La presentació que van fer els alumnes de 4rt d’Eso a la nostra classe va
ser molt interessant i penso que fonamental per a poder saber com hem de partir
els mestres , per a ensenyar de manera
adequada, l’aprenentatge de l’ortografia i per tant, l’escriptura, la lectura i
la comprensió.
Com ens van exposar i tal i com en Xavier Fontich ens remarca, per poder
aprendre a fer un ús de la llengua cal que abans ensenyem als nostres alumnes a
reflexionar sobre aquesta. Per tal de poder portar a la pràctica aquesta
activitat metalingüística, el que hem de fer en un inici, és reflexionar
nosaltres mateixos sobre el tema en qüestió. Seria de molta utilitat fer una
ullada al passat, concretament al temps en el que nosaltres vam aprendre i
qüestionar-nos les sensacions que vam experimentar. És ben cert que no és una
tasca fàcil, perquè existeixen milions de vivències, però si no ens trobem en
disposició o simplement no ho recordem, podríem pensar de quina manera ens
agradaria aprendre a escriure i a llegir de manera competent. Gràcies al grup de recerca GREAL, en el que
participa el nostre professor aquestes qüestions entre d’altres, són estudiades
i analitzades de manera exhaustiva.
Per començar el fet de presentar el projecte "Peix al cove!" per
uns alumnes, ja deixa veure el caire i les motivacions d’aquest conjunt de
pràctiques. Una de les qüestions rellevants va relacionada amb la motivació.
Aquest aspecte és bàsic per a qualsevol aprenentatge de la vida, per tant, és
essencial tenir als alumnes motivats envers l’escriptura i per tant, en l’ortografia.
El fet de que els alumnes hagin dissenyat les activitats per millorar l’ortografia
fa que ells mateixos puguin reflexionar sobre els encerts i sobre les errades,
i poder trobar-ne alternatives per a millorar l’ortografia. D’aquesta manera s’endinsen en el procés de
manera activa i molt dinàmica i poden analitzar quins mètodes són més efectius
i treure les seves pròpies conclusions. Cal destacar el treball cooperatiu no només
amb ells mateixos, sinó també el fet d’exposar a alumnes universitaris crec que
ha estat molt beneficiós per a ells, ja que han mostrat les seves habilitats i
pròpies experiències a futurs mestres.
Per concloure, em va agradar molt l’experiència, penso que és molt adequada
i eficaç, tenint en compte la complexitat que comporta l’ortografia, i penso
que s’hauria de portar a terme en altres escoles, fomentant al professorat i als alumnes a fer ús d’aquest
tipus de metodologies.
Moltes gràcies per l'ajuda i l'aprenentatge als alumnes de 4rt d'ESO!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada