La primera idea que vol transmetre la Montserrat Fons
al seu llibre Llegir i escriure per viure
és la seva concepció sobre què vol dir llegir i escriure a una societat
alfabetitzada. Aquests conceptes a l’escola sempre s’han concebut com a dues
fases ben diferenciades, en què primer els infants aprenen a llegir i després
aprenen a escriure, per tant, un procés precedeix l’altre. Montserrat Fons vol
trencar amb aquesta idea, ja que tot i que intervinguin processos i rols
diferents, es troben totalment interrelacionats.
Llegir implica comprensió, és a dir, el lector
interactua amb el text, el compren i li dóna sentit i significat.
Posteriorment, elabora les seves hipòtesis o prediccions sempre tenint en
compte el perquè esta llegint, ja que llegir compta amb un objectiu i una
intenció determinada. D’altra banda, escriure implica produir un text i tot el
que això suposa: planificació d’idees i objectius, sintaxi, cohesió textual,
revisió... etc.
Montserrat Fons parteix d’un marc de referencia
concret: el constructivisme. Com tots sabem, el constructivisme es basa en la
construcció del propi coneixement a partir d’aquells esquemes o idees prèvies
que tenim i aquelles que n’obtenim del nostre referent. Aquesta resulta la base
de l’aprenentatge significatiu pel mitjà del qual donem sentit al propi
coneixement a partir d’un context real amb experiències motivadores. El paper
del mestre en aquest moment és essencial, ja que ha de garantir el
desenvolupament de cada alumne partint d’aquesta teoria.
En aquest mateix apartat, i partint del
constructivisme, es fa una descripció evolutiva del desenvolupament de
l’escriptura. Aquestes etapes evolutives
van ser elaborades per Ferreiro i
Teberosky, i ens parlen del procés pel que passen els infants (dels 4 fins
el 7 anys) des de que comencen a tenir les seves primeres experiències amb
l’escriptura, fins que l’assoleixen de manera autònoma.
En una primera etapa els infants tendeixen a reproduir
les grafies dels adults mitjançant formes no icòniques. Perceben l’escriptura
com allò contrari al dibuix, per ells és com el nom dels objectes que dibuixen.
En una segona etapa, comencen a diferenciar les lletres i les formes que
constitueixen l’escriptura, fent hipòtesis sobre la quantitat i la varietat de
les grafies necessàries per reproduir les paraules. En una tercera etapa, es
produeix el que anomenen: la segmentació sil·làbica, on comencen a descobrir
les síl·labes i la relació entre grafia i so. En una quarta etapa anomenada
segmentació sil·làbica, comencen a escriure les síl·labes però es produeixen
molts errors relacionats amb el nombre de grafies que representem. Finalment,
en la cinquena etapa els infants ja són capaços de relacionar grafies i sons i
representen exhaustivament les lletres de les paraules. Només, ca dominar el
codi i l’ortografia per aconseguir una escriptura autònoma.
Per acabar amb aquesta introducció, la Montserrat Fons
ens parla dels usos de la llengua escrita. Aquest usos constitueixen els
objectius de l’alfabetització i representen la base de l’organització de les
seves activitats i continguts didàctics. Hem d’esmentar, abans de fer
referència a aquests usos, que la Montserrat Fons no concep l’alfabetització
com únicament saber llegir i escriure, sinó com aconseguir ser lectors i
escriptors per formar part de la cultura de la societat alfabetitzada. Hem
d’ensenyar a llegir i escriure per: resoldre qüestions de la vida quotidiana (relació amb l’ús
pràctic), accedir a la informació que ens envolta i ser crítics
(relació amb l’ús científic) i conèixer el valor estètic, apreciar els diversos gèneres
literaris i expressar sentiments i mons imaginaris (relació amb l’ús literari).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada