diumenge, 16 de març del 2014

Llegir, escoltar i escriure un conte

Ja fa uns quants anys, quan cursava 4rt d'ESO, la meva professora Magda de Llengua castellana ens va preparar una activitat molt entretinguda per a treballar la lectura i l'escriptura. A ella li fascinaven els contes de por i misteri de l'Edgar Allan Poe i ens va repartir unes fotocòpies amb alguns d'aquests perquè coneixéssim els seus gustos. A més a més, va portar un CD on hi havia grabada la veu d'un home que relatava el conte de "El gato negro". Em va fascinar tant la seva forma d'expressar-se mitjançant l'escriptura i com aconseguia fer-me sentir diferents emocions tant intenses com el neguit, el fàstig i el terror, que aquella mateixa tarda vaig llegir-me tots els contes que ens havia passat en fotocòpies la Magda.
A la propera sessió ens va col·locar en petits grups i ens va fer produir un conte on podíem explicar allò que volguéssim i del gènere que preferíssim, tot seguint les pautes i normes que havíem après dies abans a classe sobre els contes.

Em va semblar una activitat molt entretinguda i motivadora, que permetia desenvolupar l'autonomia dels alumnes tot deixant escriure un conte lliurement, sense barreres, i la creativitat.

He d'esmentar que aquella sessió en que vaig conèixer els contes curts de l'Edgar Allan Poe em va marcar de bona manera en els meus gustos i hobbies, ja que fa un parell de setmanes em vaig descobrir a mi mateixa escoltant un audio i llegint un dels seus contes que tant de temps feia que no en llegia, i em va tornar a fascinar!

3 comentaris:

  1. Genial! Com et sembla que una activitat així es podria portar a terme amb nens de primer cicle de primària?

    ResponElimina
  2. I tant! Considero que seria una molt bona experiència per viure amb nens de més petita edat. Si fos jo la professora, estaria encantada de saber que els meus alumnes poden descobrir una ova motivació gràcies als meus gustos i gaudis. Estic segura, que els entretendria molt escoltar un conte narrat er algúextrn al'aula, i tenir com suport el conte per escrit, tot i que de segur que llavors no es fixarien gaire en la lletra, quasi bé únicament en l'audició. Però dsprés podrien emportar-se els escrits a casa i gaudir d'ells quan volguessin. Lògicament, no podien ser aquest tipus de textos, sinó contes adequats a les seves edats.
    La producció d'un conte sempre fa il·lusió i motiva a tothom ja que es tracta d'una activitat que permet aportar una part de cadascú creant un món ple de personatges, elements i accions inventats per un mateix. Les espectatives com a mestra, hauria de ser condicionada per l'edat dels alumnes, les capaciats i els coneixements que tenen, sense esperar més del que poden aportar.
    Tenint en consideració tots aquests elements, seria una bona activitat per a dur a terme a primer cicle de primària que els permetria potenciar la creativitat, la imaginació, els seus primers passos com a persones autònomes, i sobretot, fomentar l'interés per aprendre més sobre alguna de les nostres dues llengües, el català i el castellà, així com ampliar els coneixements, les capacitats i les competències per al bon ús d'aquestes.

    ResponElimina