diumenge, 8 de juny del 2014

És hora de fer un canvi en la manera d'aprendre i ensenyar l'ortografia

Quan els alumnes de 4t d'ESO van venir a explicar-nos el seu projecte del "Peix al cove!" que proposa un plantejament per aprendre la normativa ortogràfica basat en la reflexió sobre la llengua i no únicament en la memòria visual, em van fer pensar de quina manera havia après jo l'ortografia. 

Fent memòria, em va venir al cap aquella frase que deia "ara quan us reparteixi la redacció, agafeu un full en blanc i copieu quinze vegades les paraules que heu escrit malament." Un mètode basat en un aprenentatge totalment memorístic, mecànic i descontextualitzat que no soluciona els errors ortogràfics si no hi ha una reflexió al darrere.

Recordo que a l'institut una de les coses que més m'agradaven de les classes de llengua eren les estones que dedicàvem a la sintaxi, tot i que per a la gran majoria dels meus companys matenir l'atenció en aquelles classes suposava un gran esforç. M'agradava molt reflexionar sobre la llengua, però sobretot veure com això m'ajudava després a construir millors textos. El mateix passa amb l'ortografia, és a dir, quan es repeteix un error ortogràfic és perquè no s'ha passat per una fase prèvia de reflexió i quan se supera la barrera de l'ortografia, "li treiem les espines al peix", es pot gaudir molt més de la llengua (el peix). És cert que aquesta activitat metalingüística suposa un esforç cognitiu més complex, però és molt més efectiva que no pas l'aprenentatge memorístic. 

Durant l'exposició del projecte dels alumnes de 4t d'ESO també em va cridar l'atenció que després de les diverses entrevistes que havien fet per conèixer l'opinió general que es tenia de l'ortografia, van arribar a la conclusió que es veia com un aspecte difícil i més aviat avorrit. Aquesta visió està estretament lligada a la manera tradicional d'enfocar l'ensenyament i l'aprenentatge de l'ortografia i, ja que ha de ser un element que ha de formar part del nostre aprenentatge, cal buscar alternatives més efectives de manera que els alumnes parin atenció en saber en què i en per què s'equivoquen quan escriuen. 

Finalment, dir que els alumnes de 4t em van transmetre l'entusiasme i la convicció amb què presentaven el seu projecte i, sobretot, em van semblar molt encertades les metàfores que van utilitzar per transmetre'ns l'essència de la seva recerca. Moltes felicitats i tant de bo hagués tingut l'oportunitat de participar en un projecte d'aquestes característiques quan era estudiant d'ESO! 


Font pròpia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada