El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural
Les nocions de bastida i parla exploratòria
En el text de Xavier Fontich es poden localitzar dues tesis; L’aprenentatge a partir de la cooperació i de
l’intercanvi de coneixements, i el fet que la funció de l’escola no és
transmetre coneixements sinó que fomenta l’autonomia individual i el pensament
crític dels alumnes.
D'aquest article de Fontich, podem extreure diferents preguntes clau que estan implícites en el text, i que l'auto respon clarament:
- Quina és la finalitat del diàleg entre iguals?
Fomentar l’aprenentatge a partir de la parla
exploratòria, transmetre mitjançant aquest tipus de parla, les eines
necessàries per tal que els nens i nenes apliquin el seu propi aprenentatge.
- Quines són les dues nocions bàsiques pels estudis socioculturals interessats en la interacció a l’aula?
Les nocions de bastida i la parla
exploratòria.
- Quin és el paper del mestre en el procés de bastida i desenvolupament de la interacció a l’aula?
El paper del mestre es basa en fer de
modelador, instructor, tutor, etc. I a més a més ha de reduir el marge de
maniobra, ha de preguntar, donar feed-back
i justificar els fenòmens que succeeixin.
Com a criteris d'autoritat de l'article, l'autor introdueix a l'article teories de Vigotszky, Wells, Cubero, i a més a més
utilitza la metàfora de la bastida per explicar el procés d’ensenyament
aprenentatge, i fa referència també a la zona de desenvolupament proper.
Personalment considero que el procés de bastida que s'explica en el text manca d'informació,
ja que segons Vigotszky, no només és un procés que realitza el mestre, sinó que també intervé el
conjunt de tota la classe.
Tenint en compte tot el que hem comentat a
classe amb el grup, hi ha diferents aspectes que es parlen en el text, i que
personalment no els entenia de la mateixa manera, o tenia una altra idea de com
eren. Per exemple el procés de bastida, o el diàleg com a aprenentatge de
coneixements, o el fet que la parla tingués un paper important en l’aprenentatge.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada