dilluns, 9 de juny del 2014

Article Emilia Ferreiro (2002)


En aquest article de Emilia Ferreiro ens explica i defensa la importància de l’alfabetització: com un dret fonamental que forma part de la ciutadania. També dóna gran importància en tot el procés en l’escola activa dels infants, en totes les seves etapes dels nens/es, des de les primeres etapes de la vida.

L’article ens mostra l’evolució de l’alfabetització (l’acció d’ensenyar a llegir i a escriure). Perquè una persona sigui alfabetitzada és necessària una alfabetització total: escriure, llegir i conèixer totes les veus d’una mateixa llengua. En una llengua existeixen una gran quantitat de mots i per aquest motiu no podem parlar d’una alfabetització total, sinó d’una alfabetització funcional.

Un altre punt  a destacar és que Emilia Ferreiro dóna gran importància a la tasca del professorat, és un guia que encamina l’alumnat cap a una alfabetització funcional.

Per finalitzar L’autora ens explica dos conceptes que no queden del tot clars en la socialització: analfabetisme i illetrisme.

Quan parlem d’una persona analfabeta: no té l’opció d’optar als estudis mínims que per dret li corresponen per diferents factors que podrien ser  (econòmics, procedència, estatus socials...).

Per altra banda, una persona illetrada: havent optat a estudis mínims o estudis superiors, no ha assimilat el llenguatge exigit ni hàbits com l’escriptura o la lectura.

Ferreiro  vol remarcar diversos punts:

-       Que la escolaridad básica universal no asegura la práctica cotidiana de la lectura.

-       Defensar l’idea dels propis sabers dels nens/es i utilitzar la llengua amb l’escriptura.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada