L’activitat d’ús
literari que he escollit és un joc, el joc del penjat. He escollit aquesta
perquè crec que tot joc (ben estructurat i guiat) conta amb els elements
necessaris per a què els alumnes puguin aprendre les lliços pertinents d’una manera
activa i motivats. Utilitzant el joc com a mètode d’estudi podem aconseguir un
aprenentatge actiu. El joc fa que els continguts arribin a l’instant quan
existeix una demanda (per part dels alumnes), i el docent ha de ser hàbil i
actuar en el moment precís, oferint l’ajuda necessària per a què els alumnes
puguin resoldre els seus dubtes, les seves mancances, hipòtesis, les seves
necessitats.
Personalment, crec
el joc del penjat és un joc que s’ha de practicar amb els alumnes per diversos
aspectes:
-
Permet un aprenentatge compartit:
els alumnes aprenen amb el grup d’iguals (es corregeixen entre ells, s’ajuden,
parlen per trobar la resposta més encertada, etc.)i, a més a més, ajuda al
professor a saber quines són les necessitats dels seus alumnes, i com he dit
avanç, permet donar resposta a les preguntes que es plantegen els infants.
-
L’aprenentatge és efectiu: es
troben motivats, però alhora estan atents, ja que tenen un objectiu molt clar,
endevinar la paraula i no ser “penjats” (dibuix que va fent l’alumne que ha proposat
la paraula quan diuen una lletra que no hi és).
-
Existeix una gran participació:
tots volen dir una lletra i que sigui l’encertada. I per altra part, l’alumne
que proposa la paraula reflexiona perquè aquesta sigui lo suficient complicada
per a què no la descobreixin.
-
Possibilita aprenentatges sobre el
funcionament del codi: permet descobrir regularitats de l’escriptura, com per
exemple que després de “q” sempre hi va una “u”, que entre una “b” i una vocal
hi va la “l” o una “r”, etc.
-
Permet que els alumnes resolguin
les seves hipòtesis: poden veure que estaven equivocats, com per exemple un
alumne que pensa que totes les paraules acaben per “s” i quan s’adona que
l’ultima paraula no és una “s”, li pregunta a la mestra el perquè, i aquesta
pot aprofitar per parlar, per exemple, de la persona (plural i singular).
-
Permet que s’aventurin: quan
arriben gairebé al final del joc, quan només queden un dues o tres lletres per
endevinar, reflexionen sobre la paraula que pot ser i comproven les seves
hipòtesis, llavors depenent de les respostes, la professora pot aprofitar per
explicar la b/v, les paraules polisèmiques, o qualsevol altre aspecte de la
llengua que consideri oportú.
-
Permet contrastar els coneixements
sobre les relacions grafofòniques: és molt important que el docent aculli totes
les propostes que l’alumne fa, tant si és en forma de so com si és en forma de
lletra.
Exemple: classe de 5 anys, la mestra proposa c_______ (carnaval).
-Jordi:
La [b] (fa el so)
-Mestra:
La lletra que sona [b]..., quina, la be
alta (fa el traç en un costat de la pissarra) o la be baixa? (dibuixa el seu
traç al costat de la d’avanç). Totes dues sonen [b].
-Jordi:
No, la que es fa així. (Ho dibuixa amb el dit a l’aire.)
-Mestra:
A veure, fes-la a la pissarra!
Jordi
(Ha escrit un “p”).
-Mestra:
Ah!, la lletra “pe” que sona [p], com si fes un pet [p]. No ho havia entès bé,
jo havia entès el so [b], que és més suau. (La mestra ha posat el dit davant
dels llavis per marcar més les diferències. En Jordi també ho fa i alguns altres
nens i nenes també la imiten.) Noteu la diferència? (Deixa uns moments perquè
els alumnes ho provin.) Bé, doncs aquesta més forta, la que sona [p].
(Assenyala amb el dit el seu traç a la pissarra.) No hi és!

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada