dilluns, 21 d’abril del 2014

El calendari (ús pràctic)



Exemple 7 (pàg. 129)

Aquest exemple es produeix a una classe de P5 i té a veure amb el calendari de classe. El qual es realitza (com es pot observar a la imatge i com l’autora aconsella anteriorment que sigui) en un full cada mes, cada setmana correspongui a una fila diferent, i cada dia tingui una casella per tal de fer les anotacions oportunes. A més, també es dóna importància a la grandària d’aquesta eina de classe, ja que ha de ser prou gran com per, en ocasions, ser visible per tot el grup classe.

Els càrrecs i el calendari (http://mon-infantil.blogspot.com.es/2013/10/de-passeig-per-la-meva-classe-iii-els.html)

Els encarregats d’apuntar esdeveniments en el calendari van rotant i, a més, tenen una altra tasca: la de informar-se del temps que fa, explicar-ho a classe i fer una predicció del temps que farà durant tot el dia.
La conversació d’aquest exemple es produeix durant el mes de novembre i, pel que s’entén en el context, al principi d’alguna setmana. És la mestra qui inicia la conversació al preguntar als seus alumnes què és el que passa durant aquella setmana (pregunta que es repetirà cada setmana). L’Èlia se n’adona que és el seu aniversari i és ella qui respon a la mestra. Aleshores la mestra diu que és cert, i li pregunta com sap que és el seu aniversari. La nena li diu que ho sap perquè va ser ella qui va dibuixar el seu pastís. De manera que la mestra decideix preguntar a un altre nen com sap ell que és l’aniversari de l’Èlia. Ell es queda callat i la mestra, per motivar als alumnes a que responguin els pregunta si saben com ho sap ella que és l’aniversari de l’Èlia. És el moment en que en Jofre respon “per les lletres!”. Finalment, la mestra aprova la resposta d’en Jofre i aclareix que a través del pastís dibuixat ella sap que hi ha un aniversari, i amb les lletres sap a qui correspon aquell pastís.

Amb aquest exemple, per tant, es pot observar com un fet imprescindible com usar el calendari es converteix, amb l’ajuda de la mestra, en una situació d’ensenyament i aprenentatge de la llengua escrita. Veiem, a més, com a partir de l’ús del calendari en diferents moments de la vida de la classe, poden sorgir, o podem ajudar a que sorgeixin, converses espontànies en els alumnes, on s’hauran d’escoltar els uns als altres i tots podran donar la seva opinió sobre l’aspecte que es tracti. Finalment, la realització i l’ús del calendari a l’aula es converteix en una bona manera de consultar relacions entre sons i grafies (les lletres mudes, la b i la v, les síl·labes...) i, a més, podem ajudar als alumnes amb les seves dificultats ortogràfiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada