a. Introducció
Dades principals de l’infant i relació que té amb
la lectoescriptura
La Laia té 5 anys,
apunt de fer-ne 6. A casa seva parlen el català (amb la mare) i el castellà
(amb el pare), de tal manera que ella està molt acostumada a utilitzar
ambdues llengües a l’hora de comunicar-se. A més a més, aquest any ha començat
amb l’aprenentatge de la lectoescriptura a l’escola. És per això que uns dies
abans de preparar les activitats que li faríem li vam preguntar en quin idioma
les preferia. El nostre objectiu era sobretot que se sentís còmoda
facilitant-li en la mesura que poguéssim tot el procés.
La mare de la Laia
ens va explicar que van començar la lectoescriptura a l’escola a partir dels
noms de cada company de classe. A través d’aquests van anar aprenent les
lletres inicials, i en majúscula, dels noms de cada nen, de manera que moltes
de les lletres de l’abecedari van quedar ja cobertes. De mica en mica, i
gràcies a la resta de lletres dels noms propis dels companys, van anar aprenent-les
totes. A hores d’ara, la Laia ja sap totes les lletres, però encara li costa
assignar cada lletra de la paraula a un so diferent, escrivint així la paraula
de forma alfabètica. A casa seva, al menjador, tenen penjades algunes de les
lletres que més li costen escrites de forma lligada, de tal manera que a l’hora
de fer alguna activitat de l’escola sempre hi pot fer referència. Segons el que
ens va dir la seva mare, la Laia està molt contenta amb tot el procés
d’aprendre a escriure i a llegir, i a l’escola li han dit que progressa molt
bé.
Presentació i desenvolupament de les activitats
Un cop elaborades les
activitats i concertat el dia en què quedaríem, vam anar totes tres a casa
seva. Ens van fer passar al menjador i ens vam situar al voltant de la taula.
Li vam dir que, si volia, podia utilitzar llapis i goma, per poder rectificar sempre
que volgués a l’hora d’escriure. Quan ja estava preparada, li vam explicar que
li portàvem tres activitats, que li diríem en què consistien i després li
deixaríem temps per tal que ella les fes amb tranquil·litat.
Durant les tres
activitats que li vam proposar, la Laia es va mostrar molt tímida i això,
segurament, va influir en el fet que ho fes millor o pitjor, tant a l’hora
d’escriure com en la comprensió lectora.
A la primera
activitat, la del dictat d’oracions, li va costar començar a escriure i quan ho
va fer estava molt concentrada, de fet, tan concentrada que no avançava. De
seguida vam veure que les oracions eren massa llargues i complexes i que, per
tant, les activitats posteriors també podrien ser d’una dificultat massa
elevada. A la primera frase es va quedar parada cap a la tercera paraula i al
veure que tardava molt a escriure, vam optar per dir-li que no es preocupés,
que passaríem a la segona i que en tot cas més tard ja ens miraríem l’altra. El
mateix va passar amb la segona frase, així que vam passar a fer la tercera
(escurçant-la i modificant-la a mida que la dictàvem) i finalment vam acabar de
fer una mica la primera.
Així doncs, davant
d’aquesta situació, vam decidir improvisar allà mateix i la segona activitat,
la qual en un principi consistia en escriure les instruccions del seu joc
preferit, vam modificar-la fent que ens ho expliqués oralment. Primer de tot
vam iniciar una petita conversa introductòria perquè ens expliqués què és el
que acostumava a fer a l’hora del pati i amb qui jugava, fins arribar al punt
dels jocs que acostumaven a portar a terme. Un cop arribats a aquest punt, li
vam preguntar directament com es jugava al seu joc preferit, ja que nosaltres no
el coneixíem. La nena ho va explicar de manera molt resumida i vam haver de
fer-li algunes preguntes per tal que ens digués els diferents passos que
s’havien de seguir per tal de jugar-hi. Quan va finalitzar va afegir que s’ho
passava molt bé jugant a allò. Per començar la tercera i última activitat, vam
explicar-li que aquest cop seria al revés, és a dir, que li llegiríem un conte
i que després ella ens l’hauria de tornar a explicar per tal que nosaltres
l’anéssim escrivint. Vam fer la lectura amb el text al seu costat i assenyalant
les paraules que anàvem llegint, per tal que ella visualment també anés llegint
amb nosaltres. Vam llegir el text un primer cop i la Laia només es va quedar
amb un parell d’idees bàsiques. Tot seguit, vam repetir la lectura en veu alta,
aquesta vegada de manera més lenta per tal que comprengués totalment la
història. A més, vam introduir alguns mots que la poguessin ajudar (la lletera,
“aquella noia que portava la gerra de llet al cap) i recalcant o posant èmfasi
en aquelles parts que crèiem rellevant de cares a explicar el conte. Un cop finalitzada
la lectura, tot i que no se’n recordés de tots els detalls, va ser capaç de
transferir-nos tots els fets rellevants de la història que prèviament havia
escoltat. Ara bé, no va saber veure la relació d’efecte - conseqüència que té
la història de “La lletera”-.
Les activitats, per
tal de facilitar la comprensió i l’anàlisi posterior que hem fet, estan
descrites amb més concreció al següent apartat.
b. Anàlisi de les activitats
1. Estratègies
Activitat Nº1: Dictat de
tres frases curtes
· El caçador va sortir de casa.
·
La vaca nedava a l’estany.
·
La nena porta un vestit amb un estampat floral
Explicar-li en què consisteix l’activitat: se li
dictaran tres frases curtes, que ella haurà d’escriure amb llapis i que podrà
rectificar sempre que vulgui.
|
Estratègies utilitzades en el procés d’escriptura
1.
Escoltar atentament el que li dictàvem.
2.
Repetir mentalment o en veu baixa la
paraula dictada abans d’escriure (vàries vegades si calia).
3.
Fixar-se en els sons i transcriure’ls en
la lletra que els representa.
(Creiem que al remarcar certs sons de les paraules la nena va escriure’ls
deixant-se altres grafies).
4.
Estar-se una estona pensant abans
d’escriure. (Necessita força
temps per identificar els sons que formen les paraules i decidir la lletra que
li correspon)
5.
Escriure.
Activitat 2:
Escriure un text de gènere concret
Que ens expliqui per escrit les instruccions sobre el
seu joc preferit.
Petita conversa que
donarà pas a l’activitat: “Laia, quan surts al pati de l’escola a què
jugues ? I quin és el teu joc preferit ? Imagina’t que a la teva
classe ve un nen nou i que no és d’aquí. Com li ho explicaries en unes
instruccions com s’hi juga a aquest joc?”
|
Estratègies utilitzades en el procés de comunicació
d’instruccions
1.
Escolta l’enunciat de l’activitat.
2.
Escull el seu joc preferit.
3.
Nombra les accions. (Però ho fa de forma
descontextualitzada i no especifica que les accions són imaginàries)
4.
Amb l’ajuda de les intervencions
aconsegueix expressar accions de manera més concreta.
Activitat 3 : Dictat
a la mestra
Hi havia una vegada una lletera que caminava ben alegre cap al mercat i
que portava damunt del seu cap una gerra de llet.
La lletera anava caminant i imaginant què en faria de la llet i quins
beneficis en trauria. Amb la llet que
vengués, compraria un gran cistell d’ous frescos. D’aquests ous naixerien
tres pollets que es convertirien en pollastres i els podria vendre a canvi
d’un porc. Llavors l’engreixaria molt per poder vendre’l i comprar una vaca
amb el seu vedell.
Però de cop i volta es va entrebancar amb tanta mala sort que tota la
llet va anar a parar a terra!Totes les seves il·lusions van desaparèixer en
un no res. Si no hi havia llet ja no hi hauria res de res.
Se li explica en funcionament d’aquesta
activitat : primer et llegirem aquest conte, que has d’escoltar molt
atentament, i un cop acabat ens l’hauràs d’explicar mentre nosaltres
escrivim.
|
Estratègies utilitzades en el procés de resumir un conte
1.
Escoltar l’enunciat de l’activitat.
2.
Escoltar la lectura d’un conte breu,
dues vegades. (Atès que
després de la primera lectura no va saber respondre la tasca).
3.
Entendre la tasca demanada.
4.
Recordar el qui (protagonista) i el què
(què fa i què li passa).
5.
Recordar la seqüència d’animals. (Però no la relació entre aquests.
No veu que compra i ven els animals, sinó que pensa que és el que té la
lletera).
6.
Recordar el final del conte. (Però no veu la relació causa -
conseqüència: si no té llet no podrà tenir tot allò que imaginava).
2. Moment evolutiu de l’ infant
Prenent de referència
els tres nivells de l’evolució de les conceptualitzacions de l’escriptura que
Emilia Ferreiro fa al seu article La escritura antes de la lectura,
trobem que la nena que hem estudiat es situa al tercer estadi evolutiu, és a
dir, l’estadi al qual els nens/es comencen a establir relacions entre els
aspectes sonors i els gràfics.
Dins d’aquest estadi,
se situaria concretament a l’etapa de la transició sil·làbica-alfabètica, ja
que als escrits apareixen lletres que representen una síl·laba i alhora trobem
fragments en el qual l’escriptura és alfabètica (apareix cada lletra de la
paraula).
La nena intenta donar
un valor sonor a cadascuna de les lletres que composen un text, però a vegades
acaba dividint la paraula en síl·labes en comptes d’unitats. Un exemple amb el
qual ens hem trobem és el següent:
En el dictat de “La
nena porta un vestit”, la Laia escriu “L A N A P O R T A U N V S I T”.
Veiem que en el
primer moment “La”, l’escriptura és totalment alfabètica. En canvi, en “nena”,
la Laia escriu “N A”, la primera i l’última lletra de la paraula, que
representen les dues síl·labes que la paraula forma; de manera que l’escriptura
seria sil·làbica, com també passa en “porta” i “un”. En el cas de “vestit”, la
nena mescla l’escriptura sil·làbica amb l’alfabètica, escrivint així “V S I T”.
Exemple del que la Laia va escriure:
3. Reflexions
. Ajudes
proporcionades
Per tal de
facilitar a la nena el desenvolupament de les activitats, vam intentar que des
d’un començament es sentís còmode, proporcionant sempre que feia falta reforç
positiu, amb la intenció que a poc a poc anés deixant de banda els nervis que a
vegades la bloquejaven.
També, vam permetre
que realitzés les tasques amb llapis i goma, ja que d’aquesta manera la nena
sabia que podia rectificar sempre que volgués, en canvi, si ho hagués fet en
bolígraf pot ser s’hagués sentit més pressionada, ja que aquest un cop escrius
no s’esborra.
A més,
intentàvem guiar la comunicació oral a través de mots clau, amb la finalitat
que la nena ordenés les idees que tenia al cap.
Per últim, també
vam repetir vàries vegades el text o les paraules de les activitats, fins i tot
llegint-les per síl·labes. Això va ser perquè degut al nivell de
lectoescriptura de la nena, encara si costa identificar diversos sons, i al fer
les paraules lentament era capaç d’identificar les lletres que havia d’escriure
de manera més fàcil i ràpida.
2.
Sorprès
El primer que
ens va sobtar va ser l’estadi al qual es trobava la nena, ja que cursa Educació
Infantil i nosaltres anàvem amb la idea que ja era a Educació Primària. Per
tant, les activitats que vam preparar podien semblar senzilles per un infant de
primer cicle de Primària, però per ella encara eren massa complicades.
També, ens ha
sorprès el fet que li costés tant escriure les paraules, i que en canvi després
recordés que hi havia lletres “trapelles” (el nom que a l’escola els donaven a les
vocals neutres i les que no sonen igual que s’escriuen) i que fins i tot hi
havia una lletra, la h, que s’escrivia però no tenia so.
Per acabar, hem
de mencionar que hem quedat molt sorpreses per la rapidesa en la que els
infants poden aprendre el procés de lectoescriptura i que poden interioritzar
diferents conceptes.
3.
Què
modificaríem en activitats posteriors del mateix tipus?
Només de
començar amb la primer activitat ja ens vam adonar que les frases haurien
d’haver estat més curtes i que no havíem estat del tot realistes quant a la
dificultat que tenien ni el nivell que podria tenir la nena (recordem que tot
just ha iniciat el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura).
Per tant, quan vam passar a fer la segona activitat (escriure les
instruccions del seu joc preferit), de seguida vam veure que seria massa
complicat i vam preferir que ho comuniqués oralment mentre nosaltres gravàvem
la seva veu.
Pel que fa a la tercera i última activitat, vam haver-li de llegir dos cops
al text, ja que ens vam adonar que una segona lectura faria que l’entengués
més, així com llegir-lo més lentament i posant èmfasi en allò que era important
que recordés.
Finalment, quelcom que vam veure i que podríem intentar modificar i
millorar és el fet de crear un ambient de confiança en què l’ infant s’hi
trobés còmode i amb una bona disposició a l’hora de fer les activitats. De fet, creiem que la primer activitat l’hagués sabut fer molt millor
sinó fos perquè estava molt nerviosa.
REFLEXIONS INDIVIDUALS
L’escriptura i la lectura són un instrument social de
naturalesa convencional (Emilia Ferreiro, 2000). Això fa que la única manera
d’aprendre-ho sigui a través del contacte entre les persones, el fet d’intentar
establir una comunicació amb aquestes. Com diu Ferreiro, escriure és construir una representació segons una sèrie de regles
socialment codificades; llegir és reconstruir una realitat lingüística a partir
de la interpretació dels elements proporcionats per la representació.
Al nostre estudi ens hem centrat bàsicament en
l’escriptura i la comunicació oral i les estratègies que hi intervenen. Tot i així
aquest petit anàlisi ens ha servit per reflexionar i adonar-nos que la
lectoescriptura és un procés molt complex i que requereix una gran dedicació. Per
escriure els infants han de pensar i planificar el que escriuran, utilitzar
relacions grafofòniques (relació so-grafia) i altres convencions per la notació
gràfica, així com també revisar allò que s’ha escrit d’acord al tema (Camps,
1994). En el nostre cas, la Laia estava en un estadi intermig, en el qual
encara no escrivia les paraules de forma totalment alfabètica, com concebem
nosaltres les paraules; sinó que encara estava fent el pas de l’escriptura
sil·làbica a l’alfabètica. Aquesta fase és complicada, ja que l’infant ha de
trencar les estructures mentals que s’havia format en el sistema sil·làbic, per
començar a comprendre que és una altra la manera com les paraules es
construeixen, la formació alfabètica.
Les activitats que hem realitzat ens han servit per
observar com n’és d’important crear un bon clima per tal que els infants puguin
treballar, ja que si el clima no és de confiança, la resolució de les
activitats per part dels nens és molt més dificultosa. Així doncs, primer de
tot cal crear aquest bon clima i, en segon lloc, cal que les activitats
estiguin adaptades al nivell evolutiu de cada infant: sense ser massa
pretensiosos, però donant activitats que atraguin i impulsin a l’infant a
desenvolupar totes les tècniques que tingui a l’abast.
Reflexió Sara Ramos
Primer de tot, he
de dir que en els dos anys que porto de carrera, mai no havia pensat i
programat cap activitat relacionada amb el procés de lectoescriptura, i que per
tant, aquest treball m’ha fet veure aspectes que no coneixia. Crear activitats
d’aquest tipus pot semblar una tasca fàcil, però realment no ho és, ja que s’ha
de tenir present el nivell de l’ infant i la seva edat.
D’altra banda,
m’he adonat que no només conten la edat i el nivell de l’ infant a l’hora de
fer les activitats, sinó que també han de ser amenes, degut que el nen/a ha
d’estar còmode realitzant- la. Pel contrari, si fem activitats que a simple
vista semblin molt estrictes o serioses poden posar nerviós l’ infant, i que
se’ns bloquegi, i per tant, no podríem observar el que realment volem.
També, he de dir
que m’ha sorprès molt com es va portar a terme el desenvolupament de les
activitats, ja que no coneixia la nena d’abans i em pensava que era més gran.
Al veure que encara cursava P5 i que les nostres activitats anaven encarades a
nens/es de Primària, vam pensar que serien massa complicades per ella, i així
va ser. Al començar la primera activitat vam veure que li costava molt i per
tant, les altres dues que teníem preparades les vam haver de reorganitzar i
caviar allà mateix de forma improvisada. Al final, un treball que havia de ser
de lectoescriptura, va acabar essent majoritàriament de comunicació oral.
Hem après per
treballs futurs, que abans de realitzar res hem de saber a quina etapa està l’ infant,
per tal d’adaptar les activitats a la seva edat i nivell.
També, vaig
quedar molt sorpresa amb la nena, ja que encara que li costés fer les nostres
activitats, després de fer una petita conversa final, vaig veure que la teoria se
la sabia molt bé (vocals neutres, lletres que no sonen com s’escriuen, l’ h no
sona, etc.).
Per últim, també
he de remarcar que m’ha agradat molt fer una activitat d’aquest estil, ja que
hem pogut veure de primera mà com una nena realitzava activitats de
lectoescriptura, i veure aquest procés és molt enriquidor per nosaltres i ens
motiva com a futurs Mestres.
Reflexió Laura Rodríguez Vilella
L’elaboració d’aquestes
activitats i la posterior anàlisi sobre tot el procés m’ha fet aprendre molts
aspectes de la lectoescriptura i com afrontar-la en les edats en què s’inicia,
com és el nostre cas.
En primer lloc, crec que un dels
requisits indispensables perquè aquest procés es desenvolupi adequadament és
que es creï un espai de confiança. Gràcies això, tot fluirà més i l’alumne en
el moment de fer les activitats se sentirà més còmode i per tant també ho farà
millor. Així doncs, aquesta serà la tasca del docent o de qui hagi elaborat les
activitats.
D’altra banda, me n’he adonat que
per dissenyar unes bones activitats és necessari conèixer les diferents etapes
sobre el desenvolupament dels infants relacionat amb l’aprenentatge de la
lectoescriptura. Al mateix temps, però, també s’ha de saber com és el nen o la
nena que tens al davant, quines són les seves característiques i necessitats
particulars, per així fer unes activitats que realment s’adaptin a ell o a
ella.
Això últim, de fet, ho he après
arrel de la nostra experiència amb aquest treball. Considerem que les nostres
activitats eren un pèl massa difícils per la nena que teníem. Potser vam ser
una mica massa ambicioses en aquest sentit i, per exemple, en comptes de
dictar-li tres oracions, hauríem d’haver-li fet escriure algunes paraules.
Tot això va fer que durant el
procés de la realització de les activitats haguéssim d’anar modificant el que
havíem portat, de tal manera que la gran majoria va ser comunicat oralment i no
pas de manera escrita. A més a més, en el transcurs de les diferents
exposicions dels nostres companys, també vam veure que hauríem d’haver recalcat
més la part de lectura de les nostres activitats, ja que ens havíem centrat
molt en l’escriptura.
En conjunt, podríem dir que tots
aquests factors han fet que aquesta activitat d’observació fes fallida.
Tanmateix, considero que tot i així hem après molt dels errors que hem comès i
estic segura que això també ens servirà de cares a futures ocasions en què
haguem de fer activitats de lectoescriptura o d’altres temes.

Activitat: molt interessant; crec que la idea inicial era molt bona i ha estat un encert d’introduir-hi modificacions. Hi ha una qüestió amb la qual estic en desacord: dieu que és molt important saber quina és l’etapa per adaptar millor les activitats o afirmeu ‘per dissenyar unes bones activitats és necessari conèixer les diferents etapes sobre el desenvolupament dels infants”: jo diria que saber les etapes va bé sobretot per interpretar el que els nens han fet. I això et farà més conscient quan hagis de preparar activitats.
ResponEliminaConclusions: trobo inquietant que un treball que us ha fet pensar i reflexionar tant (per tant un treball molt profitós) us porti a pensar que ‘podríem dir que tots aquests factors han fet que aquesta activitat d’observació fes fallida’. Com que n’esteu aprenent, també heu d’aprendre a saber què significa un treball d’observació; significa intervenir a l’aula a partir d’uns pressupòsits determinats que fan elaborar un material d’una manera i no d’una altra, i significa sobretot observar què ha succeït i intentar interpretar-ho. En el procés d’observació i interpretació sorgeixen idees interessants: la importància de la motivació, la importància de reestructurar l’activitat a mesura que s’avança, etc. No és pertinent el terme ‘error’ perquè no heu comès errors sinó que heu realitzat accions destinades a ser interpretades posteriorment. Aprendre és això. Se m’acut una cosa que vosaltres intuïu però sobre el qual no acabeu de proposar alguna explicació concreta. Dieu que la lena no ha sabut interpretar el conte. El conte de la lletera es mou en dos plans: el pla de la realitat (indicatiu: imperfet, perfet perifràstic) i el pla de la irrealitat (subjuntiu: que vengués; i condicional: compraria, etc.). En un dels textos E. Ferreiro explica les dificultats que tenen els nens per escriure frases del tipus ‘No hi ha cap gat’ perquè en el moment en què ho posen per escrit... ‘ja n’hi ha un’!; per als nens la paraula és la cosa; en aquest cas els nens escriuen la frase prement el llapis molt lleugerament perquè no es vegi gaire... Podria ser que la dificultat d’entendre el text (que vosaltres interpreteu en termesde causalitat) estigués relacionada amb els temps verbals? Podríem dir que per als nens una cosa que es digui ja és una cosa que passa.
Redacció: molt i molt ben redactat; atenció amb alguns errors: ‘anàlisi’ és femení (en una ocasió apareix com un mot masculí), ‘intermig’ és en realitat ‘intermnedi’, ‘conten’ és ‘compten’ i ‘degut que el nen/a’ seria ‘perquè el nen’. Berta, l’expressió ‘ha de trencar les estructures mentals que s’havia format en el sistema sil•làbic, per començar a comprendre que és una altra la manera com les paraules es construeixen, la formació alfabètica’ em sembla massa forta: més que en termes de ‘trencar’ jo ho interpretaria en termes d’’enriquir’ la seva teoria de com està organitzada la paraula.