dissabte, 24 de maig del 2014

Lectura Ferreiro, E.


"LA DESESTABILIZACIÓN DE LA ESCRITURAS SILÁBICAS"

Emilia Ferreiro fa una estudi amb nens de 5 anys on els hi proposa l'escriptura d'una de 15 paraules separant-les oralment per síl·labes. 
A llarg de l'article d'observació podem veure com els infants passen per el mateix procés repetint els errors entre ells; allò que apareix amb més freqüència és l'escriptura amb pertinença però amb desordre, és a dir, apareixen gairebé totes les lletres de la paraula que han d'escriure però en desordre, per exemple, FIESTA = FITSA. També veiem que els nens i nenes, en un principi, només escriuen les vocals que sonen de les paraules, quan han d'introduir les consonants, la tasca es complica. Per a ells, cada síl·laba és representada amb una lletra, aquella més representativa.
Escriure no és una tasca fàcil i és per això que els nens que estan aprenent ho fan principalment per la tècnica d'assaig-error, ells escolten la paraula i la intenten escriure, s'adonen que sovint els hi falten lletres però no saben on les han de col·locar exactament. 
Per a un nen de 5 anys és difícil separar una paraula per síl·labes quan hi ha un diftong o la següent estructura CVVC ja que no saben per on s'ha de separar la paraula. Es per això que s'ha de treballar i acompanyar en el procés evolutiu de l'infant, resolent els dubtes necessaris en cada moment; per controlar aquest procés  sil·làbic és recomanable fer un control periòdic on es realitzi la mateixa prova cada vegada per veure com evoluciona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada