"Leer y escribir en un mundo cambiante" Ferreiro (2002)
L'article "Leer y escribir en un mundo
cambiante" parla sobre el concepte de l'alfabetització vista com un dret fonamental de tota persona per formar part de la cultura
ciutadana. Per fer-ho ens fa un recull de com ha anat evolucionant el concepte
d'alfabetització.
Primer de tot l'alfabetització es concebia com una professió, la dels
escrivans, i com a cultura d'alt nivell, a la qual tan sols hi podien accedir
certes persones. Després, i ja fent un salt en el temps, amb
la implantació de la democratització escolar, aquest concepte es va ampliar per estar a l'abast de tothom. Així doncs s'entenia per alfabetització un contingut més per aprendre: llegir i escriure. Actualment, amb
l'arribada de les noves tecnologies, han aparegut nous conceptes o noves
maneres de fer pel que fa a l'alfabetització, amb les quals molts mestres no estan familiaritzats.
Des del moment al qual es va establir com un contingut
obligatori, va aparèixer el concepte de fracàs escolar que, des dels seus inicis, ha anat canviant de
causant. Al 1960 es considera que el fracàs escolar és propi de l'alumne i de les seves
capacitats, i no pas dels mètodes
d'ensenyament. Deu anys més tard, l'any
1970, es culpabilitza a l'entorn familiar de l'alumne i al dèficit cultural d'aquest com a causa del fracàs. Actualment el problema principal rau en la desmotivació i el no gaudi dels alumnes a l'hora de llegir i escriure. Aquest concepte
s'anomena iletrisme (alfabetització funcional), amb la qual ens referim a
que els nostres alumnes coneixen el concepte formal, però no el saben aplicar a la seva vida, ja que desvinculen la teoria de la pràctica. Així doncs, tot allò que podrien aprendre a l'escola, a l'escola es queda.
Per altra banda, l'autora remarca que és molt important que els alumnes tinguin un saber
pre-escolar, aquell que ve donat per les famílies a través de la parla,
el llegir contes, al transmetre bons exemples, etc. D'aquesta manera els infants
desenvolupen moltes estructures que permeten un contacte previ amb el llegir i
escriure. Per tant, quan accedeixin a l'escola podran aprendre molt més ràpidament aquesta
alfabetització, ja que les estructures bàsiques ja hi seran.
Una de les dades que més m’han sobtat de l’article és que segons dades del World Bank, un
80% de la població mundial té dificultats per accedir a l’alfabetització i que, el 20% restant pot accedir-hi,
però molts tan sols des de la perspectiva
de l’iletrisme.
Finalment podem dir que els adults, tendim a ignorar la
gran capacitat de pensament que posseeixen els infants i això fa que aquests es tornin infantils. Si el que busquem justament és que exercitin la seva ment, que puguin arribar a llegir
i escriure correctament, hem de saber escoltar-los, interpretar-los i
parlar-los.
La imatge és extreta d'un vídeo del programa “Que, qui, com” de Tv3 molt interessant. “Aprendre a escriure” ens mostra el procés d’alfabetització d’una nena de 4 anys i la importància del saber pre-escolar.
El podeu visualitzar aquí:

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada