dijous, 17 d’abril del 2014

Tots parlem, tots ens entenem, tots aprenem.

Una activitat d'ús pràctic: l'assemblea de classe

L'activitat que jo he escollit, està dins del grup de les activitats d'ús pràctic. L'assemblea de classe, és una activitat inspirada en la metodologia de Freinet. Aquesta metodologia potencia la participació dels alumnes en la presa de decisions, creant així una escola viva. També és una metodologia que contempla la diversitat com un element important i respecta l'estadi en què es troba l'alumne.

L'assemblea és una molt bona oportunitat per implicar als alumnes en els processos d'aprenentatge, ja que els implica en el dia a dia de l'escola. Però no és solament una bona oportunitat per això, també és un bon moment per desenvolupar d'altres aspectes i competències. Dintre d'aquests altres interessos és clar que unes de les competències que ens dóna oportunitat de treballar són les comunicatives i lingüístiques: parlar, llegir, escriure. No solament ens podem quedar aquí, també és una bona oportunitat de realitzar aspectes relacionats amb l'avaluació, en tots els sus espectres.
Al llarg de l'assemblea de classe es donen moments perquè el mestre pugui observar la desimboltura dels alumnes, en temes com l'expressió parlada o l'escrita, però també és un moment on apareix l'avaluació mútua entre ells mateixos d'una forma espontània.

Font
Aquesta és una de les raons per les quals he escollit aquesta activitat, ja que l'he relacionat amb la part de lectura que he realitzat del llibre de Montserrat fons (1999), els criteris d'avaluació.

Les activitats que ens proposa Montserrat Fons, són activitats que trobem molt habitualment a les escoles que realitzen aquest tipus de pràctica d'una forma regular: Recollir propostes de temes per a l'assemblea, vertebrar l'assemblea a partir d'aquestes propostes i de les que tingui el mestre/a, recollir els acords en una acta ben visible per a tots els alumnes per poder respectar-los i dur-los a terme.

Com exposa la mateixa autora, el fet de recollir els temes que interessant als alumnes de forma avançada posa aquests en una situació d'escriptura espontània i totalment autònoma. Aquest fet és, possiblement, la millor manera de veure el domini dels alumnes de l'escriptura. Tant per part del mestre/a com de la resta de companys. N el moment de l'assemblea es posen en joc d'altres característiques que també ajuden en aquest procés d'avaluació, com per exemple les estratègies de lectura: creació d'hipòtesi, descodificació, inferències, comprovació, abstracció de la idea principal, resum, etc. (Fons, M. 1999).

Font
Per a mi és un fet important que implicar als alumnes en tots els processos que envolten a l'escola, provoca que sentin com part d'ells aquests processos. Això provoca un grau de motivació que ajuda a la construcció d'un aprenentatge realment útil. Uns dels millors elements, dels que disposem, per provocar aquesta reacció és l'assemblea de classe.





Enllaç interessant:

Bibliografia:


Fons, M. (1999): Llegir i escriure per viure, alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l'aula. Barcelona: Ed. La Galera col. Deixeu-los llegir.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada