Anàlisis d’una producció infantil
Introducció:
El nostre treball és centra en el Javier. En Javier és el nebot d’una de
les membres del grup, la Verònica. Té 7 anys. La llengua que s’utilitza a casa
acostuma a ser el castellà, encara que a l’hora de fer feina de l’escola els
pares el parlen amb català.
Totes les relacions que estableix l’infant és amb la llengua castellana.
La nen ens va explicar que des de el primer curs de primària realitzaven
lecto-escriptura a hores lliures una vegada acabats els treballs.
Ens afirma que li agrada molt el fet de llegir, i més si entén la lectura,
ja que s’han presentat ocasions que el infant no l’ha entès.
Podríem dir que en Javier és un addicte als llibres de Geronimo Stilton.
L’Andrea, germana d’en Javier, és una nena de 11 anys que des de ben petita va
començar a llegir llibres sobre aquest personatge.
El fet d’observar a la germana llegint contínuament llibres sobre en
Geronimo l’entusiasma, per lo tant, li demana als pares llibres i més
llibres d’aquest petit ratolí.
Anàlisis de l’activitat:
La nostra activitat dirigida a en Javier tracta sobre la lecto -escriptura.
Al iniciar l’activitat, la idea de fer-li un exercici de lecto -escriptura li
motivava. Ell nen es mostrava entusiasmat, encara que una vegada vàrem iniciar
l’anàlisi, van aparèixer els símptomes de timidesa i rebuig de l’activitat.
Un cop passat aquest estat, vam iniciar l’anàlisi. El llibre escollit va
ser “ El misteri dels elfs” , de Geronimo Stilton.
La primera activitat es basava en realitzar una lectura del primer capítol
del llibre. Un cop realitzada aquesta lectura, en Javier ens havia d’explicar
el que havia entès sobre el que havia llegit.
Un cop realitzada aquesta explicació, li vam demanar que realitzés una
activitat d’escriptura imaginant-se que pasaría al següent capítol. Segons el
que havia llegit amb anterioritat i la imaginació del nen, havia de crear la
seva pròpia història i escriure-la.
Activitat n º1 : Lectura :
En aquesta activitat se li explicarà que ha de llegir un capítol d’un
llibre que mai amb anterioritat l’ha pogut tractar. Un cop iniciada
l’activitat, el nen es mostra lent a l’hora de realitzar la lectura.
El fet de que hi hagi una càmera gravant-lo l’inquieta força i entre
paraula i paraula llegida fa alguna que altre ganyota com si no entengués el
que està llegint.
En Javier, durant els primers dos minuts que s’inicia a la lectura no li
calen els dits per tal de guiar-se. Un cop passats aquests minuts, els utilitza
per tal de no perdre’s llegint.
Acostuma a mostrar-se segur del que dirà, corregint-se així si s’equivoca,
aspecte força important per obtenir una bona autonomia.
Aspectes a destacar en el procés de lectura :
- Falta de concentració
- Guia de lectura amb un dit
- Nerviosisme
- Motivació
- Ajuda per part del adult
- Sil·labació
- Anul·lació de sons
- Utilització de referents
- Fase: Alfabètica.
Un cop analitzada la lectura vam confluir que pertany a la fase alfabètica.
La fase alfabètica és aquella que és caracteritza per l’adquisició dels conceptes
fonològics i fa possible la descodificació dels diversos signes escrits.
Segons aquesta fase, els nens representen els sons individuals de cada
paraula i situant-los en un ordre lògic, per lo tant, afirmem aquest aspecte,
ja que el nen a l’hora de llegir llegeix adequadament i manté un ordre
correcte.
Altres aspectes que podríem destacar, es que té la prou capacitat
d’analitzar el que posa en el text i llegir-ho en veu alta, buscant així un
significat en la frase que estigui llegint en aquell moment.
Un procés de lectura observat en el nen és la sil·labació. El fet de
sil·labejar fa que la lectura no sigui tan ràpida i costi obtenir una entonació
adequada i propicia.
Encara que es pugui apreciar aquest aspecte negatiu, el nen és capaç de
comprendre les paraules i el text ofert per llegir.
Activitat n º2 : Escriptura :
En aquesta segona activitat, en Javier va haver d’
escriure un breu text per a continuar l’historia anteriorment llegida.
Primerament es va aturar a pensar e imaginar que
podria passar en el següent capítol del llibre, després va explicar-ho en veu
alta per a interioritzar-ho i buscant una certa aprovació i finalment es va
decidir a escriure-ho. Per tan podem dir que va existir una planificació abans
de fer-ho.

Per a realitzar l’observació ens vam fixar en alguns
aspectes més rellevants:
-
Motivació
-
Falta de concentració.
-
Ortografia
-
Tipus de lletra
-
Planificar/fer
-
Revisar
-
Alineació
-
Distribució del paper
-
Iniciativa
-
Nivell del procés d’alfabetització
Podem observar que el tipus d’escriptura que ha
utilitzat és lletra lligada, a més podem dir que l’escriptura realitzada és una
producció controlada per la segmentació sil·labico-alfabètica. Té la capacitat per a plasmar allò que pot
pronunciar encara que segueix tenint problemes en algunes paraules o síl·labes.
En Javier estava força motivat i amb iniciativa per a
fer l’activitat encara que una mica nerviós perquè era gravat, quest factor
influïa en la falta de concentració.
La alineació va ser facilitada, ja que li vam
proporcionar un paper quadriculat, encara així podem veure en la seva
escriptura que no segueix les línees del paper i sol desplaçar les últimes
síl·labes cap a munt.
La seva distribució dins el paper es caracteritza
per la concentració de tot el text a munt del foli, encara que veiem una
separació adequada entre línees.
Encara que veiem la construcció de paraules d’allò
que ha pronunciat anteriorment, veiem grans errors ortogràfics com accents,
lletres no sonants, o fins i tot en menja algunes lletres sonants. Per altra
banda veiem l’aparició de signes de puntuació com el punt final i la majúscula
a principi de l’oració.
Per tant basant-nos ens aquets aspectes sobre
l’escriptura hem deduït que en Javier es troba en la fase d’escriptura
alfabètica.
Reflexions individuals :
Verònica :
El fet de realitzar una activitat de lecto -escriptura a un nen de 7 anys,
acostumat a parlar en castellà i de la meva família, m’ha fet entendre molts
aspectes que desconeixia fins a l’actualitat.
El fet de llegir en veu alta, explicar el que has entès, inventar-te una
història i escriure-la, per a un nen d’aquesta edat no és feina fàcil. Estem
parlant d’un procés realment dificultós i complex, que requereix hores i hores
de dedicació per què et surti amb excel·lents resultats.
En referència al infant, el fet de sentir-se en família i proper a la
persona que li realitza l’activitat, és un aspecte de caire important, ja que
si el nen mostra símptomes de nerviosisme o bé timidesa aquesta persona el pot
calmar per tal de que realitzi amb èxit l’activitat proposada.
Pèl que fa als errors que va cometre, considerem que són errors que es
poden cometre degut a la pressió produïda per la càmera, per al grup de treball
i per les ganes de fer-ho bé.
En l’activitat de lectura, la fluïdesa que tenia en realitzar la feina i en
el resultat, va ser menys satisfactori que en la d’escriptura.
El fet d’escriure i inventar-se una nova història, ho feia realment ràpid!
Considero que el nen estava més còmode realitzant aquesta tasca que no pas la
de lectura, ja que l’actitud observada en l’escriptura va ser més reconfortant
tant per a ell com per al grup de treball.
En un futur, aquest treball ajuda a realitzar diversos anàlisis sobre
aspectes dels teus possibles alumnes.
És una tasca realment bona i
educativa per tal d’aprendre amb els nens i que ells n’aprenguin, per tal
d’evolucionar com a educadora i com a persona, i per omplir-te de satisfacció
observant que els teus alumnes aprenen amb els teus continguts i ensenyaments.
Raquel:
Al realitzar aquesta activitat d’observació he pogut
observar tots aquells aspectes abans estudiats a l’aula, i així relacionant-los
amb el nostre cas.
Amb aquesta
activitat ens adonem de l’ importància de tots els petits detalls en els processos
de lecto-escriptura i a més l’ importància de realitzar aquets processos però
des d’una perspectiva que no sigui bàsicament lingüística ja que creien que els
aspectes paralingüístics son importants per a donar sentit, és a dir l’
importància de les anticipacions dels infants gràcies a imatges,
experiències,...
Aquesta importància dels aspectes paralingüístics
també la podem relacionar amb una de les idees que ens aporta l’Emilia
Ferreiro, quan ens diu que l’apropiació de l’escriptura no és pot caracteritzar
com a simple o complexa.
També hem pogut utilitzar i contrastar altres
tècniques i aspectes que ens apropa Emilia Ferreiro, com per exemple la seva
visió de l’escriptura com a una tècnica imperfecta, les seves reflexions sobre
l’escriptura dels infants i com la veuen ells ens a ajudat a comprendre millor
aquest procés.
Finalment dir que aquesta activitat a estat molt interessant,
motivadora i sobretot ens ha demostrat molts aspectes dels processos de lecto-
escriptura que havíem treballat a l’aula, i els hem pogut observar directament,
enregistrar-los i finalment fer-ne un anàlisis d’ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada