La lectura
que he portat a terme, s’ha basat entre les pàgines 76-89, del llibre de Fons,M
(1999): Llegir i escriure per viure, alfabetització inicial i ús real de la
llengua escrita a l’aula. Aquesta part del llibre es centra en l’avaluació i en
la repercussió que té aquesta pel que fa a l’escriptura i la lectura.
Podem dir
que l’avaluació serveix per regular el procés d’ensenyament i aprenentatge, en
ocasions ens creiem que és la prova definitiva, però no ha de ser així ja que
ha de servir per poder observar els canvis i els progressos que els alumnes
porten a terme durant una etapa. A més, hem de ser concients els docents que
l’avaluació és una eina que no només ens pot ajudar a nosaltres sinó també als
alumnes. Ja que poden adquirir cert punt d’autònomia i desenvolupar una bona
propia gestió del que fan.
En el
capítol i en assignatures anteriors, hem pogut observar que hi ha diversos
tipus d’avaluació. Ens trobem amb l’avaluació inicial, la formativa i
l’additiva. Tornant enrere, estic d’acord amb Montserrat Fons en què el que hem
d’avaluar és el procés i no només el resultat final, per això caldrà realitzar
una sèrie de documents que ens ajudin a nosaltres com a docents a poder avaluar
el procés dels nostres alumnes. L’autora mostra diverses estratègies pero
controlar el procés que he considerat força interessants, com poden ser els
diaris, les taules d’enregistrament, entre d’altres.
Ara bé, des
del meu punt de vista penso que els docents del futur hem de potenciar més el
procés i no tant els resultats finals. Amb això no estic dient que els
resultats finals no siguin importants, sino que si potenciem el procés des d’un
inici i el mantenim els resultats finals seràn encara millors i el que és
millor, els alumnes aprendràn de forma enriquidora i no amb grans esforços
inútils buscan només una nota. És evident, que la societat actual en cert punt
ens ha portat aquesta situació, una societat on es premia la nota més alta
sense tenir en compte com s’ha arribat allà. Ara es valoren els resultats i es
deixa de banda com ha sigut el procés, però nosaltres com a docents ens hem de
plantar hem de canviar de via i tornar a donar al procés el poder que té. I
començant amb l’avaluació que és la que ens dirà si el desenvolupament ha estat
correcte o no. Fent veure als alumnes que el que s’avaluarà será el camí i no
el destí final.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada