dijous, 17 d’abril del 2014

“S’aprèn a llegir llegint i s’aprèn a escriure escrivint” (M. Fons)

Aquest fragment inicial del llibre de Montserrat Fons, des de la pàgina 14 fins a la 28, ens introdueix en el món de l’ensenyament i l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura. Però tenint en compte que és l’inici del llibre, hem de ser conscients de la importància que té tenir una base més o menys amplia sobre aquests dos conceptes, així que aquest fragment és l’apartat teòric en el qual podem veure des de quin punt de vista tracta aquests temes l’autora i la importància que ella li dona.
Partint d’aquesta lectura, la primera idea clau que penso que és força interessant és la següent: la lectura i l’escriptura són dos processos que s’interrelacionen perquè tots dos fan referència al text escrit. Així, doncs, un procés va de la mà de l’altre ja que quan estem aprenent a escriure, també estem aprenent a llegir d’aquesta manera que un complementa i reforça a l’altre i a l’inrevés.
 La segona idea clau de la que vull tractar degut a la seva importància és que la comprensió és un aspecte molt important, encara més que la pròpia descodificació, ja que perquè s’esforça la gent en llegir de manera mitjanament àgil si després no s’entén allò que s’ha llegit? Des del meu punt de vista crec interessant, com a futurs mestres, fer-nos aquesta pregunta ja que hi ha moltes pràctiques docents que s’estan portant a terme actualment que és millor aquell individu que llegeixi més ràpid que no qui comprengui millor el que hi diu el text. Personalment, penso que aquest és un aspecte a millorar i que nosaltres podem tractar amb els alumnes i fer-los veure la importància d’entendre el text deixant de banda la rapidesa en quant a la descodificació. Llegir no és una cursa que has de guanyar, sinó un text que has de comprendre per entendre el seu significat.
 Font

La tercera idea clau d’aquest fragment de llibre, és la concepció constructivista. Aquesta perspectiva de l’aprenentatge es podria lligar amb la idea que apareix en l’article de Xavier Fontich (que ja vam llegir), en el qual se’ns parla del concepte de bastida. Així que si nosaltres (mestres) o els iguals (companys de l’aula) construïm una gran bastida, la qual ajudi a progressar a tots i cadascun dels infants, és pot complementar amb la concepció constructivista, i d’aquesta manera potenciar o fomentar la col·laboració i tot el que implica la teoria ja anomenada de l’aprenentatge.
Finalment, citar una afirmació de l’autora que apareix en el llibre i que crec interessant recordar  per ser conscients del procés d’aprenentatge el qual moltes vegades sembla tant obvi que oblidem: “s’aprèn a llegir llegint i s’aprèn a escriure escrivint”.
Fonts externes:
- Concepció del constructivisme.
- El constructivisme i les seves tendències. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada