En aquest apartat de la introducció, trobem dos explicacions: la primera fa referència a la seqüenciació didàctica i la segona al paper del mestre i la mestra.
Seqüenciació
didàctica
Per tal de
contextualitzar a les persones que no estiguin familiaritzades amb
aquest camp, dir que la seqüenciació didàctica és la manera com
articulem les diverses activitats d'ensenyament i d'aprenentatge per
tal de que els alumnes puguin assolir un determinat contingut.
Fonts Esteve, M.
(1999) en mostra en aquest apartat un ordre lògic en el qual dur a
terme les seqüenciacions, pertint de la creació de situacions reals
fins arribar a una reflexió / valoració final on els alumnes
siguin conscients del procès realitzat al llarg de l'activitat.
Destacar la
seqüència didàctica com un conjunt d'activitats per dur a terme
un aprenentatge significatiu, basat en experiències reals, de
col·laboració, diàlegs, debats, agrupacions diferents... A més,
és necessari que no atomitzem l'aprenentatge, hem d'intentar
generar-lo de forma integrada.
Per finalitzar amb
aquest apartat, és interessant plantejar-li a l'autora una qüestió
que ha sorgit: Què passa amb el temps físic?
El paper del
mestre i la mestra
El mestre o la
mestra dins l'aula ha de ser un model a seguir. Hem de generar
una modelització on els alumnes prenguin al mestre o la mestra com a
referent i com a persona a qui imitar. Com és obvi i tal i com podem
pensar, també és important que els alumnes ha casa tinguin
referents i altres agents de modelització. Pares i mares que
llegeixin davant dels seus fills, que prenguin notes, o escriguin
idees per ensenyar als fills la importància d'aquests actes.
Per iniciar als
alumnes en l'aventura de llegir i d'escriure, és interessant que el
mestre i la mestra sàpiguen quin és el punt de partida dels
alumnes per tal de poder donar un aprenentatge al nivell que es
necessita a l'aula. Així com és important que el mestre o la mestra
recondueixin les preguntes dels alumnes per generar aprenentatge.
Amb aquestes tres
idees claus, és pot produir un bon ensenyament i aprenentatge de la
llengua escrita i de la lectura. Només calen ganes, motivació i
donar la importància necessària a aquests aspectes.
Sorgeix doncs una
nova pregunta per a l'autora: Què passa si el mestre o la mestra
no està motivat?
I per a tots els
altres, una idea que se'ns va ocórrer: La llibreta de les idees.
Que els alumnes tinguin la seva llibreta on escriure, anotar, fer
gargots, prendre notes, idees o problemes. D'aquesta manera, de forma
natural, ells escriuen, practiquen i fomenten l'escriptura en el seu
dia a dia sense tenir la por de que allò serà avaluat o corregit.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada