dimecres, 16 d’abril del 2014

Seqüenciació didàctica i paper del mestre/a

Aquesta segona part de la introducció del llibre de Montserrat Fons està dividida en dos fragments: la seqüenciació didàctica i el paper del mestre o la mestra.

Les seqüenciacions didàctiques son la manera en què s’articulen les activitats d’ensenyament aprenentatge per aconseguir un contingut determinat, permetent així percebre com es situen unes activitats en relació a les altres i determinant la forma d’ensenyar i d’aprendre.

L’autora ens parla de la importància del treball per projectes i ens fa una proposta sobre activitats seqüenciades que facilitaran als alumnes l’aprendre tant a llegir com a escriure. En primer lloc, ens parla de la creació de situacions a l’aula on hi hagi una necessitat real d’utilitzar la llengua escrita, situacions que ens portaran a l’origen d’una seqüència didàctica sempre i quan el mestre/a ajudi a concretar l’objectiu d’allò que es farà i faciliti el desenvolupament d’uns passos a seguir per complementar l’aprenentatge: la recerca de solucions per satisfer la necessitat, la resolució per a construir els coneixements, la posada en pràctica amb experiències d’ús de la llengua escrita i finalment la reflexió que convida a tenir en compte tant el producte final com l’aprenentatge que s’ha obtingut.
Finalment, crec important el fet de remarcar el fet que, tal i com exposa Fons en aquest llibre, l’alumne sempre ha de ser conscient del que va aprenent i ha de ser protagonista del seu propi procés.

El segon fragment, tal i com he dit al principi, fa referència al paper que juga el mestre/a a l’aula. Personalment, estic totalment d’acord amb el fet que és importantissim conèixer el punt de partida de cada alumne així com oferir-li les condicions apropiades que el facin progressar cap a la zona de desenvolupament òptim (Lev Vigotsky), on el mestre juga el paper d’establir una bona comunicació dins l’aula, intervenint per a facilitar els aprenentatges i avaluant el què sigui necessari per a millorar la pràctica educativa.
Segons Montserrat Fons, el fet de conèixer el punt de partida de cada alumne esdevé una pràctica difícil i complexa, però com a bons mestres és una recerca necessària per oferir una intervenció que connecti amb el saber, el saber fer i el saber estar de cadascun dels nenes/es fent-los progressar de manera adequada.

Respecte a l’escriptura, ens fa reflexionar sobre una pràctica quotidiana que es dóna en gairebé totes les escoles i que segurament, fins ara, vèiem com una cosa habitual. Escriure a la pissarra. El mestre escriu a la pissarra i els alumnes copien... sí, òbviament és una “bona” manera d’aconseguir que aquests escriguin els enunciats de forma ràpida i efectiva en quant a faltes d’ortografia, però realment no és en cap cas un estímul per aconseguir que l’alumnat valori els intents d’escriptura i es reforci la capacitat d’autodescobriment.
En el cas de la lectura se’ns recorda la importància d’estimular als alumnes perquè s’aventurin en crear hipòtesis sobre què diu un text que estan a punt de llegir o que han llegit. Ajudar a reflexionar sobre la manera en què està escrit, buscant pistes o referents és una bona manera d’apropar als més petits a l’ interès per allò que tenen al davant, interessant-nos, com a mestres, per saber com s’ho maneguen per descobrir-ho i sobretot acceptant i valorant positivament les aportacions que facin.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada