divendres, 25 d’abril del 2014

Fem llistes!

Ingredients Pastís
- Iogurt de llimona
- Ous
- Farina
- Oli
- Llevat
- Birutes de xocolata

Jocs del pati
- Pilla pilla
- La xarranca
- Saltar a corda
- Cuit i amagar
- Pica paret
- ...


Llistes tancades i llistes obertes. Les llistes són una bona oportunitat perquè els aprenents de llegir i escriure participin en la confecció i en el seu ús1. A més a més cada nom es pot llegir sol i té plenament sentit.
Tenir a l'aula una secció dedicada a les llistes pot ser interessant ja que podem fer treballs on tots els alumnes participin. Les llistes tancades poden ser elaborades en petits grups; ingredients per fer un pastís, material que comprar per una activitat, etc... Per contra, les llistes obertes poden romandre a l'aula i ser ampliades i modificades pels alumnes de forma individual; programes de televisió, material que falta, coses que cal portar per anar a colònies, etc...

Les llistes són positives ja que permeten una exercitació de noms potenciada per la significació d'aquests. A més tenen una funció real, fet que permet als alumnes veure-hi un sentit real i un ús pràctic. Les llistes engloben paraules amb una vinculació concreta, fet que els ajuda a desxifrar el codi amb més facilitat degut a l'associació i agrupació de paraules d'un mateix camp semàntic.

Finalment, és interessant saber que amb les llistes cada alumne pot participar-hi, és tant vàlid que un alumne hi escrigui un nom com que n'hi posi quatre, el més important és que cada alumne senti que hi ha participat i que ha format part de la tasca. D'aquesta manera, cadascú pot treballar al seu nivell.  


________
1 Fonts Esteve, M. (1999) Llegir i escriure per viure. Barcelona: La Galera. (pàgina 170)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada