diumenge, 20 d’abril del 2014

Descobrim què en pensen

Endevinalles, enganyifes i embarbussaments
Després de llegir diverses activitats, cap d’elles menys interessant, m’he apropat més a aquesta experiència, ja que de petita m’agradaven molt.
L’ús literari que podem adoptar de l’escriptura, és molt important per crear aprenentatge, ja que crec que és una de les poques funcions que posen en pràctica aspectes com la imaginació, originalitat, creació, experimentació,etc. Les activitats relacionades amb aquesta funcionalitat, donen l’opció d’utilitzar la total varietat de codis lingüístics. Ja sigui l’escrit o l’oral,  permetrà generar una gran diversitat de situacions espontànies, que possibilitaran la parla, el diàleg, la reflexió i la discussió, sobre altres temes de la llengua.
Crec que és una activitat molt enriquidora, ja que l’alumnat es posa en la pell d’un escriptor professional. Amb aquests contextos, doncs,  els infants senten la responsabilitat de realitzar una tasca com si fossin adults, cosa que els ajuda a dedicar tot el temps que calgui a preparar-se i fer bé la feina. Aquesta disposició que es crea, ajuda a captar la seva atenció, motivar-los i emprendre’ls perquè els hi agradi allò que fan.
Després de llegir aquest post, m’ha cridat l’atenció ja que m’he sentit al·ludida. L’autor es planteja si és igual de significatiu l’ús científic que l’ús pràctic, i per tant si hem de tractar a l‘aula amb la mateixa profunditat totes dues.
Des del meu punt de vista, desprès de llegir amb atenció a què fa referència l’ús pràctic de la llengua i realitzar el meu post amb una  activitat en concret, crec que és el concepte més significatiu per l’alumnat, ja que les situacions que es donen es troben en un context real amb el qual l’infant pot trobar més sentit. Tot i això, crec que com a docent hem de donar la mateixa importància a totes, i tractar-les per igual. En la vida quotidiana, tal com ell diu en la introducció al post, ens trobem enfront diverses fonts d’informació com poden ser les revistes, diaris, etc, formats que utilitzen els tipus de textos expositius i instructius definits. D’aquesta manera tots els usos que podem donar a la llengua escrita es complementen i són necessaris per entendre situacions que podem trobar a la vida. Per aquest motiu també hem d’aconseguir que l’alumnat els conegui, els sàpiga interpretar i sobretot comprendre.
Crec que la il·lustració utilitzada per referenciar la reflexió de l’autora està molt ben encertada. De vegades, molt agents incorporats en la comunitat educativa, no mostren interès en aspectes que són imprescindibles per al desenvolupament educatiu dels infants. Si enllacem la font d’on ha extret la imatge, trobem un titular que diu “Una profesora de Andorra, despedida por ensenyar a leer a sus alumnos de 4 y 5 años” qui dictamina que no pot ensenyar a llegir a aquesta edat, perquè si la mestra considera que tenen la capacitat de fer-ho no pot avançar? Qui diu quina és l’edat adequada per començar a llegir?
És veritat que hem de tenir clara la diferència entre el terme escriptura i llenguatge escrit, com del concepte llegir, ja que els objectius poden estar encaminats de formes molt diferents. Des de l’escola el terme llegir i escriure ha d’estar focalitzat en el procés de la comprensió i elaboració d’un significat contextualitzat corresponentment.  Per això, haurem d’estar dotats de diferents habilitats i competències, que ens permetin conèixer l’ampli abast de característiques que presenta la llengua en diferents àmbits. Com també saber estratègies per potenciar-les i aconseguir el màxim profit.  
Els dos aspectes referenciats en el títol, esmentats en la segona part de la introducció, seran decisius i determinants en les conseqüències respecte l’aprenentatge-ensenyament que es porti a terme en l’àmbit educatiu. En el cas que ens exposen en l’obra de M.Fons, la didàctica utilitzada són els anomenats projectes de llengua, formats per cinc activitats diverses i correlatives. Una bona decisió per seqüenciar l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, de forma estructurada per combatre totes les fases del desenvolupament constructivista.
No hem de deixar de banda tampoc les tres funcions principals d’ensenyar a llegir i escriure. Aquesta última tasca, és una feina molt difícil, a causa de les característiques que presenta cada alumne. Com a mestres ens haurem d’adaptar a les situacions que presenti cada alumnat, però siguin les que siguin no poden convertir-se ni en millors ni pitjors, ja que utilitzant diverses estratègies tots podran arribar a la mateixa meta (aprendre a llegir i escriure). Amb aquest objectiu, una de les eines més importants que podem utilitzar, és l’anomenada ZDP (Vigotsky), per ajudar-los a superar-se pas a pas i poder aconseguir tot allò que es proposin.
Com ja hem dit molt cops a classe, adquirir un nou aprenentatge és dolorós, i més quan és necessari mantenir una constància durant un llarg temps. Si el mestre és el primer en adoptar una posició de desgana, poc ànim i impossibilitat, l’alumne no serà capaç d’avançar. El docent és el clar model de les accions futures dels alumnes.
Finalment m’agradaria fer una petita conclusió sobre la utilitat i el sentit que li he donat  a fer la tasca de llegir 4 post que parlessin d’aspectes diferents als que havia conegut fins ara. Crec que és molt important ampliar els nostres coneixements, experiències i punts de vista, perquè al igual que la societat evoluciona, els nostres aprenentatges també. M’ha servit per adonar-me de la importància de provocar conflicte cognitiu i així arribar a altres reflexions i conclusions. A través d’aquest bloc podem llegir un petit article sobre el procés pedagògic del qual he parlat anteriorment, el conflicte cognitiu, un recurs molt profitós per crear aprenentatge, però sobretot el SEU aprenentatge.
 
 
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada