Per poder fer una breu explicació sobre de què tracta la introducció del
llibre, partiré d'aquells punts que considero més importants o claus.
Culturalment, el processos de lectura o d'escriptura s'han estès com
processos diferenciats i, es creia, que primer s'aprenia a llegir per
posteriorment escriure. Tot i això, considero que hem de tenir en compte, com
un punt essencial, que llegir i escriure
són dos processos interrelacionats. Per això, i introduint una mica la
segona part de la lectura, les activitats no les hem de fragmentar, sinó
que hem de treballar ambdós processos en
una de mateixa, ja que, tots dos, fan referència a una mateixa cosa, el text
escrit. La diferència doncs que s'estableix entre la lectura i l'escriptura és
la relació que té cada procés amb el text escrit. Així, llegir és el procés amb
el que es comprèn el text escrit, mentre que l'escriptura és el procés
mitjançant el qual es produeix el text escrit.
![]() |
| FONT |
Dins d'aquesta introducció també trobem la teoria de l'aprenentatge, emmarcada en una concepció
constructivista. Aquesta entén l'aprenentatge com una construcció o
representació del coneixement prèvia a causa de les xarxes d'esquemes de coneixement. A més, perquè es
dugui a terme aquest aprenentatge s'han de donar una sèrie de condicions, com
que l'actitud sigui favorable, que el contingut sigui coherent, etc.
També, a la introducció tracta dos temes ja treballats a classe, com són
l'evolució del desenvolupament de l'escriptura- reproducció, escriptures
diferenciades, segmentació sil·làbica, segmentació sil·làbico-alfabètica i segmentació
alfabètica-exhaustiva- i els
diferents usos de la llengua escrita- ús pràctic, ús literari i ús científic .
Per últim, vull tractar una part molt interessant del text, que es la
metodologia a tenir en compte per aprendre a escriure i a llegir. S'ha cregut,
erròniament, que transmetent unes habilitats visuals, motrius i auditives ja
apreníem a dur a terme aquestS processos. Realment, s'aprèn a llegir llegint i s'aprèn a escriure escrivint, és a dir, posant els nens en situacions reals d'escriptura i lectura que tinguin objectius
concrets.
Com a conclusió dir que aquesta petita introducció ens aclareix conceptes bàsics
i necessaris per poder comprendre adequadament la resta del llibre i ens fa
adonar-nos de quina manera és com realment hem d'ensenyar aquests dos processos
tan importants per a la vida.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada