o INTRODUCCIÓ
Hem
realitzat un anàlisi sobre dues produccions infantils: una producció de lectura
i una producció d’escriptura. Hem dirigit les nostres activitats a l’Héctor, un
nen de nou anys que està cursant 4rt de primària a l’escola CEIP Mercè
Rodoreda, de Martorell. L’Hèctor és bessó d’en Marcos, i tots dos formen part
d’una família nuclear de cinc membres. La llengua materna de la família és el
castellà; tot i que comprenen, parlen i escriuen a la perfecció la llengua
catalana. Viuen a un barri residencial i cèntric de Martorell i es consideren
de classe treballadora amb un nivell socio-econòmic mitjà-alt.
L’escola
Mercè Rodoreda és una escola pública, de nova creació, considerada escola verda
pel treball que fa respecte a l’educació ambiental i la salut. La línia
pedagògica del centre es basa en el treball per racons i el treball per
projectes, per tal de fomentar l’experimentació i l’autonomia dels alumnes.
Parteix, d’altra banda, d’un sistema sense llibres on aquests són col·lectius. D’aquesta
manera es redueixen les despeses de la família i es duu a terme un aprenentatge
més actiu i vivencial.
Les
pràctiques de lectura i escriptura en aquesta escola són molt intenses. Pel que
fa a la lectura, totes les aules compten amb una biblioteca on dues vegades a
la setmana són dedicades a la lectura de llibres de manera lliure i autònoma,
per tal de fomentar el gust de la lectura als alumnes. També tenen un pla
lector on treballen diversos llibres i analitzen les seves característiques
formals (portada, il·lustracions, editorial, autor...) i el seu contingut. Les
lectures d’aquests llibres normalment les fan en veu alta, d’altres vegades fan
lectura individual. L’infant també ens
ha explicat que el seu tutor dóna molta importància al fet de llegir bé, i que
sempre fa que llegeixin diversos textos, enunciats o problemes per tal de
millorar la lectura a partir de les seves correccions i la pràctica diària a
l’aula. Pel que fa a l’escriptura, fan tot tipus de redaccions, tant en llengua
catalana, castellana, com anglesa; també realitzen el mateix dictat a l’inici i
al final de curs per tal de veure la seva evolució. En aquests dictats, es posa
èmfasi en l’ortografia i en la puntuació. A llengua catalana, introdueixen i
treballen tots tipus de textos, des de poemes i acròstics, fins a textos
periodístics. Aquests últims, són més profunditzats, ja que cada dia parlen de
les notícies i de l’actualitat al món i a més a més escriuen cada mes a la
revista de l’escola.
Compten,
a més a més, amb una assignatura alternativa on veuen diverses pel·lícules i
n’extreuen els valors, després fan escrits sobre diversos temes o sobre el que
més i el que menys els hi agradat d’aquesta.
L’activitat
que hem presentat a l’Héctor ha estat basada en el poema Si el món fos... de l’autora Joana Raspall. Hem escollit aquest
poema ja que aquesta autora destina totes les seves produccions als infants i els
seus poemes es treballen molt a primària, sobretot a cicle mitjà i cicle superior.
Aquest, ens parla del món, de tot allò que s’hauria d’eliminar t per tal de
millorar-ho i fer d’aquest un món millor. Inclou referències a la pau, a l’amor,
a la democràcia, al respecte i a la tolerància. Creiem que el poema és adequat
a la seva edat i a la fase d’alfabetització en la que es troba l’infant i s’adequa,
també, al tipus d’activitat que teníem pensat treballar. A més a més, creiem
que també pot extreure’n profit d’aquesta activitat, és a dir, pot aprendre
alguna cosa o si més no, reflexionar sobre el tema que parla el poema.
La
nostra activitat ha estat conformada per:
-
Una anticipació del contingut del poema a través de la
pregunta: Llegint només el títol del poema, de què creus que pot tractar?
-
Una primera lectura en veu alta del poema.
-
Una segona lectura en veu alta, on s’observaran les
millores respecte a l’anterior pel que a la fonètica, les pauses... després
d’haver-se familiaritzat amb el text.
-
Una producció d’un text escrit (redacció), sense extensió
delimitada ni condicionament de cap tipus, en el que haurà de partir de la
següent: Imagina que tens un llapis i una goma màgica, quines coses escriuries
i quines coses esborraries del món? D’aquesta manera, reflexionarà sobre el
contingut del poema i el seu missatge.
-
Finalment, després de la lectura i la reflexió en
l’escriptura, haurà de pensar un títol alternatiu al poema que simbolitzarà el
text que ha escrit.
A
continuació farem referència al desenvolupament i l’anàlisi de les seves
produccions.
o ANÀLISI
Abans
de mostrar-li el poema a l’Hèctor, vam ensenyar-li el títol i li vam demanar
que anticipés el contingut del poema. L’infant es va mostrar dubtós i confús al
principi, i nosaltres vam decidir tornar-li a repetir la tasca d’una manera
diferent, per tal d’afavorir la seva reflexió. Llavors, seguidament, ens va
respondre:
“El
poema pot anar, per exemple, d’objectes i animals, de com podrien ser...no sé”
Després de pensar uns segons
més, va afegir:
“També
podria anar de situacions, en que et pots preguntar si una cosa fos així, jo
que faria...”
Durant
aquest primer exercici, vam poder observar que l’infant es podia sentir una
mica cohibit amb la presència d’una de nosaltres i que encara necessitava una
mica de fluïdesa per dir allò que realment li venia al cap. Tot i així, pensava
abans de respondre i quan ho feia, ho feia de manera fluida i estructurada, amb
frases completes i no pas paraules soltes.
El
fet de preguntar a l’infant si llegint el títol es podia fer una idea del tema
del tema, ens servia perquè tingués un primer contacte amb el tema per tal que
fos després capaç de comparar la seva primera idea amb la que tingués un cop
llegit el poema.
Primera lectura
Després
de fer aquest primer exercici, l’infant va tenir el seu primer contacte amb el
poema Si el món fos... de Joana
Raspall. Vam demanar a l’infant que recités el poema, tal i com ho feia sempre.
Vam donar importància a que l’infant
sàpigues que no era cap mena de prova,
per tal que no sentís pressió o tingués por a equivocar-se durant la
lectura. Aquesta vegada, es va mostrar més interessat i amb ganes de realitzar
l’activitat, la va llegir amb èmfasi per ser el primer cop i va tractar el
material amb cura sense guixar el text, ni fer-ho malbé.
En
veure l’estructura del text, l’infant va saber que es tractava d’un poema i per
tant ja coneixia la rima i la forma dels textos d’aquestes característiques.
Els poemes, són una de les tipologies de textos que més treballen a l’escola
(reciten poemes, els hi posen títols, fan ells els seus propis poemes...), per
tant es troba familiaritzat amb aquests.
Pel
que fa a les estratègies de lectura i els aspectes de comprensió, ha fet servir
la anticipació del contingut del text (tal i com hem esmentat anteriorment). Un
cop feta la lectura, li vam preguntar si havia entès de què tractava la lectura,
aquesta va ser la seva resposta:
“Parla de poder borrar les coses del passat, com les mentides, l’enveja….”
(I segueix llegint frases
literals del poema)
Arrel d’aquesta resposta hem pogut adonar-nos que va fer
una lectura molt mecànica, sense prestar gaire atenció al contingut, sinó al
fet de llegir-lo el millor possible, i la seva resposta va ser a partir de la
lectura d’alguns trossos del poema, però sense comprendre el significat del
text. Ell mateix, s’havia adonat que no havia comprés del tot el poema, ja que
necessitava mirar-ho i basar-se en la lectura per tal d’explicar-lo. Per tant,
podem adonar-nos, que quan l’Hèctor llegeix en veu alta per primer vegada, no
és capaç de comprendre ni retenir quasi cap idea.
En relació als aspectes formals, en aquesta primera
lectura, el seu ritme de lectura ha sigut lent, ha repetit algunes paraules en
les que s’ha encallat, sil·labeja de tant en tant i alguns versos els divideix
amb la entonació, com si hi haguessin punts. També omet alguns sons perquè els
enllaça amb altres de la paraula següent, per exemple “del dolor” à “dedolor” Tot
i ser la primera lectura, sense haver-la vist abans, ha entonat la pregunta
molt bé, des de l’inici del vers. També ens hem adonat que les àtones no les
acaba de pronunciar bé, i s’atura bastant en nombroses paraules.
Segona lectura
Durant la segona lectura, es va mostrar més motivat ja
que ja havia adoptat una actitud de seguretat davant del text i semblava estar
molt més relaxat. De totes formes, ha respectat el treball, ha col·laborat en
tot sense posar pegues i ha cuidat el material amb el que treballàvem.
Pel que fa al procés lector, va realitzar la lectura fixant-se més en el
contingut del poema i no pas en l’estructura i en la gramàtica. La lectura ha
sigut molt menys mecànica ja que desprès ha pogut reflexionar sobre el
contingut. Tot i ser un poema y tenir un caire més metafòric, ha sabut trobar
el significat i valor de les paraules.
En relació a les estratègies i els aspectes de comprensió, després d’aquesta
segona lectura, li vam demanar que torni a fer una reflexió del contingut del
text, o del què ell hagi entès, i ens va respondre el següent:
“ Parla de que les coses ja
estan escrites i no es poden borrar, com la guerra, les mentides, i la enveja.
Parla de millorar el món i les coses dolentes.”
Amb aquesta reflexió, ens hem adonat que aquest cop ha
sigut una lectura més profunda, en la que el nen ha comprès molt més la
intenció del poema i el seu contingut. Cal dir que aquest nen és molt espavilat,
les seves reflexions son força madures per a la seva edat i ha mostrat una
actitud molt responsable i col·laboradora.
Dels aspectes formals, podem fer referència a que aquest
cop la lectura ha sigut molt més fluida, ha mantingut un ritme més ràpid i en
les paraules en les que abans s’ha aturat, aquest cop ja tenia la seva
pronunciació i composició més assolides. A més la entonació, gairebé durant tot
el poema, ha sigut molt encertada, les pauses i la fonètica també la ha
millorat notablement. La segona vegada que llegiex el poema, doncs, escapaç de
llegir amb més fluïdesa i rapidesa, ja que coneix les paraules que hi
apareixen. D’altra banda, també es capaç de millorar i llegir correctament
moltes paraules que amb anterioritat no havia pronunciat de manera correcta.
Pel que fa a la fonètica, no hem pogut observar cap millora, ja que aquests
aspectes han de treballar-se des d’altres àmbits i el fet que la seva llengua
sigui el castellà també ha tingut una gran influència.
Producció d’un text escrit
Per la fase de l’escriptura, li vam dir que escrivís un fragment de la
llargària que vulgues a partir d’aquesta situació: Imagina que tens un llapis i una goma màgica, quines coses esborraries
i quines coses escrivires al món? L’alumne es va mostrar força motivat
durant tota l’activitat, va tenir una bona actitud davant les indicacions, però
és cert que no li vam posar cap mena de limitació i vam apreciar una gran
iniciativa per la seva part. Vam decidir no posar ni un límit ni un màxim de
paraules en la seva producció, ja que aquest fet podria pressionar-lo i no
deixar que escriguis de forma lliure, sinó condicionada. Tampoc vam posar cap
exemple per tal de no guiar-lo en que havia de posar, sinó que fos ell mateix
qui imaginés que faria amb aquests objectes màgics.
Va agafar un llapis i una goma, per si s’equivocava, tot i que durant tot
el procés no va utilitzar la goma en cap moment, per tant, no va haver de fer
cap mena de correcció. Va ser net i polit en la seva tasca.
Va començar a escriure de manera decidida, sense planificar gaire el
contingut del text i a mesura que anava escrivint entre 2 i 3 línies, s’aturava
i repassava tot el que havia escrit fins aleshores (feia una relectura).
Després es concentrava durant uns minuts i continuava escrivint. Intentava
buscar noves idees per elaborar un bon escrit, però a mesura que avançava
trobava més dificultats, ja que semblava que buscava què més poder escriure. Quan
feia la lectura autònoma per repassa (en si mateix), necessitava resseguir en veu baixa i movent
els llavis, no era capaç de llegir de manera interna.
Pel que fa als aspectes formals, la alineació i la distribució del paper
són bones. En quant a l’ortografia: dels signes de puntuació, únicament fa ús
del punt i seguit; fa un bon ús del temps condicional, però en molts casos
trobem inferències del castellà (la seva llengua materna), com per exemple escriviria, o altres expressions del
castellà col·loquial com: pues, etc. A
vegades omet alguna lletra com: ciuta_ (ciutat), i tot i repassar el text, no
s’adona d’aquest errors. Els accents els controla bastant però hi ha casos
excepcionals com per exemple els perques,
que no els hi posa accent, provablement perquè no els diferencia encara correctament.
El traç el és continu, segur i ràpid. De mica en mica es va aturant per tal
de repassar. Té una lletra clara, neta i concisa. Comença a introduir la lletra
d’impremta.
Tenint en compte aquests aspectes, considerem que l’infant es troba en el
nivell d’escriptura alfabètica. Domina el codi, només li cal millorar l’ortografia
i la gramàtica. L’estructura de les frases és correcta: subjecte, verb,
predicat.
Aquest va ser, doncs, el resultat de la seva prova escrita:
Últim repte
Després de fer les dues lectures, reflexionar el seu contingut i escriure,
finalment li vam proposar un últim repte: que penses un títol alternatiu pel poema.
I aquest va ser: “El món a les teves mans”. Creiem que aquesta última fase de
l’activitat és molt important, ja que així ens hem pogut adonar de que l’infant
ha comprès correctament la lectura, ha sigut capaç d’escriure sobre el tema que
tracta el poema, i a més ha sigut capaç d’inventar-se un nou títol per aquesta
darrera reflexió que ell mateix ha escrit. D’aquesta manera, li hem pogut donar
coherència i lògica a tot el procés que li hem plantejat a l’infant.
Conclusions
El propòsit que volíem aconseguir amb la realització d’aquesta activitat,
era verificar que en una primera lectura en la que mai s’ha enfrontat un infant
sempre troba més dificultats: pronuncia malament certes paraules, s’entrebanca..;
i en canvi, quan ja llegeix aquest text
per segona vegada, molts d’aquests errors s’eliminen de manera instantània,
sense necessitat de correcció, sinó per ell mateix.
D’altra banda, volíem que el text escollit fes reflexionar a l’infant sobre
el tema que tracta, fent-lo profunditzar en el seu significat. D’aquesta
manera, hem obtingut un escrit que ens ha sorprès a totes nosaltres, per la
tria de les paraules, el fuig del materialisme i per les estratègies
utilitzades per l’infant. Cap de nosaltres ens esperàvem un escrit d’aquestes
característiques i mostrant vertaderament el missatge que ens volia transmetre
el poema. Sabem que la comprensió d’un text no es basa únicament en la
comprensió d’un codi escrit, sinó que hi ha moltíssimes estratègies per
atribuir significat. Potser, partint d’aquesta base, podrien haver enfocat les
preguntes dirigides a l’infant d’una altre manera i no haver basat la
comprensió del text únicament en les paraules. Dels errors s’apren!
o REFLEXIONS INDIVIDUALS
Beatriz Ponce
Aquest treball, en primer lloc, el considero
profitós ja que m’ha servit per estructurar el meu aprenentatge. El fet de
poder aplicar els coneixements teòrics, tant apresos com no apresos, davant d’una realitat propera, m’ha permès
interioritzar-los i conèixer la seva funcionalitat. Crec que tot allò a que li
trobis sentit i una finalitat a la teva vida personal o professional, realment
és allò que aprens. D’altra banda, pensar en una activitat funcional d’aquestes
característiques i dirigir-la a un infant proper m’ha semblat una experiència
molt gratificant i diferent, ja que no és pas com crear unitats didàctiques per
contextos imaginaris, a les quals estem acostumats al grau.
El que més m’ha sorprès d’aquesta activitat és el meravellós resultat, que
penso, que hem obtingut gràcies a la tipologia d’activitat que hem pensat.
L’Héctor, ha demostrat ser un nen madur, reflexiu i conscient dels problemes
del nostre entorn. Penso que l’error que cometem molts dels mestres que
comencem a submergir-nos en aquest món, és que subestimem als infants. Creiem
que no són capaços de o que encara no estan preparats per, els infantilitzem
sense cap propòsit, però no en som conscients que els infants ens sorprenen cada
dia, superen les nostres expectatives i ens demostren que saben més del que
realment creem. “És molt petit, això no ho entendrà”, i d’aquesta manera no els
hi posem reptes per al seu aprenentatge, sinó que continuem oferint aquella
tipologia d’activitats que es resolen de manera mecànica perquè ja les saben
fer. Tot i així, penso que el treball que fa l’escola de l’Héctor amb ell, i
amb la resta dels seus alumnes és cabdal en el seu procés d’aprenentatge i en
la seva maduració, i que el gran treball de valors socials i problemàtiques
actuals que efectuen, ha sigut la principal causa de la gran reflexió que ha
fet l’Hèctor a la seva producció.
D’altra banda, m’agradaria afegir que he après
molt de les aportacions dels meus companys i de les seves activitats, m’ha
semblat molt curiós conèixer les situacions que han preparat i com han respòs
els infants, hi ha tantes coses curioses que ens han sorprès a tots!
Laura De Los Reyes
Personalment, crec
que ha sigut força interessant realitzar aquest treball , ja que el subjecte
era real, és a dir, hem creat una activitat que pensem que és bona per el
procés d’alfabetització dels nostres futurs alumnes i a més, la hem pogut dur a
terme amb un nen del nostre entorn. He pogut contrastar diversos aspectes del
nostre treball amb el primer article d’Emilia Ferreiro, que seguidament aniré
comentant amb les reflexions del mateix article:
Emilia Ferreiro exposa
la visió que té de l’escriptura. Aquesta apareix a tots els camps que podem
imaginar, però no existeix una disciplina que s’encarregui de l’escriptura, a
més l’han definit com la tècnica imperfecta de transcripció de sons gràfics.
Els sistemes més
autòctons de l’antiguitat deien que l’escriptura era cosa divina, un regal dels
deus, llavors, en certa manera, podríem dir que es tracta d’una invenció, però
que tipus d’invenció? L’escriptura fa visible lo audible, però no és un simple
conjunt de formes gràfiques, aquestes es combinen entre si, a través de les
regles, existeix un ordre, una successió, unes regles de composició.
En el meu cas, en
el treball d’investigació m’he pogut adonar de que els aspectes que parla
l’autora es donen més en edats inferiors. Nosaltres li hem fet l’activitat a un
nen de 9 anys aproximadament, el qual comprenia exactament les regles de
composició. Crec que l’activitat que hem proposat és bastant adequada per la
fase d’escriptura, ja que com diu l’autora l’escriptura fa visible lo audible,
llavors el fet que li donéssim l’escrit (poema) després d’escoltar-ho, li dóna
molta coherència a aquest aspecte que menciona Ferreiro.
L’autora explica
l’origen de l’escriptura alfabètica. Cal dir que va sorgir gracies a la unió
dels fenicis i els grecs. En un primer moment apareix el pictograma que dóna
pas al logograma, llavors es diu que les paraules tenen segments sil·làbics, i
es descobreix el silograma, amb menys signes, però per reduir al màxim el
nombre de signes es segmenten les síl·labes en formes consonàntiques.
Per altra banda,
Ferreiro explica la visió que tenen els infants de l’escriptura. Aquests, veuen
l’escriptura com una dada de l’entorn social que hi ha que transformar en
observable. A més, l’autora posa èmfasi en el doble valor social de
l’escriptura, ja que pot suscitar diverses accions i reaccions emocionals que
contribueixen, des de l’inici, a crear una confusió en el dualisme dels usos
socials de l’escriptura. Per exemple, quan un infant escolta a un adult llegint
una noticia, li transmet una sensació molt diferent a quant el mateix adult li
llegeix un conte, amb això vull dir que els infants saben captar a la perfecció
el valor social que li estem donant a un determinat escrit quan ho llegim. Dit
això, l’autora distingeix entre el valor de l’escriptura com mitjà per a
l’exercici de l’autoritat (el poder: lleis, decrets, reglaments, vot popular,
propietats, títols acadèmics, la identitat de les persones, etc...), i el valor
de l’escriptura com a joc de llenguatge (ficció literària o poesia). El primer
valor social, denominat com l’escriptura de la “veritat”, escriptura del “si”.
En canvi, tot allò que no abasta la “veritat”, és la “falsedat”, i no és un
“sí”, sinó que és un “com si”.
En el cas del
nostre infant, penso que compren a la perfecció el valor social que li donem a
l’escriptura en determinats cassos. La nostra activitat constava en escoltar un
poema recitat, reflexionar sobre el tema d’aquest i seguidament escriure un
fragment a partir d’una situació explicita que va lligada estretament amb el
contingut del poema, per tant, no estic d’acord amb el que diu l’autora del
segon valor social que afegim a l’escriptura, degut a que el nostre infant està
reflexionant de “veritat” en una mena de poema, en el qual existeix un joc de
llenguatge, però per aquest motiu no deixa d’escriure i de pensar que les
paraules que està plasmant és l’escriptura del sí, i és capaç de relacionar la
situació de partida (imaginaria) amb fets reals, com per exemple: “si tingués
un llapis i una goma imaginaria esborraria les drogues perquè li fan mal a la
gent” o “dibuixaria més llocs de treball perquè la gent no passes fam”. Amb
aquest exemple podem veure que pot barrejar la ficció amb la realitat i és
capaç d’utilitzar fets irreals per explicar la “veritat”.
Emilia Ferreiro ens
fa reflexionar sobre si els infants són realment conscients de les dimensions
de veritat i falsedat que han sigut mencionades. Es pot dir que des de ben
petits han relacionat l’escriptura amb la “veritat”, ja que hi ha curiosos
exemples a l’article sobre infants que relacionen les escriptures dels objectes
amb el seu nom real. Però també, poden haver-hi nens que pensin que
l’escriptura no pot reflectir l’absència del que realment existeix, com és un
exemple que exposa l’autora de l’article. En aquest cas, el que hem de fer és
apropar als nostres alumnes cap a l’alfabetització, perquè possiblement han
treballat les propietats formals del sistema, però han de donar un pas molt important:
aprendre la manifestació de l’escriptura en la societat.
Finalment, dir que el nostre infant es troba a la fase
d’alfabetització de l’escriptura, ho hem pogut corroborar en diversos aspectes,
però, tot i així, no hem pressionat a l’infant en cap moment i li hem deixat
que pensés el que volia escriure.
Rocío Cintas
Durant la realització d'aquest
treball hem pogut consolidar els nostres coneixements sobre el procés
d'alfabetització i portar-los a la pràctica. Personalment, m'he sorprès molt
amb els resultats obtinguts en el nostre anàlisi, ja que sense voler, sempre subestimem
als infants per la seva edat, i realment, són molt capaços de crear textos
increïbles, com ha sigut el cas de l'Hèctor, que ens ha deixat bocabadades amb
la seva creació.
Cal dir que a l'escola on va,
treballen molt els temes de la ciutadania i els valors humans, i en part, és
per això que el seu text és tan crític i mostra una gran responsabilitat com a
ciutadà.
A banda de la escriptura, hem volgut
treballar també la lectura, i el fet de fer-ho amb poesia, particularment, m'ha
semblat molt adequat ja que no només es treballa més profundament el sentit de
les paraules, ja que els poemes solen ser molt metafòrics i s'ha de tenir un
bon nivell de comprensió escrita per a entendre la intenció de l'autor i la
temàtica del contingut, sinó també perquè la seva lectura requereix una
entonació més melòdica i més concentració. Tot i així, l'Héctor ho ha fet
estupendament, i gràcies al seu esforç i entusiasme hem pogut analitzar molt satisfactòriament
els seus resultats de la lectura, ja que el segon cop que ho ha llegit, el
mateix ha volgut superar les seves dificultats.
Treballs com aquests, en el que els
protagonistes són els infants, són els que ens fan valorar cada dia més la
nostra futura professió, i als infants mateixos, ja que estem veient que són
molt més del que pensem, i que si som uns bons mestres i guies, poden
aconseguir tot allò que es proposin.
En relació amb el text de l'Emilia
Ferreiro i Claudia Molinari, podem dir que hagués sigut interessant que
l'infant fes la redacció amb un ordinador per a comparar les seves errades, si
la seva manera d'expressar-se varia o influeix d'alguna manera, i si li serveix
per adonar-se millor de les faltes d'ortografia o a l’inrevés.
En conclusió, he gaudit molt
d'aquest treball, dels treballs dels meus companys, i sobretot, m'emporto una Bona Experiència!


Trobo molt interessant i encertat el plantejament. Contextualitzeu molt bé la realitat del nen i el tipus de tasca que fa. Descriviu i justifiqueu molt bé la tasca que li proposeu de fer. És remarcable la reacció que observeu en el nen: es mostra cohibit amb les preguntes d'anticipació inicial i ho atribuïu al fet que està amb una investigadora, però la raó pot ser també una altra: per exemple, que no està acostumat a fer tasques d'anticipació a partir del títol, o que no està familiaritzat explícitament amb l'estructura condicional que implica subjuntiu i condicional (si el món fos... jo faria..), una estructura segurament complexa perquè no parla del que succeeix sinó d'una situació potencial si es donen determinades circumstàncies; en aquest sentit, treballar l'anticipació també pot fer-se començant per aquelles estructures (o aquell lèxic, etc.) complex del text que el nen haurà de llegir.
ResponEliminaÉs realment extraordinari el que dieu de l'oralització d'aquest nen: llegeix en veu altra i en realitat no entén res... Crec que interpreteu poc aquest petit descobriment que feu, un descobriment que coincideix amb el que altres autors han constat: l'oralització ni assegura la comprensió ni és el camí principal per assegurar-la. Per què creieu que és així? Jo tinc algunes idees per respondre a aquest interrogant, m'hauria agradat saber les vostres.
M’agradaria discutir l'expressió 'net i polit' que feu servir per dir que no ha necessitat fer cap correcció en l'escrit. És positiu o negatiu? Els estudis sobre escriptura diuen que és un problema que els nens escriguin pensant que les primeres idees han de ser les últimes i que no es poden corregir els textos; en aquest sentit fer un text amb correccions i ratllades pot ser un bon indici, un indici de text elaborat. Crec que és molt meravellós que hagueu vist que el nen era molt més capaç del que pensàveu que podia fer.
Redacció clara i àgil; compte: “li vam demanar que torni”, “que tipus d'invenció”, “que hi ha que transformar”, etc.