divendres, 30 de maig del 2014

L'avaluació

La lectura que he portat a terme, s’ha basat entre les pàgines 76-89, del llibre de Fons,M (1999): Llegir i escriure per viure, alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l’aula. Aquesta part del llibre es centra en l’avaluació i en la repercussió que té aquesta pel que fa a l’escriptura i la lectura.

Podem dir que l’avaluació serveix per regular el procés d’ensenyament i aprenentatge, en ocasions ens creiem que és la prova definitiva, però no ha de ser així ja que ha de servir per poder observar els canvis i els progressos que els alumnes porten a terme durant una etapa. A més, hem de ser concients els docents que l’avaluació és una eina que no només ens pot ajudar a nosaltres sinó també als alumnes. Ja que poden adquirir cert punt d’autònomia i desenvolupar una bona propia gestió del que fan.

En el capítol i en assignatures anteriors, hem pogut observar que hi ha diversos tipus d’avaluació. Ens trobem amb l’avaluació inicial, la formativa i l’additiva. Tornant enrere, estic d’acord amb Montserrat Fons en què el que hem d’avaluar és el procés i no només el resultat final, per això caldrà realitzar una sèrie de documents que ens ajudin a nosaltres com a docents a poder avaluar el procés dels nostres alumnes. L’autora mostra diverses estratègies pero controlar el procés que he considerat força interessants, com poden ser els diaris, les taules d’enregistrament, entre d’altres.


Ara bé, des del meu punt de vista penso que els docents del futur hem de potenciar més el procés i no tant els resultats finals. Amb això no estic dient que els resultats finals no siguin importants, sino que si potenciem el procés des d’un inici i el mantenim els resultats finals seràn encara millors i el que és millor, els alumnes aprendràn de forma enriquidora i no amb grans esforços inútils buscan només una nota. És evident, que la societat actual en cert punt ens ha portat aquesta situació, una societat on es premia la nota més alta sense tenir en compte com s’ha arribat allà. Ara es valoren els resultats i es deixa de banda com ha sigut el procés, però nosaltres com a docents ens hem de plantar hem de canviar de via i tornar a donar al procés el poder que té. I començant amb l’avaluació que és la que ens dirà si el desenvolupament ha estat correcte o no. Fent veure als alumnes que el que s’avaluarà será el camí i no el destí final.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada