dimarts, 22 d’abril del 2014

Coales, amb cua o sense?

Exemple 27 (pàgs. 196-197) Classe de 1r (novembre). Projecte sobre els coales. Subratllat d'informació rellevant en un text expositiu

L’activitat que he decidit comentar tracta sobre la recerca d’informació i el subratllat.
Segons l’activitat, nens de 1r van decidir fer un treball enfocat al tema “els coales” però quan van haver de respondre si tenien cua o no, no ho van saber ja que les fotografies i els dibuixos que tenien no ho deixaven gens clar. Un cop visitada la biblioteca van descobrir que existeixen un llibres que es diuen enciclopèdies on poder trobar molta informació real sobre un tema en específic. Finalment, van descobrir que els coales no tenen cua. Descoberta la incògnita, la mestra els va fer subratllar la frase de l’enciclopèdia per recordar-la.

Com a reflexió d’aquesta activitat podem dir que per tal que els nens facin bons treballs, els hem d’ensenyar a buscar bé la informació i seleccionar-la. Penso que és molt important motivar-los a fer-ho des de que són petits per tal d’ajudar-los a desenvolupar capacitats reflexives, ja que si un alumne troba una informació i la copia i pega a un Word sense reflexionar si es certa o no, no arribarà a aprendre res. Per això el mestre ha de ser qui l’ajudi a fer recerques, a ensenyar-los que no tot el que diuen algunes pàgines web o fins i tot llibres no necessàriament ha de ser cert. Poden haver variacions d’informació d’un llibre a altre, per això se’ls ha d’ensenyar a buscar bé les coses.
El fet de subratllar la informació també s’ha de comentar. Per tal que els nens puguin fer bons resums amb bona informació, subratllar es veritablement un fet que els pot ajudar. Recordo que de petit em van deixar molt clar aquesta idea i me l’ensenyaven constantment. També recordo que em deien que estava bé subratllar en un llibre o article si era nostre, si era de la biblioteca, prohibit. Amb aquesta petita experiència vull dir que estic molt a favor de subratllar sempre i quan el text sigui nostre. Una manera d’ensenyar a seleccionar bé la informació mitjançant el subratllat podria ser, demanar resums de diferents temes mitjançant articles iguals per a tots. D’aquesta manera tots podran veure què és veritablement important a subratllar i què no a l’hora de corregir o comentar en gran grup.

El text m’ha fet rumiar i he arribar a pensar que seria important treballar amb els nens diferents suports per trobar la informació. Per exemple les enciclopèdies com bé esmenta el llibre, són una bona eina per extreure gran quantitat d’informació. Això sí, també hem de mostrar als nens que poden haver enciclopèdies que es contradiguin possiblement per l’any d’edició i els canvis històrics. Per motius com aquest veig interessant treballar a l’aula aquest tema que exposa l’activitat.
Per finalitzar com a opinió personal, haig de dir que estaria bé familiaritzar els nens amb la biblioteca ja que allà hi poden trobar quantitat de llibres interessants. Podríem treballar aquesta proposta portant-los de tant en tant a la biblioteca de l’escola o fins i tot a la biblioteca del propi poble.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada