INTRODUCCIÓ
La família R.L. està
composta pel M. pare, la I. mare i tres fills: en Manuel,
en J. i la I.. En Manuel té 7 anys i és el fill gran de la família.
En Manuel i en J. van a l’Escola Tarrès de Sabadell. Actualment
estan cursant segon de primària i infantil 5 anys, respectivament.
A l’entorn familiar, en
Manuel parla dues llengües: Català i Castellà. Amb la mare i la
família materna el nen parla el català, per contra, amb el pare i
la família paterna, parla el castellà. Entre els tres germans, es
produeix un diàleg on s’intercalen i es barregen ambdós idiomes.
No hi ha un idioma predominant, ja que varia en funció de qui els
acompanyi. És a dir, si es troben amb la mare o la família materna,
el seu diàleg és majoritàriament en català, intercalant-hi
paraules castellanes. Però si es troben amb el pare o la família
paterna, l’idioma majoritari que parlen entre germans és el
castellà, intercalant paraules catalanes.
A l’Escola, la llengua
vehicular és el català, però a les hores de lleure (esbarjo i
menjador) entre els alumnes parlen el castellà i amb alguns
companys, en concret, el català. El grup de segon de l’Escola
Tarrès fan 3 hores de llengua Catalana, 2 hores de llengua
Castellana i 3 hores de llengua Anglesa a la setmana.
El treball que es duu a terme
a l’aula és a partir de fitxes i del treball amb el llibre,
l’ensenyament és tradicional i es dóna més importància al volum
de feina fet que no al procés d’aprenentatge.
La I. ens ha comentat que més
d’un cop s’ha trobat en què han tret fora de classe al Manuel
per tal de dur-lo a una altra classe perquè acabi les fitxes i els
exercicis marcats, fet que provoca un enrederiment al nen en altres
matèries… És en punts com aquest on veiem la importància que
dóna el centre en l’aprenentatge dels alumnes.
A tot això, la mare també
ens ha explicat que porta dos cursos (tot el Cicle Inicial) batallant
amb la mestra, ja que aquesta diu que en Manuel té un problema
d’hiperactivitat, TDH o similars. La mare, en vista dels problemes
esmentats per la tutora, ha dut al nen al neuròleg i a tres
psicòlegs diferents. Els resultats del seguit de proves que han
obtingut és nul, on tots els especialistes han dit a la mare que en
Manuel és un nen normal, sense cap problema i que l’únic problema
que té és que li agrada jugar i distreure’s i que 6 hores a la
classe sense parar se li fan feixugues, s’avorreix i deixa de fer
el que li toca.
Afegir, que en Manuel és
l’alumne més petit de la seva classe, ja que és nascut el 21 de
Desembre, per tant nosaltres creiem que a nivell maduratiu del seu
enrederiment respecte als seus companys s’ha de notar. Per contra,
i com analitzarem més endavant, no creiem que en Manuel presenti
problemes gaire notoris pel que fa al procés de lecto-escriptura.
Cal tenir en compte, que en aquest centre, a infantil 5 anys els
alumnes ja llegeixen i escriuen amb lletra de pal (sabem aquest fet
pel seu germà J. que està cursant P-5). Per tant creiem que el
nivell d’exigència en el procés de lecto-escriptura és elevat i
no segueix els processos maduratius dels infants.
Finalment, pel que fa al
treball a l’escola d’en Manuel, afegir que segons la mestra va
endarrerit en llengua catalana i castellana, però en les altres
matèries és un bon alumne, per exemple les matemàtiques les
compren i les resolt de forma excel·lent.
Paral·lelament a aquests
problemes a l’escola, en Manuel a casa fa deures amb la seva mare i
el seu germà. La I. mare s’ha comprat uns llibres de reeducació
en la lecto-escriptura, i algunes tardes o festius (caps de setmanes,
vacances…) dediquen una estona per fer exercicis de lectura,
escriptura, repàs de les lletres, etc… Aquests exercicis els fan
tant en català com en castellà i la mare afirma que els nens estan
motivats i que mostren ganes per fer les tasques que ella els hi
encomana. Per això, veiem que en Manuel té un contacte sovint amb
l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, ja sigui a l’escola
o a casa.
Al Manuel, li vàrem preparar
dues activitats, una enfocada al procés de lectura, i una segona
centrada en el procés d’escriptura. Quan vàrem arribar a casa
seva, ens vàrem situar a la taula del menjador. Destacar que
normalment fan les seves tasques al menjador, però a l’escriptori
que tenen i no a la taula on dinen o sopen, però per espai vàrem
decidir fer-ho allà. Ell estava assegut a la taula i nosaltres
(Natàlia i Estel), juntament amb la seva mare estàvem a peu dret
observant-lo i gravant. Mentre el seu germà i germana estaven al
sofà asseguts. Les activitats que li vàrem presentar són les
següents:
ACTIVITAT DE LECTURA
En un full horitzontal, es van
presentar 10 personatges amb un requadre en blanc sota de cada
dibuix. A la meitat inferior del full hi havia 10 frases, escrites en
lletra lligada i enumerades. L’exercici consistia a fer que en
Manuel llegís les frases en veu alta i associés el personatge que
descrivia la frase amb el dibuix corresponent i que col·loqués el
número de la frase sota de cada dibuix.
ACTIVITAT D’ESCRIPTURA
En un full vertical, en Manuel
es va trobar uns requadres (disposats de forma vertical) en els quals
havia d’escriure el seu nom. Al costat dels requadres hi havia un
espai per a escriure, i on havia d’escriure una paraula / nom que
ell volgués, però amb la condició que havia de començar per la
lletra del nom que havia posat al requadre.
Seguidament a aquesta primera
part, hi havia un altre espai per a escriure, on el Manuel havia de
fer una frase que contingués les paraules que havia escrit en
l’exercici anterior.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada