dimarts, 25 de març del 2014

Comentari: El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural

Comentari de text: El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural - Les nocions de bastida i parla exploratòria 

El text que vaig a comentar és de Xavier Fontich, de l’any 2011 i s’anomena “ El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural - Les nocions de bastida i parla exploratòria”.

En aquest text l’autor defensa la interacció oral com a via per a que es produeixi el procés d’aprenentatge, presentant aquesta idea com a tesi.

Al llarg del text trobem una gran quantitat d’idees, entre les quals, en destaco quatre.

La primera idea és l’objectiu de l’educació. Aquest és proporcionar als alumes i a les alumnes eines per saber utilitzar els instruments necessaris per poder realitzar les activitats productives que trobem al nostre entorn.

Com a segona idea a destacar és la definició de bastida. Aquesta és entesa com l’ajut que proporciona una persona a un altre per ajudar-la durant el seu desenvolupament, fins que arriba a ser autònom. Cal dir, que la bastida no només s’aplica del més expert al menys expert, sinó que també pot ser a la inversa, o fins i tot es pot donar a nivell individual, a través de les reflexions.

Un altra idea seria la importància de promoure la parla exploratòria. L’autor defensa que aquesta és important, ja que ens permet participar i comunicar-nos en la societat, ens ajuda a saber dur a terme un diàleg ben construït i argumentat, i facilita el desenvolupament cognitiu dels alumnes.

La última idea que destaco, és la informació que ens proposa en relació a quin ha de ser el rol del professor per a que es pugui desenvolupar el diàleg. Aquest ha de funcionar com a guia que utilitza el diàleg, a través del qual, intenta que l’aprenentatge dels nens i nenes sigui més productiu i actiu.
Aquestes idees, juntament amb la tesi, són defensades al llarg del text a través de cites d’autors, d’alguns estudis, amb afirmacions i amb una molt bona argumentació.

Finalment, dir que a través d’aquest article he canviat les meves idees en relació al diàleg a l’aula. Abans de llegir aquest article, creia que la conversa a l’aula i totes les pràctiques que fomenten aquesta (treballs en grup), no afavoreixen a l’aprenentatge. Un cop llegit el text, m’he adonat que realment, el diàleg i la conversa a l’aula és molt important, ja que a través d’aquest treballen diferents competències. A més a més, gràcies al diàleg, hi ha un munt d’interaccions a l’aula que afavoreixen a l’aprenentatge dels alumnes i fan que aquest sigui més profitós.

 Font

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada