dijous, 5 de juny del 2014

L'ortografia amb Peix al Cove

El passat divendres vam comptar amb la visita d’un grup d’alumnes de 4rt d’ESO, que fan l’assignatura de llengua catalana i literatura amb el nostre professor Xavier Fontich. El que ens van presentar aquests alumnes va ser l’exposició d’un projecte que porten treballant durant tot el curs: el Peix al Cove. Aquest projecte està constituït per un dossier d’activitats que profunditzen en l’ensenyament i aprenentatge de l’ortografia en infants que cursen primària, però fent servir metodologies ben interessants i innovadores, per tal d’abandonar les tradicionals, mecanicistes i reiteratives a les quals estem acostumats.

Les faltes ortogràfiques ens persegueixen gairebé tota la vida, són aquell malson que apareix en els nostres escrits i els mestres mai trobem formes de treballar l’ortografia que resultin diferents i dinàmiques. Aquests alumnes, mitjançant la recerca i la investigació, han considerat què necessitem una nova manera d’aprendre ortografia a l’escola. El nom de Peix al Cove, em va semblar molt curiós i després d’escoltar l’exposició de les tres noies on ens explicaven el seu significat metafòric, em va semblar d’allò més interessant. Ens van explicar que el dossier va ser treballat pel seu professor (en Xavier Fontich) amb el seu fill petit, i que ara ells l’han passat a nens primària i l’han posat en pràctica.

El primer que hem va cridar l’atenció de les seves exposicions, van ser els propis alumnes d’ESO. Tots ells es mostraven interessats i motivats per allò que explicaven (era tot el que havien estat treballant durant el curs) i em va semblar fascinant la seva capacitat per expressar-se i explicar-nos allò après, no deu ser gens fàcil posar-se davant d’uns universitaris. D’altra banda, el projecte em va semblar fascinant. Crec que ells mateixos han après moltíssim fent aquesta investigació i ha sigut un molt bon recurs per part del seu mestre, per motivar-los i ensenyar-los al mateix temps ortografia a ells. Potser, la millor manera d’aprendre per un mateix és ensenyant als altres. Aquests alumnes han fet activitats a nens de primària, les han corregides i analitzat, i de ben segur que n’han après moltíssim.


Gràcies per compartir aquesta experiència amb nosaltres!








3 comentaris: