dijous, 12 de juny del 2014

Fem que l'ortografia sigui...peix al cove!

El passat divendres 30 de maig, uns alumnes de 4t d’ESO van venir a presentar-nos una activitat d’ortografia que varen dissenyar com una recerca. L’activitat, anomenada Peix al cove, partia d’algunes idees del grup de recerca GREAL, sobre l’Ensenyament i Aprenentatge de Llengües de l’UAB, així com d’aportacions particulars d’un dels seus membres, en Xavier Fontich.

El projecte que ens van presentar aquests alumnes consistia en portar a la pràctica tasques metalingüístiques diverses com ara fer escrits, classificar, revisar, o identificar dades, per tal que els nens i nenes fossin conscients de la importància de l’ortografia i reduïssin així les faltes que cometen. Per tal de dur a terme aquest exercici els alumnes de 4t van organitzar les activitats en un cicle d’aprenentatge, per després contrarestar si aquestes havien resultat efectives, i per tant els nens/es havien aconseguit rebaixar al màxim el nombre de faltes.

Precisament el que aquests alumnes de 4t d’ESO ens van explicar va ser el cicle que havien seguit durant el seu projecte i a la conclusió a la que havien arribat: el mètode del peix al cove resultava molt efectiu, ja que els infants que havien seguit els seus exercicis, havien progressat molt en quant a la seva ortografia i les faltes comeses. Aquest fet em va cridar l’atenció, ja que penso que seria interessant que tinguéssim present aquest recurs com a futurs mestres, ja que resulta ser efectiu i trenca amb les concepcions tradicionals, a més a més que permet que els alumnes reflexionin sobre la llengua i en concret sobre un contingut que es treballa constantment a l’escola però que no se sap ben bé com enforcar-lo per tal que resulti una activitat dinàmica allunyada dels processos mecànics habituals.

FontEn quant a l’exposició que van fer-nos m’agradaria destacar que l’organització va ser molt bona, tot i que durant alguns moments era difícil escoltar-los, sent conscients que érem moltes persones a la classe. També em va sorprendre molt el fet que els alumnes  estaven molt ben preparats, il·lusionats i sense temor a explicar a alumnes universitaris allò que havien estat treballant, el qual denotava que estaven molt implicats i satisfets amb els resultats obtinguts.

En definitiva, considero que l’activitat i l’exposició va ser molt profitosa per ambdues parts; els alumnes de 4t van poder mostrar-nos el treball realitzat així com els progressos que els nens/nenes havien aconseguit , al mateix temps que nosaltres vam conèixer un nou recurs per treballar l’ortografia, el qual podrem incorporar com a  futurs mestres.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada