La proposta d'activitat que he escollit es troba dins de les propostes referides a l'ús pràctic. De totes aquestes, he escollit la que fa referència al calendari. Després de llegir-la, he vist que és un recurs que es pot utilitzar per treballar molts altres aspectes, excloent els dies de la setmana, els mesos de l'any, etc. ja que resulta obvi.
Montserrat Fons destaca que és important dedicar a cada mes un full, i que cada dia disposi de l'espai suficient per poder fer-hi anotacions, tots aquests requisits són essencials, però sense oblidar-nos que ha de ser gran perquè tots els alumnes ho vegin des de qualsevol punt de la classe. A més, l'autora explica que en els espais destinats a fer anotacions, els alumnes poden assenyalar el dia del seu aniversari, alguna festa important...
Despres d'aquesta introducció sobre el calendari, Fons divideix el seu discurs en quatre apartats que són els següents:
1. Al començament de mes
L'autora explica que cada vegada que canviem de mes, pot servir d'oportunitat per establir una conversa amb tot el grup classe i parlar sobre: el nom del mes, les setmanes i els dies que té, les estacions de l'any, recordatoris sobre responsabilitiats: dies que s'ha de portar la bossa de piscina, la bata, els aniversaris dels companys, etc. D'aquesta manera, aconseguim donar una funció més al calendari de l'aula, ja que, considero que tot el que ocupa un lloc físic a l'aula ha de ser objecte d'estudi i reflexió. A més, penso que no tot té una única funció, i hem de transmetre als alumnes a veure més enllà del significat que està estipulat per la societat, així també promourem la imaginació i la creativitat dels més petits.
D'aquest apartat, destaco que el fet que els alumnes escriguin al calendari quan és el seu aniversari permet que es sentin protagonistes. A més, en el moment que els encarregats del calendari han d'escriure els recordatoris de la setmana o del mes, han de fer-ho de manera sintética, per tant, han de pensar molt bé allò que volem plasmar i on. Així que, aquest fet promou més possibilitats d'aprenentatge.
2. Al començament de setmana´
Montserrat esmenta que al principi de la setmana, el mestre/-a ha de repasar allò que s'ha de recordar per aquesta setmana i que ja està escrit al calendari. Aquest moment, es pot fer servir per reforçar els símbols, lletres o dibuixos que s'havien utilitzat per determinar un recordatori, per exemple.
3. Cada dia al matí
El calendari, com he dit anteriorment, no només té una funció: saber en quin dia, setmana i mes ens trobem, sinó que es pot aprofitar per marcar quin temps farà avui, i aquesta és tasca dels encarregats del calendari.
Com ho fan? El mestre/-a pot fer ús del diari per a que els encarregats del calendari observin quin temps es prediu per al llarg del dia.
M'ha semblat molt bona idea prendre el diari com a un recurs més per l'aprenentatge dels alumnes, tot i que m'ha sorpès, ja que quan estava llegint aquest apartat, he recordat quan vaig fer el Pràcticum, i la mestra de l'aula de 1r de Primària, també feia servir el calendari per marcar el temps, però no utilitzava el diari, simplement, miraven per la finestra i dibuixaven el que veien en aquell moment.
4. Esporàdicament
En aquest apartat, l'autora explica que el calendari també es pot utilitzar per consultar relacions entre sons i grafies, com per exemple:
- les lletres mudes: dimarts
- grafies especials: març
- ...
Considero que és una bona pràctica i un bon ús perquè es surt del que és habitual: treballar amb llibres on t'expliquen les regles d'ortografia. Aprofitant el que diu Fons en la segona part de la introducció de Llegir i escriure per viure (1999), l'aprenentatge ha d'estar contextualitzat perquè sigui significatiu pels alumnes, i penso que utilitzar aspectes del diari és un bon recurs per afrontar-se a les regles ortogràfiques.
A mode de conclusió, aquesta proposta m'ha aportat nous enfocaments i m'ha fet veure que d'un instrument quotidià, com és el calendari, podem treure moltes activitats i poden surgir diverses converses col·lectives, com les explicades anteriorment.
FONT
FONT

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada