dimecres, 23 d’abril del 2014

Passe'm llista!



És una tasca que el mestre fa diàriament a través d’una llista on està el nom de tots els seus alumnes, i que serveix per veure amb qui copta per realitzar les activitats programades.

Per cohesionar el grup classe, el mestre també pot comentar amb els seus alumnes qui falta, qui no... i d’aquesta manera també col·labora en el seu desenvolupament intel·lectual.

A part de la llista d’assistència comú, segons la organització de l’aula (racons, tallers...) a vegades també són necessàries altres llistes que permeten portar un control tant dels alumnes com de les activitats i el material d’aula.

El mestre comparteix aquests controls d’assistència amb els seus alumes, i d’aquesta manera els inicia involuntàriament a la llengua escrita (a través de la lectura dels noms...). Per tant, aquesta activitat rutinària es pot convertir en una situació d’ensenyame4nt i aprenentatge.

Font

Al llibre “Llegir i escriure per viure” s’exposen dos tipus de control d’assistència:

  • Passar llista

Aquesta activitat pot realitzar-se de diverses formes. Per exemple, a l’aula es poden penjar dos grans murals amb la frase “qui ha vingut avui” i “Qui ha faltat avui”, i a part tenir cartellets amb el nom de cada alumne per col·locar-los al mural corresponent cada dia (aquesta proposta és idònia per P4 i P5, quan els alumnes són més grans és millor que ho facin escrivint). Passar llista d’aquesta manera obliga als alumnes a diferenciar el seu propi nom de la resta (comencen a descobrir el codi escrit). El fet de portar a terme aquesta taca a l’hora d’entrada permet al mestre portar un seguiment individualitzat dels alumnes, ja que ells/es durant aquesta estona es comporten de forma més autònoma (es posen la bata, guarden la motxilla...).

  • Control d’assistència als racons, tallers,etc.

Aquesta activitat també ofereix moltes possibilitats de realització, com pot ser posar un gomet o una senyal al nom de l’alumne (que està escrit en una llista), posar una senyal a una llista doble (nom dels alumnes i activitats), apuntar en un carnet individual les dades de cada alumne (nom del racó, activitat que es realitza, data...). Com al tipus d’assistència explicat anteriorment, aquesta també permet comparar els noms propis i diferenciar-los dels de la resta de companys/es.

La realització d’aquest tipus d’activitat dia a dia permet que els alumnes millorin progressivament el seu procés d’aprenentatge de la lectura i la escriptura. Per l’altra banda, el mestre pot guiar-los en aquest procés de manera individualitzada, i d’aquesta manera es pot adonar i posar solució als problemes de lectoescriptura que poden aparèixer en alguns alumnes.

Des del meu punt de vista, s’haurien de portar a terme a l’aula moltes activitats d’aquest tipus, ja que els alumnes consoliden millor els seus aprenentatges a través de les pràctiques vivencials.

Per acabar, m'agradaria mencionar que la imatge ha sigut extreta d'un blog molt interessant que parla sobre la intervenció educativa a l'aula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada