dimecres, 4 de juny del 2014

Peix al cove o com treballar l’ortografia de manera innovadora

L’ortografia, normalment, no és plat de bon gust pels alumnes. Les escoles aborden aquesta vessant de la llengua de manera mecànica i tradicional, convençuts de no poder-ho fer de cap altra manera. Les activitats per a treballar-la són repetitives i memorístiques, evidentment gens funcionals.
Però, tot i això, el passat 30 de maig vaig descobrir que ensenyar ortografia d’una altra manera és possible. Va ser una tarda de divendres, quan uns alumnes de 4t d’ESO van explicar-nos el seu projecte, “Peix al cove”. Es tracta d’un plantejament per a treballar l’ortografia consistent en un conjunt d’activitats que permeten aprendre ortografia a partir de la reflexió sobre la llengua.
El que més em va cridar l’atenció va ser la il·lusió i el convenciment dels alumnes quan explicaven els seus projectes. Era fàcil notar orgull i satisfacció en les seves exposicions. Més enllà del projecte (que em sembla molt interessant com a mestra, donat la metodologia innovadora per a treballar l’ortografia), penso que el gran encert d’aquest projecte és la capacitat per a engrescar els alumnes i interessar-los per a l’aprenentatge d’una de les vessants més feixugues de la llengua.

 Font

La participació en aquesta sessió m’ha semblat molt interessant, útil i enriquidora. Penso que tant els alumnes com nosaltres hem canviat la manera de plantejar-nos l’ortografia. Ha estat una manera de veure com l’activitat metalingüística (parlar i reflexionar sobre la llengua) és l’opció més desitjable per a aprendre ortografia i aprendre-la gaudint.
Així, entenc que he de deixar a part el bagatge d’escola tradicional que porto a la meva motxilla personal, fruit de la meva experiència escolar, i mirar d’apropar l’ortografia d’una manera més  dinàmica, motivadora i significativa als meus futurs alumnes. S’han acabat, doncs, les tardes interminables de memorització de paraules i regles ortogràfiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada