En primer lloc, cal deixar clars els objectius
que es volen adquirir amb aquestes pràctiques que esmento a continuació. El que
es vol aconseguir, és que s’entengui la lectura com un doble moviment; del
lector amb el text, i del text al lector.
També es pretén descobrir l’articulació entre el sentit literal i el
sentit inferencial del text. I per últim, es vol valorar la interpretació i la
construcció de coneixements de manera conjunta.
PRÀCTICA 1: PROCESSOS COGNITIUS
IMPLICATS EN LA LECTURA.
PRÀCTICA 2: Interactuar per millorar
la interpretació dels textos
PRÀCTICA 3: La lectura literària i la
construcció d’un punt de vista
1. Tesi que es defensa:
PRÀCTICA 1: En el text es defensa que l’acció
de llegir no només implica desxifrar un codi, sinó que a més a més també
intervé la capacitat de formular hipòtesis, la capacitat d’extreure idees clau,
ser capaç d’anticipar-se al text, etc.
PÀCTICA 2: En el text s’explicita repetidament
la importància de la llengua i la conversa en els processos d’ensenyament
aprenentatge.
PRÀCTICA 3: La idea que pretén defensar
l’autor es basa en si la lectura ens fa més importants o més bones persones.
2. Títol alternatiu:
El títol que proposo per aquesta primera
pràctica és: “L’ambigüitat de la lectura.”
3. Preguntes clau que respon l’autor en el text i respostes:
PRÀCTICA 1:
·
Com es defineix l’acció de llegir?
“ Llegir és una
activitat complexa en la qual no només s'ha de desxifrar intervé el codi, sinó
també altres aspectes com són la capacitat de fer hipòtesis, anticipacions,
extreure les idees principals o fer inferències.”
PÀCTICA 2:
·
Qué comporta la conversa?
“Conversar va més enllà de parlar amb
l’altre; conversar vol dir capacitat d’escoltar aquest altre i prendre en
consideració el seu punt de vista. Només d’aquesta manera s’aconsegueix que la
comunicació tingui qualitat.”
PRÀCTICA 3:
·
Ens fa més savis, llegir? Ens fa més importants?
Ens fa més bons?
“Si la lectura
exigeix un retorn del pensament sobre ell mateix i, en conseqüència, un procés
d’interpretació que mai no es pot donar per tancat, hem de pensar que llegir
comporta adoptar perspectives diferents. Potser no es tracta de capgirar el
propi punt de vista, però podem pensar que obrir-se a noves perspectives està
relacionat amb la capacitat de comprendre les dels altres.”
4. Idees clau implícites que cal ampliar:
Una de les idees claus que hi ha en el text és
la importància del model de lector interactiu en l’educació. Aquest model és
clau per tal d’aconseguir un bon aprenentatge, ja que és una interacció entre
el lector i el seu context.
Una altra idea clau que apareix en el text fa
referència a que la llengua és l’eina que tenim per pensar de manera conjunta.
En l’última pràctica es planteja si la lectura
ens ajuda a ser millors com a persones i
més importants.
5. Reflexió:
Personalment considero que la lectura apart de
ser un procés complex, també fomenta la imaginació, la creativitat, i ens
permet viatjar a diferents llocs sense moure’ns de casa. Considero que la
lectura és molt important, ja que també és un mitjà d’aprenentatge molt
enriquidor.
Un altre aspecte que m’ha agradat és la
importància de la conversa en els processos d’aprenentatge, ja que és important
intercanviar opinions, discutir-les, fer aportacions, etc.
Considero que la lectura permet adoptar
diferents punts de vista, i entendre o tenir més empatia envers diferents contextos
en els quals no hi estem immersos. Això és important per créixer intel·lectualment,
i emocionalment. Amb la lectura podem comprendre millor diferents situacions
externes a nosaltres i diferents punts de vista. Això permet ser més
comprensius i veure des de diferents perspectives situacions adverses a
nosaltres mateixos.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada