L’ortografia, normalment, no és plat de
bon gust pels alumnes. Les escoles aborden aquesta vessant de la llengua de
manera mecànica i tradicional, convençuts de no poder-ho fer de cap altra
manera. Les activitats per a treballar-la són repetitives i memorístiques,
evidentment gens funcionals.
Però, tot i això, el passat 30 de maig
vaig descobrir que ensenyar ortografia d’una altra manera és possible. Va ser
una tarda de divendres, quan uns alumnes de 4t d’ESO van explicar-nos el seu
projecte, “Peix al cove”. Es tracta d’un plantejament per a treballar
l’ortografia consistent en un conjunt d’activitats que permeten aprendre
ortografia a partir de la reflexió sobre la llengua.
El que més em va cridar l’atenció va ser
la il·lusió i el convenciment dels alumnes quan explicaven els seus projectes.
Era fàcil notar orgull i satisfacció en les seves exposicions. Més enllà del
projecte (que em sembla molt interessant com a mestra, donat la metodologia
innovadora per a treballar l’ortografia), penso que el gran encert d’aquest
projecte és la capacitat per a engrescar els alumnes i interessar-los per a
l’aprenentatge d’una de les vessants més feixugues de la llengua.
La participació en aquesta sessió m’ha
semblat molt interessant, útil i enriquidora. Penso que tant els alumnes com
nosaltres hem canviat la manera de plantejar-nos l’ortografia. Ha estat una
manera de veure com l’activitat metalingüística (parlar i reflexionar sobre la
llengua) és l’opció més desitjable per a aprendre ortografia i aprendre-la
gaudint.
Així, entenc que he de deixar a part el
bagatge d’escola tradicional que porto a la meva motxilla personal, fruit de la
meva experiència escolar, i mirar d’apropar l’ortografia d’una manera més dinàmica, motivadora i significativa als meus
futurs alumnes. S’han acabat, doncs, les tardes interminables de memorització
de paraules i regles ortogràfiques.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada