diumenge, 20 d’abril del 2014

La importància del diàleg entre iguals com a base de l’aprenentatge significatiu.

El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural
Les nocions de bastida i parla exploratòria

En el text de Xavier Fontich es poden localitzar dues tesis; L’aprenentatge a partir de la cooperació i de l’intercanvi de coneixements, i el fet que la funció de l’escola no és transmetre coneixements sinó que fomenta l’autonomia individual i el pensament crític dels alumnes.

D'aquest article de Fontich, podem extreure diferents preguntes clau que estan implícites en el text, i que l'auto respon clarament:
  • Quina és la finalitat del diàleg entre iguals?

Fomentar l’aprenentatge a partir de la parla exploratòria, transmetre mitjançant aquest tipus de parla, les eines necessàries per tal que els nens i nenes apliquin el seu propi aprenentatge.
  • Quines són les dues nocions bàsiques pels estudis socioculturals interessats en la interacció a l’aula?

Les nocions de bastida i la parla exploratòria.
  • Quin és el paper del mestre en el procés de bastida i desenvolupament de la interacció a l’aula?

El paper del mestre es basa en fer de modelador, instructor, tutor, etc. I a més a més ha de reduir el marge de maniobra, ha de preguntar, donar feed-back i justificar els fenòmens que succeeixin.

Com a criteris d'autoritat de l'article, l'autor introdueix a l'article teories de Vigotszky, Wells, Cubero, i a més a més utilitza la metàfora de la bastida per explicar el procés d’ensenyament aprenentatge, i fa referència també a la zona de desenvolupament proper.


Personalment considero que el procés de bastida que s'explica en el text manca d'informació, ja que segons Vigotszky, no només és un procés que realitza el mestre, sinó que també intervé el conjunt de tota la classe.


Tenint en compte tot el que hem comentat a classe amb el grup, hi ha diferents aspectes que es parlen en el text, i que personalment no els entenia de la mateixa manera, o tenia una altra idea de com eren. Per exemple el procés de bastida, o el diàleg com a aprenentatge de coneixements, o el fet que la parla tingués un paper important en l’aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada