Una
activitat d'ús pràctic: l'assemblea de classe
L'activitat
que jo he escollit, està dins del grup de les activitats d'ús
pràctic. L'assemblea de classe, és una activitat inspirada en la
metodologia de Freinet. Aquesta metodologia potencia la participació
dels alumnes en la presa de decisions, creant així una escola viva.
També és una metodologia que contempla la diversitat com un element
important i respecta l'estadi en què es troba l'alumne.
L'assemblea
és una molt bona oportunitat per implicar als alumnes en els
processos d'aprenentatge, ja que els implica en el dia a dia de
l'escola. Però no és solament una bona oportunitat per això, també
és un bon moment per desenvolupar d'altres aspectes i competències.
Dintre d'aquests altres interessos és clar que unes de les
competències que ens dóna oportunitat de treballar són les
comunicatives i lingüístiques: parlar, llegir, escriure. No
solament ens podem quedar aquí, també és una bona oportunitat de
realitzar aspectes relacionats amb l'avaluació, en tots els sus
espectres.
Al
llarg de l'assemblea de classe es donen moments perquè el mestre
pugui observar la desimboltura dels alumnes, en temes com l'expressió
parlada o l'escrita, però també és un moment on apareix
l'avaluació mútua entre ells mateixos d'una forma espontània.
| Font |
Aquesta
és una de les raons per les quals he escollit aquesta activitat, ja
que l'he relacionat amb la part de lectura que he realitzat del
llibre de Montserrat fons (1999), els criteris d'avaluació.
Les
activitats que ens proposa Montserrat Fons, són activitats que
trobem molt habitualment a les escoles que realitzen aquest tipus de
pràctica d'una forma regular: Recollir propostes de temes per a
l'assemblea, vertebrar l'assemblea a partir d'aquestes propostes i de
les que tingui el mestre/a, recollir els acords en una acta ben
visible per a tots els alumnes per poder respectar-los i dur-los a
terme.
Com
exposa la mateixa autora, el fet de recollir els temes que
interessant als alumnes de forma avançada posa aquests en una
situació d'escriptura espontània i totalment autònoma. Aquest fet
és, possiblement, la millor manera de veure el domini dels alumnes
de l'escriptura. Tant per part del mestre/a com de la resta de
companys. N el moment de l'assemblea es posen en joc d'altres
característiques que també ajuden en aquest procés d'avaluació,
com per exemple les estratègies de lectura: creació d'hipòtesi,
descodificació, inferències, comprovació, abstracció de la idea
principal, resum, etc. (Fons, M. 1999).
| Font |
Per
a mi és un fet important que implicar als alumnes en tots els
processos que envolten a l'escola, provoca que sentin com part d'ells
aquests processos. Això provoca un grau de motivació que ajuda a la
construcció d'un aprenentatge realment útil. Uns dels millors
elements, dels que disposem, per provocar aquesta reacció és
l'assemblea de classe.
Enllaç
interessant:
Bibliografia:
Fons,
M. (1999): Llegir i escriure per viure, alfabetització inicial i ús
real de la llengua escrita a l'aula. Barcelona: Ed. La Galera col.
Deixeu-los llegir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada