ja que moltes vegades els alumnes veuen el diccionari com un llibre antiquat, avorrit i feixuc. En definitiva, la manera de la mestra de motivar als alumnes amb l’aprenentatge de la llengua crec que és un exemple de l’actitud que hauríem de tenir tots els mestres per a l’ensenyament no només de la llengua, sinó de totes les matèries.

Admiro la mestra de la segona experiència que comentaré. Ha aconseguit que una persona adulta recordi els sentiments i les activitats de quan tenia quatre o cinc anys. Això vol dir que no només ha proporcionat l’aprenentatge necessari als seus alumnes, sinó que ha fet que aquests sentin plaer per aprendre, i en especial per aprendre llengua. La fascinació en com està explicat el text mostra la passió en què es vivia aquesta activitat, una activitat que motiva alhora que desenvolupa la capacitat d’imaginació. Crec que activitats com aquestes són molt interessants perquè, des de ben petits, els alumnes comencin a tenir un gust per la lectura i es sentin interessants cada vegada que es plantin davant d’un llibre desconegut.

La tercera experiència m’ha recordat al text de Mª Rosa Gil (2010), en la qual el fet d’elaborar textos reals, amb una finalitat concreta i uns destinataris reals, era una tasca imprescindible per aprendre a escriure. Crec que aquesta activitat avarca molts aspectes que permetran als alumnes ser cada vegada més competents: treballa l’escriptura, promou el treball cooperatiu i el treball de cerca d’informació, fomenta la capacitat de síntesi, ajuda a elaborar comentaris crítics sobre fets que esdevenen al barri, etc. Trobo que és una activitat interessant per treballar a classe, ja que permet que els alumnes elaborin un treball en grup i després amb tota la classe, tenint com a finalitat fer un diari. A més, motivant als alumnes ja que després es publicarà al web i tota la comunitat educativa ho podrà veure.


Finalment, la quarta experiència. Aquesta consisteix en dues activitats que intenten transmetre alguna cosa més que aprendre llengua: intenten transmetre passió per la llengua. Crec que les dues activitats mostren l’entusiasme dels alumnes al realitzar-les. A més, permeten que els alumnes s’involucrin totalment en l’activitat.


L’elecció d’aquestes quatre activitats m’ha permès reflexionar sobre dos fets. El primer és la importància que té fer una activitat en la qual els alumnes siguin el centre de l’acció educativa pel fet de tenir una participació totalment activa. El segon és que l’aprenentatge de la llengua no és només el fet de transmetre uns coneixements ni realitzar activitats interessants amb els alumnes, sinó que l’essència del treball de la llengua es trobi en incentivar les ganes dels alumnes d’aprendre llengua, de jugar amb la llengua, i de trobar el plaer i la passió en la lectura i l’escriptura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada