divendres, 25 d’abril del 2014

Biblioteca escolar, segona activitat.

  1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
    1. Pràctica 1?
Tres models de processos a l’hora de la lectura: ascendent, desxifrar el text; descendent, comprensió de la lectura; interactiu, combina els dos, de forma que el lector intervé.
    1. Pràctica 2?
Reflexió i interacció envers els textos com a font d’aprenentatge.
    1. Pràctica 3?
La lectura com a ajuda per a la construcció del coneixement.
  1. Quin títol alternatiu proposaríeu?
L’ensenyament a través dels textos. Lectura com eina de coneixement.


  1. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
- Quins processos cognitius es duen a terme en la lectura?
La veritat és que no, hi ha diferents processos de lectura segons si el nivell és més cognitiu, o rep ajuda, intervé el lector o simplement llegeix i interpreta.
- Quines característiques haurien de tenir les situacions d’ensenyament aprenentatge en un centre educatiu?
  1. L’alumne ha de compartir inquietuds i dubtes amb el mestre.
  2. Totes les àrees del currículum han d’ensenyar quin ús fan de la llengua quan transmeten continguts.
  3. Els alumnes han de poder relacionar els nous temes que es presenten amb l’experiència personal.
  4. S’ha d’afavorir un pensament complex. Les situacions-problema que es presenten han de suposar un repte cognitiu important.
  5. S’ha d’ensenyar a través de la conversa.
- Com podem organitzar el debat sobre els textos narratius?
- Perquè és tan útil la lectura per a l’aprenentatge?
La lectura ofereix un procés de reflexió continu, sobre el qual es pot treballar quasi bé tot l’aprenentatge i podem fomentar la reflexió i la motivació de l’alumnat. A més a més tota reflexió a partir de la lectura és vàlida, totes les aportacions de l’alumnat són correctes, hi ha mil interpretacions, mils punts de vista, i la lectura ajuda a construir el seu punt de vista i no només això sinó reflexionar sobre aquest i a saber el perquè ha escollit aquest camí.


  1. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
La informació del text crec que és molt correcte i molt útil, i que tot professor hauria de conèixer, però em quedo amb la mateixa sensació que la setmana passada. Són textos teòrics molt útils, però no trobem cap cas pràctic. La teoria és correcte, però tota teoria per a ésser corroborada necessita estar complementada de casos pràctics, i casos pràctics en diferents contextos per a poder adquirir un balanç de l’eficàcia d’aquests mètodes i d’aquestes formes d’aprenentatge. D’altra banda la informació que es mostra és molt completa, però els casos pràctics, a més a més, ajudarien a comprendre com realment això es porta a l’aula i com han arribat a les conclusions que ens mostren.
  1. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
    1. Idees prèvies personals?
La idea prèvia més rellevant és la del joc del diccionari. Explicat a l’entrada anterior amb l’etiqueta número 54.
    1. Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?

Actualment existeixen molts continguts a la web d’estudis que s’han realitzat, de com fomentar l’aprenentatge a través dels textos, amb necessitats educatives especials etc. He recuperat un text que fa temps vaig consultar, per la integració lingüística a través dels textos dels nouvinguts. És força extens. Deixo l’enllaç per si el voleu consultar. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada