L’autora de l’article
“Leer i escribir en un mundo cambiante” és Emilia Ferreiro, una gran referent
de l’educació per les seves aportacions sobre l’alfabetització.
L’autora ens parla
de com ha anat evolucionant el concepte d’alfabetització i crítica que avui en
dia encara es concebi com un aprenentatge d’una tècnica o habilitat, és a dir,
que l’escola no evolucioni. No es formen lectors i escriptors en sentit ple que
gaudeixin del plaer que proporciona saber llegir i escriure. Exposa que s’ha de
canviar la concepció d’alfabetització i s’ha d’aconseguir una alfabetització
per la vida quotidiana i pel món professional, per aprendre a veure i entendre
el món, per ser crítics… Per això dóna molta importància al paper del mestre.
El mestre ha de constituir un model i transmetre el plaer per la lectura, per
tal que els alumnes també l’adquireixin, a través de pràctiques de lectura i
escriptura que formin part del dia a dia de l’aula. Els infants poden aprendre
si els mestres ho proposen.
Per altre banda, Ferreiro
parla del concepte de fracàs escolar. Ens explica que el fracàs escolar sorgeix
quan llegir i escriure es torna una obligació amb la democratització i el naixement
de l’escola pública. Es parlava que el fracàs escolar era conseqüència de l’aprenentatge
dels infants i després es van donar responsabilitats a l’entorn familiar. Penso
que l’entorn familiar té molta importància en l’alfabetització dels infants, tot
allò que es pugui transmetre abans de l’estada a l’escola i durant aquesta (com
escoltar contes, veure l’escriptura, començar a relacionar grafies i sons,
aprendre que la comunicació oral és diferent a l’escrita...etc) constitueix un
contacte previ imprescindible que l’autora denomina: “saber preescolar”. Tot i
així penso que el fracàs escolar ve més relacionat per les pràctiques i dèficits
dels mestres de les escoles, que no pas pels alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada