He triat la llista d’assistència per diversos motius, el primer és que em va cridar força l’atenció com es
treballava el fet de passar llista en el centre on vaig fer les pràctiques. Em va fer veure que una
activitat tan senzilla com passar llista ens pot servir per
treballar molts aspectes. I per últim, la forma en el que la Montserrat Fons
l’explica al llibre “Llegir i escriure per viure” i les experiències que aporta
em va fer decantar-me.
Habitualment, en les aules de Primària ens trobem en les parets diversos llistats amb els noms de tots els alumnes de la classe. En el cas, del meu centre de pràctiques, en una paret hi havia diversos llistats per ordre de cognom que servien per passar llista d’assistència, per controlar els deures de cada matèria, per apuntar qui ha jugat amb qui, entre d’altres. Vaig poder comprovar que aquesta activitat tan senzilla com pot ser controlar si una persona ha vingut o no i marcar-lo en un lloc establert, amaga darrere un munt d’aspectes que es treballen. Com pot ser la lectura dels noms, la comprensió dels mateixos, l’escriptura d’aquests i el perfeccionament de la lletra i el control de l’ortografia.
De la mateixa manera que cohesiona al grup classe, ja que uns saben quan falta un altre i llavors es poden interessar perquè falta aquell company. A més, pot donar un grau d’autonomia als alumnes, ja que és una activitat que pot ser portada a terme pel docent o bé el mestre pot entregar una sèrie de càrrecs i són els mateixos alumnes els que s’encarreguen de passar l’assistència, controlar els deures dels companys, vigilar qui juga amb qui, etc.
Per últim, fer referència que Montserrat Fons en el seu llibre esmenta dues formes de passar la llista d’assistència. La primera es basa en el fet que cada alumne ha de saber qui a faltat i qui no mitjançant proves evidents com poden ser cartells d’avui he vingut o d’avui no he vingut. D’aquesta manera, els alumnes controlen qui ve i qui no ve i es veuen obligats a llegir i a trobar el cartell adequat. I després, una altra forma és passar llista als racons o als tallers.
M’agradaria dir que a vegades veiem els docents en formació activitats com aquestes molt arcaiques, però considero que no és així, ja que són activitats molt senzilles però molt practiques i de les quals es poden treure molt de profit.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada