dissabte, 19 d’abril del 2014

Intercanviem, compartim i aprenem

Després de fer un cop d’ull a algunes de les entrades del bloc m’he decidit per comentar quatre publicacions que parlen tant de bones experiències en l’aprenentatge de les llengües com de propostes d’activitats a l’aula del llibre Llegir i escriure per viure de Montserrat Fons.

La primera entrada, tots parlem, tots ens entenem, tots aprenem fa referència a una proposta d’ús pràctic relacionada amb les assemblees a classe. Tal com exposa l’autor de l’entrada es tracta d’una activitat que permet desenvolupar molts aspectes i competències de l’aprenentatge dels alumnes com ara la parla, la lectura o l’escriptura alhora de expressar-se oralment o bé recollir propostes de forma escrita. Allò que m’ha cridat l’atenció d’aquesta proposta és el respecte que es requereix en relació a les opinions dels altres i el paper que adopten tant el mestre com els propis companys, afavorint un ambient de confiança on compartir propostes i aportacions que resultin útils i igual d’importants que la resta. Un altre aspecte que considero destacable és que es tracta d’una activitat que implica als alumnes en les decisions de classe i d’escola, de manera que aquests es sentin protagonistes i motivats en el seu aprenentatge.

En relació a la segona entrada, un conte diferent, dir que aquesta tracta d’una bona experiència relacionada amb la llengua escrita i oral. M’he decidit per aquesta publicació perquè al llegir-la m’ha transmès molta tendresa, ja que tal com la seva autora recorda la seva vivència va ser màgica. Al mateix temps, penso que es tracta d’una molt bona pràctica per introduir als alumnes a la lectura doncs a partir de la parla, en aquest cas de la mestra, els alumnes poden desenvolupar la imaginació i la creativitat al no veure ni la portada ni els escrits i es sentin més motivats. Em sembla una experiència molt interessant també pel fet que existia un ambient únic creat a partir de tancar els ulls i les llums, i deixar volar la imaginació amb l’escolta.

De nou la tercera entrada que he escollit per comentar m’ha cridat l’atenció per el transfons que té i la tendresa que desprèn. Cooperar per aprendre és una bona experiència que tracta d’una activitat conjunta entre alumnes de diferents edats. En aquest cas els alumnes més petits havien d’escriure cartes als Reis Mags, i el més grans havien de respondre com si de patges reials es tractessin. D’aquesta manera ambdós cursos podien treballar l’ortografia, la redacció o la cal·ligrafia en un context i registre concret.

L’ultima publicació que m’agradaria comentar és escriure un conte inventat. Considero que aquesta proposta d’activitat d’ús literari resulta realment interessant per la forma en que la seva autora ho explica al mateix temps que em sembla una activitat força motivadora per dur-la a les aules. En aquest cas l’experiència consisteix en que els alumnes haurien d’escriure un conte inventat per ells mateixos, el que tal com recorda l’autora i amb el que estic totalment d’acord, no solament reforça l’expressió escrita sinó que permet desenvolupar la creativitat, la imaginació, o bé la coordinació i la presa de decisions si es fa de manera col·lectiva, el que suposa una pràctica diferent però molt ambiciosa.

Font

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada