L'autora
de l'article “Escriure textos reals en col·laboració: una tasca
imprescindible” publicat al març de l'any 2010, és Maria Rosa
Gil. Gil és una professora associada del Departament de Didàctica
de la Llengua de la UAB i psicopedagoga de l'EAP B-13.
La
tesi que defensa en aquest article és que l'escriptura en
col·laboració de textos reals dóna lloc a la reflexió a l'aula
sobre aspectes de significats, ortogràfics, gramaticals i textuals.
El que utilitza per recolzar la seva tesi són les reflexions que
n'ha fet de les observacions d'una classe de 2n de primària a una
escola Abat Mercet de Terrassa.
Al
llarg de l'article defensa que els alumnes aprenen millor la llengua
en grup que individualment, ja que en col·laboració els alumnes
entre ells es corregeixen, pensen en com escriure les paraules, com
estructurar el text, quin vocabulari utilitzar entre altres. En
definitiva, el que va observar és que tot i ser alumnes
relativament petits, són capaços de reflexionar sobre la llengua.
Un
altre aspecte que destaca de les observacions és que la finalitat
dels textos és un element essencial per despertar l'interès dels
alumnes. En aquest cas, l'alumnat ha d'escriure una nota informativa
als pares i això, els fa mostrar més implicació perquè els
destinataris són reals. Tanmateix, emfatitza en què sovint els
mestres pensen que els nens i nens que tenen al davant no són
capaços de pensar sobre la llengua no obstant això, afirma que si
es fa a partir d'un projecte de treball interdisciplinari i en
col·laboració no hi ha dubte que és possible.
Després
de la lectura, hi ha aspectes que considero que s'haurien d'ampliar
perquè, des del meu punt de vista, no queden reflectits.
M'agradaria saber si la seva tesi es confirmaria en cas que el
context fos diferent, és a dir, en comptes de tenir un grup-classe
heterogeni fos homogeni. També, si més de la meitat de l'aula fos
alumnat nouvingut o si treballéssim amb nens i nenes de diferents
edats.
Com
a valoració personal he de dir que aquest article és molt
interessant i que m'ha sorprès, ja que en un inici pensava que nens
tan petits (2n primària) tindrien moltes dificultats per reflexionar
sobre la llengua així, que creia que en cap cas es confirmaria la
tesi. No obstant això, amb els arguments que ha exposat Gil m'ha
quedat clar que és sí possible si es planteja bé.
Pel
que fa a la connexió amb altres idees anteriors el que s'afirma és
que parlar ajuda a ordenar les idees, parlar és aprendre el que no
sabem, que el docent té un paper com a guia del procés
d'ensenyament-aprenentatge i aprendre en un context real és crucial
per la formació integral dels alumnes.
Per
acabar, m'agradaria tornar a destacar que seria interessant obrir una
línia de recerca que permetés comprovar si la tesi de Maria
Rosa Gil es confirmaria si el tipus d'alumnat fos diferent: homogeni
o alt percentatge de nouvinguts i, com es duria a terme el fenomen
metalingüístic.
Preguntes a fer a l'autora:
- Realment, la seva tesi es confirmaria si el context fos diferent? És a dir, el cas que vostè exposa, l'aula està configurada per un percentatge molt baix de nouvinguts i en general, és un grup heterogeni. Així doncs, es confirmaria la tesi si fos un grup homogeni amb un alt percentatge de nouvinguts?

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada