Després de fer una ullada a les propostes de treball a l’aula referides a
l'ùs pràctic que fa Montserrat Fons al seu llibre titulat “Llegir i escriure per
viure” he de remarcar una idea clau que fa l’autora del llibre: “La idea fonamental de les propostes de
treball a l’aula que plantegem és convertir
totes les experiències d’ús quotidià de la llengua escrita en situacions
d’aprenentatge per als nens i nenes de la classe. És a dir, apropar aquest ús
habitual de la llengua escrita a l’alumnat i fer-lo participar d’aquest ús,
perquè tot fent servir la llengua escrita, amb l’ajuda de l’adult, vagi
apropant-se del seu coneixement.” Penso que l’autora parla d’una idea molt
important, la qual, haurem de fomentar a l’aula situacions d’aprenentatge per
treballar l’ús de la llengua escrita en experiències quotidianes. Un element
clau que es fa servir constantment és el treball amb els noms propis dels nens
i nenes de l’aula pel fort component afectiu que té.
Montserrat Fons exposa diferents propostes relacionades amb situacions que
desenvolupin el treball amb els noms propis, d’aquestes diverses propostes,
vull destacar una d’elles: el control d’assistència de l’alumnat a l’aula. Com
exposa l’autora al llibre és una tasca que es realitza diàriament i és
important per fer un seguiment de grup i individual (saber qui participarà a
les activitats de classe, si algú esta malalt, si és l’aniversari d’algun nen, etc.) Aquest fet esta vehiculat amb la llengua escrita ja que cal llegir els
noms dels nens i nens de la classe i resultarà útil per iniciar el llenguatge
escrit.
Cal dir, que he agafat aquesta experiència perquè és una situació d’aprenentatge
coneguda què, gracies a les practiques que vaig fer al cicle superior d’educació
infantil a P3, vaig poder experimentar el treball de la llengua escrita que
feien a l'aula, i una de les activitats era aquesta. A la classe on estava de pràctiques
tenien un mural, on, a una banda, havia una fotografia de l’escola i, a l’altra
banda, una fotografia d’una casa, al costat del mural hi tenien una capseta
on estaven guardades les cartolines amb els noms dels nens i nenes. Els nens
eren els responsables de passar ells mateixos la llista, repartien un nom a
cada nen, ells tenien que llegir-ho i posar-lo a la part de casa o escola.
Aquesta activitat es feia diàriament a primera hora del matí quan feien la
rotllana del “Bon dia”. Ells havien de mirar el nom del nen i dir si estava a
classe o no, comentaven si faltava algú, els motius de per què. També a primera
hora del matí, seguidament desprès de passar llista, anaven al mural del temps
i posaven quin temps feia (també tenien unes cartolines amb dibuixos del sol,
núvols, pluja, etc. amb el nom de que era cada cosa sota). Aquestes activitats
eren molt profitoses i es podia apreciar com distingien lletres i síl·labes,
les situacions que propiciava l’activitat eren essencials per l’adquisició del
funcionament del codi. Em va semblar molt interessant com els alumnes
descobrien que el seu nom tenia la mateixa lletra del seu company, és a dir,
com van adquirint nous coneixements i reestructurant-los.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada