Exemple 27 (pàgs. 196-197) Classe de 1r (novembre). Projecte sobre els coales. Subratllat d'informació rellevant en un text expositiu
L’activitat que he decidit comentar tracta sobre la recerca d’informació i el subratllat.
Segons l’activitat, nens de 1r van decidir fer un treball enfocat al tema
“els coales” però quan van haver de respondre si tenien cua o no, no ho van saber
ja que les fotografies i els dibuixos que tenien no ho deixaven gens clar. Un
cop visitada la biblioteca van descobrir que existeixen un llibres que es diuen
enciclopèdies on poder trobar molta informació real sobre un tema en específic.
Finalment, van descobrir que els coales no tenen cua. Descoberta la incògnita,
la mestra els va fer subratllar la frase de l’enciclopèdia per recordar-la.
Com a reflexió d’aquesta activitat podem dir que per tal que els nens facin
bons treballs, els hem d’ensenyar a buscar bé la informació i seleccionar-la.
Penso que és molt important motivar-los a fer-ho des de que són petits per tal
d’ajudar-los a desenvolupar capacitats reflexives, ja que si un alumne troba
una informació i la copia i pega a un Word sense reflexionar si es certa o
no, no arribarà a aprendre res. Per això el mestre ha de ser qui l’ajudi a fer
recerques, a ensenyar-los que no tot el que diuen algunes pàgines web o fins i
tot llibres no necessàriament ha de ser cert. Poden haver variacions d’informació
d’un llibre a altre, per això se’ls ha d’ensenyar a buscar bé les coses.
El fet de subratllar la informació també s’ha de comentar. Per tal que els
nens puguin fer bons resums amb bona informació, subratllar es veritablement un
fet que els pot ajudar. Recordo que de petit em van deixar molt clar aquesta
idea i me l’ensenyaven constantment. També recordo que em deien que estava bé subratllar
en un llibre o article si era nostre, si era de la biblioteca, prohibit. Amb
aquesta petita experiència vull dir que estic molt a favor de subratllar sempre
i quan el text sigui nostre. Una manera d’ensenyar a seleccionar bé la
informació mitjançant el subratllat podria ser, demanar resums de diferents
temes mitjançant articles iguals per a tots. D’aquesta manera tots podran veure
què és veritablement important a subratllar i què no a l’hora de corregir o
comentar en gran grup.
El text m’ha fet rumiar i he arribar a pensar que seria important treballar
amb els nens diferents suports per trobar la informació. Per exemple les
enciclopèdies com bé esmenta el llibre, són una bona eina per extreure gran
quantitat d’informació. Això sí, també hem de mostrar als nens que poden haver enciclopèdies
que es contradiguin possiblement per l’any d’edició i els canvis històrics. Per
motius com aquest veig interessant treballar a l’aula aquest tema que exposa l’activitat.
Per finalitzar com a opinió personal, haig de dir que estaria bé
familiaritzar els nens amb la biblioteca ja que allà hi poden trobar quantitat
de llibres interessants. Podríem treballar aquesta proposta portant-los de tant
en tant a la biblioteca de l’escola o fins i tot a la biblioteca del propi
poble.
Font imatge " http://pbs.twimg.com/media/BEbeDB0CMAAJDED.jpg:large"

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada