divendres, 30 de maig del 2014

Manuel R.L. (part 1)

INTRODUCCIÓ
La família R.L. està composta pel M. pare, la I. mare i tres fills: en Manuel, en J. i la I.. En Manuel té 7 anys i és el fill gran de la família. En Manuel i en J. van a l’Escola Tarrès de Sabadell. Actualment estan cursant segon de primària i infantil 5 anys, respectivament.
A l’entorn familiar, en Manuel parla dues llengües: Català i Castellà. Amb la mare i la família materna el nen parla el català, per contra, amb el pare i la família paterna, parla el castellà. Entre els tres germans, es produeix un diàleg on s’intercalen i es barregen ambdós idiomes. No hi ha un idioma predominant, ja que varia en funció de qui els acompanyi. És a dir, si es troben amb la mare o la família materna, el seu diàleg és majoritàriament en català, intercalant-hi paraules castellanes. Però si es troben amb el pare o la família paterna, l’idioma majoritari que parlen entre germans és el castellà, intercalant paraules catalanes.
A l’Escola, la llengua vehicular és el català, però a les hores de lleure (esbarjo i menjador) entre els alumnes parlen el castellà i amb alguns companys, en concret, el català. El grup de segon de l’Escola Tarrès fan 3 hores de llengua Catalana, 2 hores de llengua Castellana i 3 hores de llengua Anglesa a la setmana.
El treball que es duu a terme a l’aula és a partir de fitxes i del treball amb el llibre, l’ensenyament és tradicional i es dóna més importància al volum de feina fet que no al procés d’aprenentatge.
La I. ens ha comentat que més d’un cop s’ha trobat en què han tret fora de classe al Manuel per tal de dur-lo a una altra classe perquè acabi les fitxes i els exercicis marcats, fet que provoca un enrederiment al nen en altres matèries… És en punts com aquest on veiem la importància que dóna el centre en l’aprenentatge dels alumnes.
A tot això, la mare també ens ha explicat que porta dos cursos (tot el Cicle Inicial) batallant amb la mestra, ja que aquesta diu que en Manuel té un problema d’hiperactivitat, TDH o similars. La mare, en vista dels problemes esmentats per la tutora, ha dut al nen al neuròleg i a tres psicòlegs diferents. Els resultats del seguit de proves que han obtingut és nul, on tots els especialistes han dit a la mare que en Manuel és un nen normal, sense cap problema i que l’únic problema que té és que li agrada jugar i distreure’s i que 6 hores a la classe sense parar se li fan feixugues, s’avorreix i deixa de fer el que li toca.
Afegir, que en Manuel és l’alumne més petit de la seva classe, ja que és nascut el 21 de Desembre, per tant nosaltres creiem que a nivell maduratiu del seu enrederiment respecte als seus companys s’ha de notar. Per contra, i com analitzarem més endavant, no creiem que en Manuel presenti problemes gaire notoris pel que fa al procés de lecto-escriptura. Cal tenir en compte, que en aquest centre, a infantil 5 anys els alumnes ja llegeixen i escriuen amb lletra de pal (sabem aquest fet pel seu germà J. que està cursant P-5). Per tant creiem que el nivell d’exigència en el procés de lecto-escriptura és elevat i no segueix els processos maduratius dels infants.
Finalment, pel que fa al treball a l’escola d’en Manuel, afegir que segons la mestra va endarrerit en llengua catalana i castellana, però en les altres matèries és un bon alumne, per exemple les matemàtiques les compren i les resolt de forma excel·lent.
Paral·lelament a aquests problemes a l’escola, en Manuel a casa fa deures amb la seva mare i el seu germà. La I. mare s’ha comprat uns llibres de reeducació en la lecto-escriptura, i algunes tardes o festius (caps de setmanes, vacances…) dediquen una estona per fer exercicis de lectura, escriptura, repàs de les lletres, etc… Aquests exercicis els fan tant en català com en castellà i la mare afirma que els nens estan motivats i que mostren ganes per fer les tasques que ella els hi encomana. Per això, veiem que en Manuel té un contacte sovint amb l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, ja sigui a l’escola o a casa.

Al Manuel, li vàrem preparar dues activitats, una enfocada al procés de lectura, i una segona centrada en el procés d’escriptura. Quan vàrem arribar a casa seva, ens vàrem situar a la taula del menjador. Destacar que normalment fan les seves tasques al menjador, però a l’escriptori que tenen i no a la taula on dinen o sopen, però per espai vàrem decidir fer-ho allà. Ell estava assegut a la taula i nosaltres (Natàlia i Estel), juntament amb la seva mare estàvem a peu dret observant-lo i gravant. Mentre el seu germà i germana estaven al sofà asseguts. Les activitats que li vàrem presentar són les següents:

ACTIVITAT DE LECTURA
En un full horitzontal, es van presentar 10 personatges amb un requadre en blanc sota de cada dibuix. A la meitat inferior del full hi havia 10 frases, escrites en lletra lligada i enumerades. L’exercici consistia a fer que en Manuel llegís les frases en veu alta i associés el personatge que descrivia la frase amb el dibuix corresponent i que col·loqués el número de la frase sota de cada dibuix.

ACTIVITAT D’ESCRIPTURA
En un full vertical, en Manuel es va trobar uns requadres (disposats de forma vertical) en els quals havia d’escriure el seu nom. Al costat dels requadres hi havia un espai per a escriure, i on havia d’escriure una paraula / nom que ell volgués, però amb la condició que havia de començar per la lletra del nom que havia posat al requadre.
Seguidament a aquesta primera part, hi havia un altre espai per a escriure, on el Manuel havia de fer una frase que contingués les paraules que havia escrit en l’exercici anterior.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada