El
passat divendres 30 de maig, uns alumnes de 4t d’ESO van venir a presentar-nos
una activitat d’ortografia que varen dissenyar com una recerca. L’activitat,
anomenada Peix al cove, partia d’algunes idees del grup de recerca GREAL, sobre
l’Ensenyament i Aprenentatge de Llengües de l’UAB, així com d’aportacions
particulars d’un dels seus membres, en Xavier Fontich.
El
projecte que ens van presentar aquests alumnes consistia en portar a la
pràctica tasques metalingüístiques diverses com ara fer escrits, classificar,
revisar, o identificar dades, per tal que els nens i nenes fossin conscients de
la importància de l’ortografia i reduïssin així les faltes que cometen. Per tal
de dur a terme aquest exercici els alumnes de 4t van organitzar les activitats
en un cicle d’aprenentatge, per després contrarestar si aquestes havien resultat
efectives, i per tant els nens/es havien aconseguit rebaixar al màxim el nombre
de faltes.
Precisament
el que aquests alumnes de 4t d’ESO ens van explicar va ser el cicle que havien
seguit durant el seu projecte i a la conclusió a la que havien arribat: el
mètode del peix al cove resultava molt efectiu, ja que els infants que havien
seguit els seus exercicis, havien progressat molt en quant a la seva ortografia
i les faltes comeses. Aquest fet em va cridar l’atenció, ja que penso que seria
interessant que tinguéssim present aquest recurs com a futurs mestres, ja que
resulta ser efectiu i trenca amb les concepcions tradicionals, a més a més que
permet que els alumnes reflexionin sobre la llengua i en concret sobre un
contingut que es treballa constantment a l’escola però que no se sap ben bé com
enforcar-lo per tal que resulti una activitat dinàmica allunyada dels processos
mecànics habituals.
En
definitiva, considero que l’activitat i l’exposició va ser molt profitosa per ambdues
parts; els alumnes de 4t van poder mostrar-nos el treball realitzat així com
els progressos que els nens/nenes havien aconseguit , al mateix temps que
nosaltres vam conèixer un nou recurs per treballar l’ortografia, el qual podrem
incorporar com a futurs mestres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada