De les activitats que proposa Montserrat Fons,
una de les que més m'ha cridat l'atenció ha estat el calendari i la data.
L'autora ens parla de com dos elements que trobem quotidianament a l'aula i
que, en general, no prestem molta importància són el calendari penjat a la
paret i la data a la pissarra. Tots dos ens permeten un seguit d'activitats a
l'aula que afavoreixen tant la lectura com l'escriptura, a més de la ubicació
dels infants en el temps (data, mes i any en el que es troben els infants) i
del suport que donen com a mètode per a la organització i la presa de
consciència de les tasques a realitzar.
El calendari penjat a la classe, a l'abast dels
infants, i que pugui ser vist alhora per tot el grup classe podrà ser
l'instrument per iniciar una conversa col·lectiva, per exemple, a començament
de cada més. Podem parlar del nom del mes, del nombre de setmanes i de dies que
té, a quina estació de l'any correspon, quants dies de festa hi ha, quins
aniversaris del infants de l'aula hi ha, quines festes o activitats especials
es duran, o fins i tot recordatoris concrets. Per fer participar encara més als
infants, es poden fer anotacions en el calendari (podem començar a partir de
símbols), i a començament de setmana recordar totes les anotacions que hi hagi.
La data a la pissarra, per altra banda, també permet
a l’alumne situar-se en el temps de la mateixa manera que el calendari i pot
tenir diversos usos. Si l’escriu el mestre pot ajudar a millorar l’ortografia
dels nens i a fixar-se en escriure la data correctament al full on vagin a
treballar. Per altra banda, si l’escriuen els infants, ajuda als nens a prendre
responsabilitat (un encarregat cada setmana ha de recordar-se d’escriure la
data), es poden corregir faltes d’ortografia en veu alta, si n’hi ha, per
ajudar a altres infants si cometen sovint la mateixa falta, i pot ajudar també
a que els infants vagin prenent consciència de com s’escriuen els dies de la
setmana o els números.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada