dimecres, 16 d’abril del 2014

Aprenent a partir de diferents punts de vista

En aquesta entrada, m'agradaria exposar la meva valoració de quatre escrits dels meus companys, que he seleccionat per diverses raons o elements que m'han cridat l'atenció, ja que considero que aprendre a partir dels demés, a partir de diferents punts de vista diferents, és la base per a un bon aprenentatge significatiu.

El primer text que vull comentar conté una idea que m'ha cridat l'atenció. Aquest parla de la importància de que l'alumne aprengui en un context, ja que no ho podria fer sol i per descobriment, sinó que aprèn a partir d'estar immers en un context i cultura determinats. Estic totalment d'acord amb aquesta idea, ja que, no aprendrà de la mateixa manera un nen d'Àsia que d'Europa, o un nen que viu a Finlàndia que un que viu a Equador, ni un nen que pertany a la Cultura Occidental, que un que pertany a una tribu Massai. Amb tot això vull expressar el mateix que expressa l'Andrea en el seu text, que segons els costums, entorn social, geografia, clima... que ens envolten, entendrem les coses d'una manera o d'una altre, ja que la base de l'aprenentatge és la col·lectivitat i col·laboració, és a dir, el diàleg amb altres individus.

El segon text l’he triat perquè m'agrada molt la manera en que està explicat. Parla de l’alfabetització i la seva evolució, però sobretot de la relació d’aquesta amb el fracàs escolar. Hi ha una dada en el text que, com a l'autora, hem sobta molt, ja que afirma que un 80% de la població mundial té dificultats per accedir a l'alfabetització i que del 20% restant molts no saben aplicar el que han après a la vida real. Se'm fa molt difícil creure aquesta afirmació en ple segle XXI, considero que s'hauria de vetllar d'una manera preponderant per una bona educació i un bon control de l'aprenentatge, que permeti als individus aprendre significativament, saber aplicar la teoria a la pràctica, desplaçar els problemes a la realitat quotidiana i aprendre a resoldre'ls de manera autònoma. Hem d'evitar que la nostra població caigui en la idea "d'Iletrisme" que anomena el text.


El tercer escrit m'agrada molt perquè després d'expressar el que havia llegit, es planteja dubtes sobre aquest. Ho considero molt favorable perquè incita als demés companys i professor a que hi discutim, interaccionem i es formi un diàleg, que és bàsicament del que parla el text llegit per la meva companya. No es tracta només de llegir un text i fer-ne un resum, sinó d'aprendre entre tots, qüestionant-nos, intervenint en converses i debats i d'aquesta manera, incorporar nous coneixements i aprenentatges al nostre bagatge.
Aquest fet el considero tant important que la lectura d'aquesta entrada m'ha fet reflexionar i crec que tindré en compte d'ara endavant, en incorporar dubtes als meus textos i participar en els fòrums del bloc.


El quart i últim text m'interessa perquè parla d'un cas pràctic, desenvolupat a les aules, característica absent els altres textos que havíem de llegir. Sovint em desmotivo amb el grau que estic cursant perquè trobo que molts dels continguts que ens introdueixen són massa teòrics i que en comptes d'ensenyar-nos el que hem de fer en la nostra etapa com a mestres, l'únic que ens mostren és el que No hem de fer. És per això que tant aquest text com el llibre de Montserrat Fonts que estic llegint m'estan agradant força, perquè la seva intenció és fer de manual d'estratègies i mètodes d'ensenyament per a ser bons mestres i ajudar a que els alumnes aprenguin significativament. Són uns suports que m'estan sent molt més favorables que no pas les nombroses classes teòriques i, és per això, que he ressaltat aquest text, perquè vull que quedi remarcada la importància de formar bons mestres per formar bons alumnes. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada