Aquest
fragment inicial del llibre de Montserrat Fons, des de la pàgina 14 fins a la
28, ens introdueix en el món de l’ensenyament i l’aprenentatge de la lectura i
de l’escriptura. Però tenint en compte que és l’inici del llibre, hem de ser
conscients de la importància que té tenir una base més o menys amplia sobre
aquests dos conceptes, així que aquest fragment és l’apartat teòric en el qual
podem veure des de quin punt de vista tracta aquests temes l’autora i la
importància que ella li dona.
Partint
d’aquesta lectura, la primera idea clau que penso que és força interessant és
la següent: la lectura i l’escriptura són dos processos que s’interrelacionen
perquè tots dos fan referència al text escrit. Així, doncs, un procés va de la
mà de l’altre ja que quan estem aprenent a escriure, també estem aprenent a
llegir d’aquesta manera que un complementa i reforça a l’altre i a l’inrevés.
La segona idea clau de la que vull tractar
degut a la seva importància és que la comprensió és un aspecte molt important,
encara més que la pròpia descodificació, ja que perquè s’esforça la gent en
llegir de manera mitjanament àgil si després no s’entén allò que s’ha llegit?
Des del meu punt de vista crec interessant, com a futurs mestres, fer-nos
aquesta pregunta ja que hi ha moltes pràctiques docents que s’estan portant a
terme actualment que és millor aquell individu que llegeixi més ràpid que no
qui comprengui millor el que hi diu el text. Personalment, penso que aquest és
un aspecte a millorar i que nosaltres podem tractar amb els alumnes i fer-los
veure la importància d’entendre el text deixant de banda la rapidesa en quant a
la descodificació. Llegir no és una cursa que has de guanyar, sinó un text que
has de comprendre per entendre el seu significat.
La
tercera idea clau d’aquest fragment de llibre, és la concepció constructivista.
Aquesta perspectiva de l’aprenentatge es podria lligar amb la idea que apareix
en l’article de Xavier Fontich (que ja vam llegir), en el qual se’ns parla del
concepte de bastida. Així que si nosaltres (mestres) o els iguals (companys de
l’aula) construïm una gran bastida, la qual ajudi a progressar a tots i
cadascun dels infants, és pot complementar amb la concepció constructivista, i
d’aquesta manera potenciar o fomentar la col·laboració i tot el que implica la
teoria ja anomenada de l’aprenentatge.
Finalment, citar una afirmació de l’autora que apareix en el llibre i
que crec interessant recordar per ser
conscients del procés d’aprenentatge el qual moltes vegades sembla tant obvi
que oblidem: “s’aprèn a llegir llegint i s’aprèn a escriure escrivint”.
Fonts
externes:
- Concepció del constructivisme.- El constructivisme i les seves tendències.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada