dilluns, 21 d’abril del 2014

L'escriptura i la lectura, dos processos interrelacionats

Per poder fer una breu explicació sobre de què tracta la introducció del llibre, partiré d'aquells punts que considero més importants o claus.

Culturalment, el processos de lectura o d'escriptura s'han estès com processos diferenciats i, es creia, que primer s'aprenia a llegir per posteriorment escriure. Tot i això, considero que hem de tenir en compte, com un punt essencial, que llegir i escriure són dos processos interrelacionats. Per això, i introduint una mica la segona part de la lectura, les activitats no les hem de fragmentar, sinó que  hem de treballar ambdós processos en una de mateixa, ja que, tots dos, fan referència a una mateixa cosa, el text escrit. La diferència doncs que s'estableix entre la lectura i l'escriptura és la relació que té cada procés amb el text escrit. Així, llegir és el procés amb el que es comprèn el text escrit, mentre que l'escriptura és el procés mitjançant el qual es produeix el text escrit.
FONT

Dins d'aquesta introducció també trobem la teoria de l'aprenentatge, emmarcada en una concepció constructivista. Aquesta entén l'aprenentatge com una construcció o representació del coneixement prèvia a causa de les xarxes  d'esquemes de coneixement. A més, perquè es dugui a terme aquest aprenentatge s'han de donar una sèrie de condicions, com que l'actitud sigui favorable, que el contingut sigui coherent, etc.

També, a la introducció tracta dos temes ja treballats a classe, com són l'evolució del desenvolupament de l'escriptura- reproducció, escriptures diferenciades, segmentació sil·làbica, segmentació sil·làbico-alfabètica i segmentació alfabètica-exhaustiva- i els diferents usos de la llengua escrita- ús pràctic, ús literari i ús científic .

Per últim, vull tractar una part molt interessant del text, que es la metodologia a tenir en compte per aprendre a escriure i a llegir. S'ha cregut, erròniament, que transmetent unes habilitats visuals, motrius i auditives ja apreníem a dur a terme aquestS processos. Realment, s'aprèn a llegir llegint i s'aprèn a escriure escrivint, és a dir, posant els nens en situacions reals d'escriptura i lectura que tinguin objectius concrets.


Com a conclusió dir que aquesta petita introducció ens aclareix conceptes bàsics i necessaris per poder comprendre adequadament la resta del llibre i ens fa adonar-nos de quina manera és com realment hem d'ensenyar aquests dos processos tan importants per a la vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada