Anàlisi d’una producció infantil (de 4 a 8 anys) sorgida a
partir del plantejament d’una
situació funcional de lectura i escriptura.
1.
INTRODUCCIÓ
Amb
l’elaboració d’aquest treball, ens proposem un objectiu principal que és
reflexionar sobre algunes estratègies pròpies per l’aprenentatge de la lectoescriptura,
per mitjà d’observacions de casos particulars.
En
l’etapa de primària, l’escriptura i la lectura prenen una gran importància, ja
que tal com sabem són accions imprescindibles en el procés d’alfabetització. Així,
doncs, a través d’aquest petit projecte aconseguirem ampliar els nostres
coneixements sobre aquesta temàtica i poder extreure conclusions.
1.1
CONTEXTUALITZACIÓ DEL NEN
El
destinatari de l’activitat d’anàlisi, cursa 3r de primària i actualment té 9
anys. El barri del qual és provinent té habitants de classe mitjana, baixa,
classificant a la seva família dins una estructura mitjana, benestant. L’escola
a la qual pertany és concertada i està situada a la població de Sabadell.
Podem dir que tot i que en un entorn
proper, com és el cas de la seva família paterna, fan ús de la llengua catalana
com a materna, en contraposició la família materna utilitza la castellana.
Aquesta última, doncs, és la que té incorporada l’infant en major mesura, ja
que a més a més es veu reconfortada gràcies al cercle d’amistats, atès que són
castellano-parlants.
En
referència al tipus de treball sobre l’escrit que fa l’escola, sabem que posen
gran èmfasi a l’escriptura i l’expressió escrita. Dins l’àrea de la llengua
catalana, treballen una part més teòrica sobre aquesta en qüestió, i dediquen
algunes hores de la setmana a
l’expressió escrita i la pràctica d’aquesta.
Algunes activitats realitzades han
estat escriure un conte per l’anomenat “Jocs Florals”, o escriure una carta a
un amic de la classe, qui la rebria a casa i hauria de contestar. Per tant, com podem veure, l’escriptura està
molt present en la vida escolar del nen que hem observat. Majoritàriament són tasques adaptades a situacions
contextualitzades per tal de motivar l’alumnat, i transformar exercicis del
context escolar en coneixements significatius per la vida quotidiana.
Per
tant, el nivell de lectura i escriptura del nen observat és molt alt, ja que
treballen molt aquests dos aspectes a l’aula. Tot i això, les notes de l’infant
en l’àrea de llengües no són molt altes., però això no es degut a que el seu de
nivell lectura i escriptura siguin baixos, ja que no ho són. El fet que les
seves notes siguin baixes es degut a la falta de concentració i d’atenció que
mostra el nen a l’hora d’estudiar.
1. 2 L’ACTIVITAT
Amb l’activitat plantejada, hem
volgut barrejar aspectes sobre escriptura i lectura. Per tal de convertir l’exercici
en una tasca funcional per l’infant, hem decidit realitzar una nota informativa
amb l’objectiu d’informar a la família sobre els aspectes a tenir en compte per
les colònies que durà a terme, el nen que hem observat, en les pròximes
setmanes.
La nostra proposta, la vàrem pensar i
adaptar a les capacitats i maduresa adequada a l’etapa corresponent on es troba
el nen. Abans de dur a terme l’activitat, vam haver de preparar el material
específic que necessitàvem. Aquest van ser unes targetes amb imatges dels
diferents objectes, amb les quals el nen hauria de treballar posteriorment. Alguns exemples de targetes que vam utilitzar van ser:
![]() |
| Necesser |
![]() |
| Menjar |
Inicialment se li va proposar
l’activitat a l’infant i vam fer un esborrany per debatre i clarificar els
ítems imprescindibles en aquest tipus d’escrit (a qui, on, quan, etc).
Posteriorment va passar a net el text i vam prosseguir a realitzar l’altre part
de l’activitat. Aquesta consistia en classificar diferents objectes que li
proporcionàvem, els quals havia de pronunciar en veu alta per després
ordenar-los segons si els podien portar o no a l’estada. Finalment, havia de
llegir en veu alta la nota informativa, per veure quin era el resultat final.
Vam decidir organitzar l’activitat
amb aquesta seqüència perquè era el mètode habitual que l’infant utilitzava a
l’aula per realitzar un escrit (pensar què escriurem, fer un esborrany,
revisar-lo, donar-lo per finalitzat). Tot i que aquest tipus de text encara no havia
estat treballat a classe, l’alumne tenia una lleugera idea perquè sabia què els
deien als pares via e-mail quan tenien una excursió.
2.ANÀLISI DE L’ACTIVITAT
Pel que fa als aspectes a analitzar sobre l’escriptura realitzada, el nen es trobava motivat per fer l’activitat, això provocava les ganes de col·laborar i interessar-se pel treball, a més a més aquestes actitud es veien reforçades per haver de realitzar una tasca propera al seu entorn.
Tenint en compte la seqüència seguida
en el procés de l’elaboració del text, primer es va pensar què volíem escriure
i de què havíem de parlar, posteriorment es va redactar el text en esborrany,
es va revisar i finalment es va donar per acabat passant-lo a net. Tal com hem
dit anteriorment aquest procés el va seguir ell sol ja que està habituat a
fer-ho d’aquesta manera.
En relació als aspectes formals, el
nen va dur a terme l’escrit en un full DIN – A4 de color blanc. Vam observar
que aquest format va ser costós per a ell, ja que habitualment, utilitza paper
quadriculat. Això va donar lloc a una alineació del text inclinada, ja que no
va saber escriure de forma recta, per la manca d’una pauta. A més a més, aquest
fet, va fer que l’infant no sàpigues establir uns marges.
Pel que fa les seves habilitats
d’escriptura, presenta una lletra lligada amb una mida regular. A més a més,
afegim que utilitza signes de puntuació com per exemple el punt, el doble punt
i els punts suspensius.
Al observar la tasca realitzada pel
nen ens adonem que el nen sap que hi ha unes eines que s’utilitzen per
organitzar el text i donar-li un sentit a l’hora de llegir-lo, però no té del
tot interioritzat la funció de cada un d’ells. Per aquest motiu, deduïm que en
alguns moments on ell intueix que hi ha una pausa, recórrer sempre a l’ús del
punt, mai fa ús de la coma, un element molt bàsic que potser hauria de
conèixer.
En referència a les estratègies
adoptades, el primer que va fer, per tal de conèixer l’estructura del text que
havia de realitzar, va recordar alguns notes informatives que havia llegit
anteriorment, tot i que va necessitar molt reforç per identificar tots els
ítems als quals havia de fer referència. Posteriorment, va citar de manera
esquemàtica tota la informació de la qual ell parlaria. A continuació, va
revisar el seu escrit per tal de cohesionar i desenvolupar de manera més
redactada totes les idees. Finalment, va passar a net de manera ordenada, clara
i redactada tota la informació anterior.
Finalment, respecte al procés
d’alfabetització al qual pertany, el classifiquem en l’etapa d’escriptures
alfabètiques. Per justificar aquesta elecció, hem observat que el nen té un
control de la seva escriptura, coneix totes les lletres de l’alfabet i té la
capacitat de plasmar tot el que es pot pronunciar. Aquest últim aspecte, el
veiem reflectit en ran mesura en l’escriptura de la paraula caramels, ja que
ell escriu allò que ell pronuncia, donant lloc a la paraula “carmels”. Creiem
que el nen té un nivell cognitiu propi de l’etapa que cursa, ja que algunes de
les dificultats que observem són degudes a la manca de concentració i a la
rapidesa amb la que realitza les tasques, i no per falta de coneixements. Per
exemple: en el esborrany, trobem la paraula dinar escrit “dina”, mentre que a
l’escrit final ho ha escrit correctament “dinar”. Un altre exemple fa
referència a la paraula tovallola, la qual a l’esborrany escriu “tobajola”,
mentre que a l’escrit definitiu posa “tovallola”. Aquest fet ho podem
relacionar amb una idea d’Emilia Ferreiro, que defineix l’escriptura com un
aprenentatge tècnic. Relacionant el que diu Emilia Ferreiro amb els errors que
fa l’infant, deguts a la rapidesa i a la falta d’atenció, hem de dir que creiem
que aquestes dificultats aniran millorant a mesura que la tècnica es vagi
enriquint.
Un cop finalitzat l’anàlisi de
l’escriptura, prosseguirem a analitzar i investigar sobre el nivell de lectura
del model observat.
Cal dir que el tipus de lectura que
ha realitzat l’infant, no ens permet establir una etapa concreta sobre el seu
nivell de lectura d’una forma gaire acurada, ja que hem realitzat una lectura
molt simple i mecànica, com és una llista. Tot i així, creiem que el seu nivell
de lectura pertany a la fase ortogràfica.
Els motius pels qual classifiquem el grau de
lectura del nen és perquè sap reconèixer instantàniament els morfemes, paraules
i grups sintàctics, motiu pel qual descodifica automàticament les paraules. A
més, durant el desenvolupament de la lectura hem observat que el nen utilitza
altes operacions pròpies d’un lector expert. Aquest tret ho vam observar en el
moment on revisava l’escrit per corregir-lo, es va distreure i va perdre el fil
conductor, però automàticament va localitzar el punt on seguir llegint, sense
haver de començar des del principi. Fent referència a les investigacions i
incisions de l’article d’Emilia Ferreiro, citem l’anomenada lectura de control,
encara que la paraula estigui mal escrita ho llegeix bé. Ho exemplifiquem amb
el fet que el nen ha escrit “xanquetes” tot i que ha llegit perfectament
“xancletes” ja que té incorporada la correcta pronuncia d’aquest terme. Hem de
destacar que tenia més dificultat per llegir textos més densos que no pas el
llistat de les paraules, com també creiem que la velocitat amb la que ell
llegeix, és regular i sense interrupcions, ja que anteriorment amb el fet de
revisar el text, ja havia practicat la lectura de l’escrit.
A més a més, hem de dir que en
relació als aspectes de comprensió, el nen presenta una comprensió global en
tot moment, ja que entén en tot moment el que està llegint. I aquest fet es veu
reforçat pel fet que l’infant reconeix en tot moment els morfemes, les
paraules... facilitant la seva descodificació i comprensió.
Finalment, en relació a les
estratègies utilitzades pel nen en benefici a la lectura, trobem que va
desplaçant el dit pel full, a la mateixa hora que llegeix els diferents ítems
del llistat de paraules. Amb aquesta tècnica, el nen aconsegueix no perdre el
fil conductor de la lectura i afavoreix a la seva capacitat d’atenció i de comprensió
del text.
3. REFLEXIONS
3.1. REFLEXIÓ GRUPAL
Aquesta experiència per nosaltres va
ser molt costosa, ja que ens va ser difícil establir tant el nivell de lectura
com el nivell d’escriptura que presentava el nostre cas. Això va ser degut a la gran ambigüitat de
resultats que vam trobar, dificultant la identificació dels nivells i de les
causes per les quals es produïen els errors. També, de cara a futurs treballs
creiem que seria interessant plantejar alguna activitat que ens permetés un
anàlisi més específic sobre la lectura, ja que el nostre treball no abastava
tots els elements necessaris per fer una observació acurada sobre aquesta
última temàtica.
Tot i això, hem de dir que és un
treball molt interessant i molt profitós pel nostre futur com a docents, ja que
hem aprés a planificar activitats amb l’objectiu de treballar la
lectoescriptura. A més a més, també hem aprés a dur a terme un procés
d’observació, a través del qual hem sigut capaces de classificar a un nen
concret en un nivell o en un altre, tant de lectura com d’escriptura.
Finalment, hem de dir que amb la realització d’aquest treball hem pogut
profunditzar en la idea que amb l’observació més individualitzada i detallada,
podem descobrir amb més facilitat i profunditat quines són les necessitats
especials dels nostres alumnes. Si coneixem les necessitats del nostres alumnes
podem facilitar el pas de lo simple a lo més complex, com diu Ferreiro, ja que
aquest procés ho podríem fer molt més adaptat als nostres alumnes, facilitant
l’aprenentatge dels coneixements per part d’ells. En relació a aquesta última
idea, hem de dir que l’observació detallada i individualitzada seria el millor,
però sabem que dintre de l’aula és molt difícil, ja que hem d’estar atents a
molts alumnes a la vegada. Però hem de ser conscients que quan siguem docents,
no serà cap excusa, per dir que aquell infant no ha pogut arribar a les metes
que es demanen per cada etapa concreta. Així doncs som responsables de
potenciar al màxim les seves capacitats per crear alumnes autònoms i
competents, de manera que hem de saber trobar sistemes que ens permetin
adaptar-nos a les diverses situacions per aconseguir un rendiment màxim en cada
un dels nostres alumnes.
3.2. REFLEXIÓ SILVIA GONZÀLEZ FLORES
Realitzar aquest treball d’observació,
he de dir que ha sigut una experiència nova per mi, ja que mai havia realitzat
un treball amb l’objectiu d’observar la lectoescriptura d’un nen en concret.
Un aspecte que m’ha semblat molt
interessant en relació a aquest treball, és el gran nivell d’autonomia
d’aquest, ja que érem nosaltres qui havíem de decidir i realitzar tot: la
planificació i realització de l’activitat, l’observació, l’anàlisi, l’extracció
dels resultats finals...
Davant d’aquest fet, vaig estar molt
motivada per realitzar aquest treball, ja que se’ns deixava “actuar com a
professos”. Si a aquesta motivació li sumem la gran iniciativa i l’actitud tan
positiva que va tenir el nen el qual vam observar, la realització d’aquest
treball va ser molt positiva i gratificant.
Tot i això, és cert que quan vam
començar a fer l’anàlisi de l’activitat, em vaig posar molt nerviosa ja que ens
estava costant molt establir els nivells. Però mica en mica, a través del bon
treball que hem realitzat la meva companya i jo, aquests nervis van anar desapareixent,
vam treballar correctament i en equip, i vam acabar establint els nivells sense
cap mena de problema.
Com a futura docent, considero que ha
sigut una pràctica mol útil, ja que he pogut practicar amb un aspecte que
estarà molt present en les nostres aules com són la lectura i l’escriptura dels
nostres alumnes. D’aquesta manera, he pogut tenir un primer contacte amb un
dels aspectes més importants que haurem d’ensenyar als nostres alumnes.
A més a més, amb les lectures de
Ferreiro i els apunts fets a classe, he pogut aprendre noves tècniques per
ensenyar a llegir i escriure als nostres alumnes, com els podem ajudar amb
aquests dos aspectes i quins són els aspectes que s’han de tenir en compte per
establir a un infant en un nivell o en un altre.
Finalment, en relació al text de
Molinares i Ferreiro he de dir que tot i que en l’article se’ns diu que no hi
ha diferències de nivell en un nen o nena quan escriu a mà o a ordinador,
considero que el fet d’ensenyar la lectura i l’escriptura a través de la tecnologia
(ordinadors, pissarres digitals...) faria que l’aprenentatge d’aquests sigui
més dinàmic i profitós pels infants, combinant-ho amb altres factors com la
interacció, tal i com vàrem comentar a classe.
3.3. REFLEXIÓ ALBA MAGDALENO GARRIDO
Gràcies a la realització d’aquest
treball, he pogut vivenciar d’una manera més propera exemples de pràctiques
educatives que poden ser beneficioses per a l’aprenentatge de la
lectoescriptura per als infants. No només a nivell individual, respecte la
proposta escollida per mi i la meva
parella de treball, sinó que també m’agradaria destacar els coneixements que he
incorporat gràcies a la posada en comú amb la resta de companys, a través de la
qual vaig poder escoltar i observar experiències, reflexions i observacions a
partir d’altres cassos particulars, que hem van fer adonar-me’n d’aspectes que
fins ara no m’havia plantejat.
La nostra proposta didàctica va estar
influenciada, pel conegut llibre de Montserrat Fons “Llegir i escriure per
viure”. Per mitjà d’aquest recurs, havíem llegit anteriorment diverses
activitats que posaven en manifest
treballar l’escriptura d’una forma pràctica. Així doncs, amb l’objectiu de comprovar
i veure els efectes de treballar l’escriptura amb situacions contextualitzades,
ens vam decantar a realitzar aquest exercici. Tot i que els recursos i la
situació en la que ens trobàvem, no ens van permetre un anàlisi molt acurat, ja
que la nostra figura no era la d’un docent purament, sinó que en la majoria de
cassos la nostra figura era de germans, veïns, cosins, etc, crec que ha estat
un treball molt profitós tant a llarg termini, perquè hem pogut ser conscients
d’algunes pràctiques educatives que són molt vigents a la nostra realitat, tant
positives com negatives, que s’han de qüestionar per saber en quina mesura són
factibles per poder esdevenir en aprenentatges significatius. D’altra banda
però, també ha suposat un aprenentatge a curt termini per poder fer un anàlisi
observacional sobre molts conceptes teòrics que s’han anat desenvolupament al
llarg de les sessions a classe.
Finalment m’agradaria compartir un
aspecte que m’ha cridat molt l’atenció i que es va posar en debat a l’aula, que
és el fet d’escoltar en la gran majoria de nens frases tòpiques com: quan
començarem l’activitat?; en moments on la “mestra” està fent-los reflexionar i
comunicant-se amb ells, ja que no veuen que recursos com el diàleg i el debat
formen part de la tasca; o ja està?; frase que evidencia que aquell nen no té
la consciencia del treball que ha estat fent, sinó que simplement vol acabar
allò que li has demanat que faci, és a dir, un tasca obligatòria, per poder
donar-la per finalitzada i sense produir cap repercussió com a aprenentatge
dins els coneixements d’aquell nen. Aquest fets també són presents a l’aula?
Crec que molt possiblement si les van pronunciar amb nosaltres, també formen
part de l’aula.



Activitat: interessant activitat; m’ha agradat que treballéssiu els aspectes relatius a anticipar el contingut del text, concretament el repertori lèxic que necessitaria. Hi ha un aspecte que no veig clar, quan dieu que els avenços del nen es deuen a una millora de la tècnica i relacioneu aquesta idea amb E. Ferreiro: ella no diu que l’escriptura sigui una tècnica, més aviat diu que és una cultura, i que s’hi accedeix de manera progressiva, no de cop. De fet és el que vosaltres observeu quan constateu que el nen una vegada ha fixat el contingut revisa i arregla algunes incorreccions.
ResponEliminaConclusions: és interessant el que plantegeu que el treball que es demanava era massa obert; teniu raó, hi havia un focus poc definit, però jo crec que és interessant justament que us ‘llanceu a la piscina’ i que sigui a partir d’aquí que us plantegeu interrogants. Si no és tot massa guiat. M’ha semblat molt interessant el que remarca l’Alba, sobre les preguntes que feien els nens del tipus ‘quan començarem?’ perquè els nens no consideren que parlar i dialogar siguin tasques que formen part ja de l’ensenyament i l’aprenentatge.
Redacció: força clara; hi ha uns quants errors; en trio un: l’ús de la paraula (aquest’ per referir-se a parts del que hem dit; normalment en català s’usa un possessiu: (i) ‘dediquen algunes hores de la setmana a l’expressió escrita i la pràctica d’aquesta’, (ii) ‘dediquen algunes hores de la setmana a l’expressió escrita i la seva pràctica d’aquesta’, encara que sona una mica estrany, no?, seria millor (iii) ‘dediquen algunes hores de la setmana a practicar l’expressió escrita.’