diumenge, 20 d’abril del 2014

El mestre: guia, motivador, model a seguir ...

En les pàgines de la 33 a la 50 del llibre de Montserrat Fons es parla directament de dos temes, la seqüenciació didàctica i el paper del mestre.

La tesis més extraïble de la primera part és que la seqüència didàctica és vista com una articulació d'activitat per assolir el contingut. En el llibre se'ns presenten diferents punts que poden estar dintre d'una seqüenciació com són:
  1. La creació de situacions a l'aula amb necessitats reals d'utilitzar la llengua escrita.
  2. Recerca de solucions per satisfer la necessitat.
  3. Resolució
  4. Experiència d'ús de la llengua escrita
  5. Reflexió sobre el procés i els resultats obtinguts.
En veure aquest llistat fet ens pot sorgir la pregunta de si donarà temps a fer aquest tipus de seqüenciació a l'aula perquè el procés és molt llarg i complex. A aquestes característiques del procés s'han de sumar les dificultats que puguin sorgir per la part individual de cada alumne i el temps que s'ha de dedicar a aquesta resolució.

Des del meu punt de vista aquest tipus de seqüenciació pot ser adaptada a les necessitats d'un grup classe en específic perquè cada grup d'alumnes té unes característiques especials que la defineixen. El més important ha de ser que els alumnes assoleixin l'aprenentatge de l'escriptura i la lectura d'una manera que els ajudi a entendre el procés i la importància d'aquest.

L'altre apartat que trobem és el paper del mestre. En ell podem veure les diferents finalitats que ha de tenir en l'aprenentatge de l'escriptura i la lectura.

La primera que trobem és saber conèixer el punt de partida de cada alumne. Trobem moltes dificultats en aquesta finalitat perquè el mestre ha de ser capaç d'identificar cada punt de partida, és ha dir, cada cas particular que es troba a l'aula. A aquesta dificultat també se li suma la variable temporal com passava al cas de la seqüenciació didàctica. El tret més indispensable per aconseguir captar aquesta primera finalitat és una bona estimulació en els dos aspectes a fixar-se com són l'escriptura i la lectura per poder veure les reaccions i els resultats de les situacions que es desenvolupin.

La segona finalitat és intervenir per facilitar aprenentatges. El mestre ha d'originar reptes als alumnes que sàpiga que són assequibles pel seu nivell o punt de partida perquè ells mateixos puguin avançar. També ha d'orientar cap a la solució. Aquesta finalitat a vegades posa en dificultats al mestre o el confon. A l'aula se'ns va comentar un exemple d'un mestre que deia que sempre volia dir la solució als alumnes però que mai la dona, de cap problema que es plategin, aquest tipus de comportament podria ser perjudicial des del meu punt de vista perquè alguns alumnes, sobretot els que tenen més dificultats podrien deixar de plantejar-se dubtes pel fet que el mestre no els demanes alguna solució.

Després ens trobem que el mestre ha de saber avaluar però aquest apartat es veurà més endavant del llibre.


Per últim veiem que l'autora posa molta importància en el model dóna el mestre a l'alumne. Els nens des de ben petits aprenen imitant als seus models de referència pel que es important que el mestre llegeixi i escrigui davant dels alumnes, que exposi els seus dubtes o que expliciti la complexitat de l'acció que s'està produint. Un exemple el podem trobar quan la mestra escriu a la pissarra, Montserrat Fons ens insta a fer servir frases de dubte com “Ho veieu ben escrit?” o similars per fer partícip a l'alumnat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada