diumenge, 20 d’abril del 2014

L'organització com a recurs bàsic per aprendre

En aquest fragment del llibre de Montserrat Fonts anomenat "Llegir i escriure per viure", se'ns explica com podem organitzar l'espai, el temps, els materials, i els alumnes per tal d'afavorir un bon clima d'aprenentatge, amb la finalitat d'assolir les competències tant lingüístiques com comunicatives.

Primer de tot, se'ns mostren diferents formes d'organitzar socialment l'aula, és a dir, d'agrupar l'alumnat. Si les activitats proposades tenen la finalitat de posar en comú uns objectius o diferents aspectes treballats prèviament, els alumnes poden agrupar-se en gran grup; si es volen realitzar activitats cooperatives o de debat, la millor manera de distribuir els alumnes seria en grups reduïts d'aproximadament quatre o cinc persones; i, si volem fomentar l'autonomia dels alumnes, la forma més adequada d'organitzar-los seria individualment, ja que així arriben a un grau més alt de concentració i treballen sobre les seves capacitats.

Tot seguit, se'ns parla de l'espai, ja que aquest també es pot organitzar de diferents formes segons les activitats que s'han de portar a terme. Una de les maneres d'organitzar l'espai seria en forma circular, ja que fomenta d'intercanvi de punts de vista i de coneixements (sobretot en gran grup); una altra manera seria per racorns (en grups reduïts), ja que d'aquesta manera es creen diferents ambients de treball en una mateixa aula; l'última manera que se'ns explica és que els alumnes estiguin cadascú a la seva taula o lloc de treball (treball individual).

També, se'ns exposa la idea que el temps es pot classificar de dues maneres: el temps necessari per aprendre a llegir i escriure i el temps necessari per realitzar una activitat. El primer cas va evolucionant amb el temps, és a dir, es comença a establir aproximadament als sis anys (alguns nen/es ho poden fer abans o després, no és exacte) i s'aconsegueix al llarg de tota la vida; en canvi, el segon cas pot tenir una durada d'entre 10 minuts i una hora i mitja, depenent del tipus d'activitat que es vulgui realitzar, i tenint en compte variables com el grup d'alumnes que farà aquella activitat i el tipus d'aquesta o les situacions espontànies que es poden donar entremig (dubtes, debats...).

Per acabar, l'autora també fa una organització dels diferents materials que hi poden haver en una aula. Podem trobar el material escolar bàsic, que fa referència a tots aquells estris cotidians de l'escola (maquinetes, llapissos, gomes, carbonets, guixos, ordinadors...). No obstant, també s'ha de tenir en compte que existeix un altre tipus de material (com els cartronets amb els noms dels alumnes) que serveix com a referència per l'aprenentatge. A més, el tipus de lletra a l'hora d'escriure també és un referent pels alumnes, ja que ells han de saber diferenciar-los per tal de millorar en la seva escriptura i lectura, tot i que la cal·ligrafia no és l'aspecte més important.

He de dir, que aquest fragment de la lectura pot arribar a ser molt útil per els mestres que tot just comencen a exercir la seva professió però també pels que ja porten molts anys treballant, ja que se'ns explica d'una forma molt entenedora diferents maneres d'organització general que pot tenir una aula, i això es un fet que no se'ns hauria d'oblidar com a mestres. Tenir un gran ventall de possibilitats per treballar amb els alumnes afavorirà el fet que aquests aprenguin i es desenvolupin millor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada