Dels tres tipus de propostes he
decidit escollir-ne una que fa referència a l’ús pràctic, que és la de pertinença d’objectes. Les d’aquest
tipus m’han semblat molt interessants, sobre tot pel fet que sense haver de
realitzar cap activitat en concret ja s’està treballant la lectoescriptura de
manera quotidiana i inconscient.
Abans d’aprofundir amb la que he
escollit, però, m’agradaria mencionar breument la idea d’ensenyar a llegir i escriure a partir del nom propi. Com ella diu “té
un fort atractiu pel seu component afectiu” i per tant representarà un exercici
motivador. De fet, reflexionant-hi, a mi també em sorprèn que abans no es fes
així i s’apostés per un mètode més descontextualitzat i conseqüentment menys
significatiu. Font imatge 1
Centrant-nos ara ja amb la proposta
d’ús pràctic, crec que el més important és que sorgeix d’una necessitat. Fons ens relata una situació en què
davant del dubte a qui pertany un dels esmorzars, els alumnes comencen a parlar
i argumentar quin seria el millor mètode per tal de solucionar-ho, de tal
manera que topen amb la idea d’escriure el seu nom a l’esmorzar de cadascú. En tot aquest procés els acompanyarà el/la
mestre/a, tant per promoure aquesta conversa, com per posteriorment
ajudar-los a llegir i escriure el seu nom i els dels seus companys, explorant
així quins són els seus coneixements previs.
Una de les maneres de posar en
pràctic aquest aprenentatge seria a l’hora de repartir treballs o fulls que continguin els nom de cada un dels
alumnes. Qui els entregui haurà de fer l’exercici de llegir-los i
identificar de qui són, però al mateix temps els companys s’alliçonaran sobre
com s’ha d’escriure, potenciant així l’avaluació mútua. De fet, aquesta és una
tasca que devem haver fet tots, i que jo recordo amb especial afecte, ja que
suposava una responsabilitat i et senties important.
Per últim, com l’autora, voldria
reflexionar sobre com s’han d’identificar
els penjadors. Personalment crec que és millor utilitzar el nom de l’
infant. Si pensem en què les lletres són de fet símbols, però que en conjunt
formen paraules a les quals atorguem un significat, tenen la mateixa funció que
un símbol escollit aleatòriament. És més, el fet de desprendre el significat
que té normalment una pilota per tal d’identificar-la amb un company de classe és
un esforç que ens podríem estalviar i optar per aprendre com s’escriu el nostre
nom, quelcom que haurem de saber forçosament durant la nostra vida.
Penjadors amb els noms dels infants (Font imatge 2)
Penjadors amb dibuixos, un per a cada alumne


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada