dijous, 17 d’abril del 2014

Comentari de 4 entrades dels meus companys i companyes



El primer comentari que escric, el faig sobre una entrada que tracta dels quadrants de responsabilitats. M’ha cridat l’atenció perquè, tant a l’escola on vaig ser alumne de primària com a l’escola on he anat de pràctiques, es duia a terme. El que em sorprèn és el fet que en 20 anys aquest sistema d’assignar responsabilitats no hagi variat. Suposo que si aquestes llistes o quadrants de responsabilitats no s’han modificat durant tot aquest temps és perquè deuen funcionar prou bé. M’agradaria destacar la vessant social d’aquesta manera de gestionar les funcions de manteniment de l’aula. Amb això vull dir  que, personalment, penso que els càrrecs fan que els alumnes pensin en clau grup-classe i no com a individualitats dins d’un grup. Amb la gestió mitjançant el sistema de càrrecs, els alumnes prenen consciència de la importància que té el compliment de les seves petites responsabilitats per al bon funcionament de la classe. Personalment, això fa que els alumnes siguin més respectuosos amb els companys, els fa més responsables i autònoms. 

El segon comentari que escric tracta del fet de llegir individualment o col·lectivament. La persona que ha fet aquesta entrada, ha fet una reflexió amb la qual estic relativament d’acord. Penso que la lectura individual, per al gaudi i/o l’oci, està molt bé i és molt reconfortant. Però si canviem de context, i ho extrapolem al context escolar, on apart del gaudi prima l’aprenentatge formal, la lectura col·lectiva aporta un ventall més ampli d’aprenentatges. Això es fa palès en el bloc de LIC. Nosaltres hem format una comunitat de lectors, i llegint el que la gent escriu estic veient diversos punts de vista, que alhora em serveixen per generar nous aprenentatges. D’una altra forma aquests nous aprenentatges no serien possibles. De totes maneres, la lectura individual és el primer pas per a fer una lectura col·lectiva, com a mínim en el context escolar.  

Aquesta entrada té un interès especial per a mi. La persona que la ha escrit està molt implicada amb les comunitats d’aprenentatge, on la parla exploratòria i el diàleg són quelcom important per a generar coneixements. Trobo interessant veure la opinió d’aquesta persona, ja que, ell està veient de forma molt propera els conceptes que explica X. Fontich en el seu text. Tal com diu l’autor d’aquest comentari, jo també penso que la construcció de coneixements de forma social és una dels cavalls de batalla d’un nou enfocament educatiu. També m’ha semblat molt interessant l’enllaç que ha compartit amb nosaltres el nostre company, sobretot la que tracta dels grups interactius.  

Aquesta entrada m’ha agradat perquè descriu una activitat que sembla senzilla i que es pot fer de forma individual. Però veiem que és tot el contrari. Aquesta activitat, escriure una autorització als pares, té molts altres objectius que la simple redacció d’una carta. Per una banda, és molt important la comunicació, tan en el procés previ de la redacció com a l’hora de redactar. Abans de redactar els alumnes han de saber quin és el motiu de la redacció de l’autorització i quin objectiu té aquesta autorització. Això només ho podran dur a terme amb un diàleg amb la professora. Després d’aquest pas previ, quan els alumnes comencen a redactar, la comunicació passa a ser horitzontal. És a dir, els alumnes s’ajuden entre ells per a escriure les seves autoritzacions, solucionant els seus dubtes entre ells. Això fa que la feina col·laborativa, mitjançant el diàleg, generi nous aprenentatges per a tots els participants de l’activitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada