M'ha semblat molt interessant comentar l'activitat pràctica "pertinença d'objectes" de la pàgina 96 del llibre de l'autora Monserrat Fons.
En aquesta activitat explica la importància que té que els alumnes es familiaritzin amb la llengua escrita des del primer dia de classe, on la pràctica comença per portar de casa tots els objectes personals identificats amb el nom de cada infant.
A continuació s'esmenta que hem de provocar diverses situacions relacionades amb la pertinença que com a professors podem aprofitar per tal de fer que els alumnes practiquin l'escriptura i la lectura. Aquestes activitats es situen en la etapa infantil dels alumnes, aproximadament quan tenen 3 anys. La mestra ha de acompanyar al grup d'infant en la descoberta de l'escriptura com a objecte simbòlic. Algunes de les situacions on la mestra ha de saber intervenir per ajudar i acompanya a l'aprenentatge de la lecto-escritura són les següents;
- Posar els noms a tots els fulls i treballs realitzats a l'aula, davant de l'infant, per què aquest pugui familiaritzar-se amb les lletres que composen el seu nom i l'ordre que mantenen aquestes. També fer que l'alumne sàpiga dir si esta ben escrit o no, i per últim, fer que ho llegeixi.
- Posar en una caixa tots els noms dels infants en un paper, i fer que l'alumne busqui i identifiqui el seu nom entre els diferents retalls de paper amb noms que hi ha al seu interior.
- Fer que els alumnes reparteixin els fulls amb els noms ja posats per la mestra, per tal que identifiquin el nom del seu company/a, a la mateixa vegada que intentarà llegir-lo
- etc...
Aquestes són algunes pràctiques esmentades en aquest capítol de llibre de l'autora que afavoreixen l'aprenentatge de la escriptura inicial a les escoles. No obstant, cada escola utilitza les seves metodologies i maneres de fer, però aquestes poden ser molt útils per a qualsevol docent que hagi de introduir aquest aprenentatge i no sap com encaminar-ho.
Per finalitzar vull dir, que jo he estat realitzant practiques durant un any a una aula de P3, i pogut veure de primera mà com els infants evolucionen, i sobretot, com la mestra ajuda en aquest aprenentatge bàsic. Una de les pràctiques que en el llibre s'esmenta i què he pogut veure com funciona, és el posar els noms dels alumnes davant seu per a que vegin com ho escriu la professora. Però a diferencia d'aquesta pràctica que exposa la Monserrat Fons, la tutora de l'aula on feia pràctiques els hi feia resseguir el nom que escrivia ella als fulls amb llapis. M'ha motivat molt comentar aquesta activitat per què he pogut observar com ho treballen dins de les classes, i com potencien a la interiorització de la llengua escrita mitjançant la grafia dels seus respectius noms.
"Hem de felicitar i donar respostes positives als infants quan fan una pràctica com aquesta, a fi què segueixin esforçant-se encara més i posin motivació per aprendre el què per ells és desconegut"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada