diumenge, 25 de maig del 2014

Les inscripcions de l'escriptura


Font



Emilia Ferreiro ens mostra la seva visió sobre l'escriptura i es basa en que no hi ha una disciplina que s'ocupi d'ella, ja que es tendeix a pensar que tan sols es tracta d'una tècnica de transcripció de sons a grafies. 
L'autora defensa que una escriptura no es simplement un conjunt de formes gràfiques; aquestes formes es combinen entre sí a través d'unes regles i es col·loquen en la superfície escollida de manera determinada (tots els sistemes d'escriptura mantenen les marques sota control rigorós).
D'altra banda, explica l'escriptura alfabètica i a continuació cinc dificultats de l’evolució de l’escriptura en relació a aquesta en concret:
1)      Hi ha algunes escriptures que resulten ser marginals (com per exemple l’asiàtica).
2)      Els parlants a les èpoques històriques podien accedir a les unitats fonètiques de la llengua, i estudis demostren que això es impossible en adults analfabets.
3)      Si l’escriptura alfabètica fos el màxim de desenvolupament, només s’esperaria un perfeccionament dels principis alfabètics en la llarga història, però, el que s’observa és un fonetisme sempre defectuós.
4)      Investigacions demostren que cap dels sistemes d’escriptura originals són “purs”.
5)      La visió evolucionista suposa que, un cop se sàpiguen els avantatges de l’escriptura alfabètica (reducció de caràcters, per exemple), els usuaris d’altres sistemes es plegarien a aquesta innovació tècnica.
Durant tot el fragment, l’escriptora fa èmfasi en la idea que el seu objecte d’estudi és l’escriptura en moviment i que per comprendre l’apropiació d’aquesta, cal rebutjar la visió d’escriptura com a tècnica.  L’escriptura, té el poder de suscitar certes accions y reaccions emocionals, té un doble valor social: com a medi per l’exercici d’autoritat i com a joc de llenguatge, la ficció literària o la poesia.
Per finalitzar, a través d’exemples de nens/es, ens demostra com aquests ens estan parlant d’una relació, l’escriptura i la veritat. Defensa que s’ha d’alfabetitzar però tenint en compte que els nens no són uns ignorants, són sers pensants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada