dijous, 5 de juny del 2014

Canviem la forma d'aprendre ortografia!

L’ortografia esdevé, gairebé sempre, el punt dèbil de les llengües en general. Concretament la llengua catalana és força difícil ortogràficament parlant, donat que per escriure correctament hem de tenir molt clares les normes ortogràfiques que engloben els accents, les dièresis, els apòstrofs, tot el tema de la fonètica…vaja, que no és senzill. A les escoles, normalment, es treballa d’una manera molt feixuga copiant i aprenent punt per punt la normativa, fent dictats com a activitat gairebé quotidiana i fins i tot, copiant diverses vegades la paraula què has fallat per tal que et quedi ben gravat i ho recordis la propera vegada. Hi ha d’haver alguna forma menys pesada d’aprendre ortografia!

Gràcies als alumnes de 4rt d’ESO que van venir a la universitat el passat divendres, vam poder aprendre un mètode innovador i diferent que proporciona a l’alumnat una manera més senzilla i entretinguda d’aprendre i interioritzar la normativa ortogràfica.


Per grups, vam poder anar passant per diferents seccions on els alumnes de 4rt ens anaven explicant per parts el projecte que havien preparat envers aquest mètode. En una fase prèvia van realitzar uns qüestionaris –que nosaltres mateixos vam tenir ocasió d’omplir setmanes abans- en els què podien recollir informació sobre el nivell d’importància que donaven diferents tipus d’estudiants. Durant l’estudi van portar a terme a la pràctica, amb l’ajuda del dossier, algunes de les activitats pròpies del mètode de peix al cove i després d’analitzar els resultats ens els van explicar a la presentació.

Realment és estimulant veure com, amb una mica de ganes i motivació, la metodologia es pot anar canviant i millorant per fer l’aprenentatge més dinàmic i resolutiu, canviant poc a poc els mètodes tradicionals que es centren en activitats mecanitzades que nomes serveixen per a memoritzar, no per entendre i aprendre.

1 comentari:

  1. Hola, Mar,
    efectivament, jo crec que si els ensenyants aconseguim implicar els aprenents (amb tasques de recerca de respostes a interrogants diversos) l'aprenentatge es fa més significatiu.

    Xavier

    ResponElimina